Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterkeren i protest (MAC Audio 5000 D)

Lafro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fakta: Jeg kjøpte forsterkeren i juli. Den har akkurat vært på reperasjon fordi strømforsyningen var svidd. Skyltes skjøting av kabel. Problemet er fikset, og jeg har skiftet ut strømkabel m ny sikring. Jeg har koblet til 1sub og 4 høytalere i dørene.

Problem:

- Hvis bilen ikke er starter kan jeg fint høre så "høy musikk jeg vil" uten at forsterkeren protesterer (rødt lys).

- Når bilen sviver vil forsterkeren gå over i "protection mode" hvis jeg skrur lyden for høyt opp. Det som også skjer når jeg skrur opp lyden er at lysene i bilen blinker i takt med subben.

Løsning? I brukermanualen jeg fant på nettet stod det ikke noe løsning på problemet, så langt jeg kunne finne. Hva er det typiske problemet når den rød lampa lyser?

http://www.mac-audio.de/fileadmin/user_upl...D_Manual_01.pdf

Takk for tiden og hjelpen ;)

MVH. Frode Larsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er tilkoblet en sub med lavere impedans enn den er beregnet for, vil forsterkeren bli mektig svett tidlig på volumskalaen, og gå i Protection. Men din skal greie 2 ohm på alle kanaler, så med mindre du har koblet en Sub til 1 ohm (?) bør jo dét gå bra.

Ellers er mitt tips at forsterkeren får for lite strøm. Når motoren går er det andre ting som krever strøm i tillegg, så derfor må forsterkeren gi opp tidligere enn om den får all strømmen alene. Sjekk jordtilkoblingen for forsterkeren nøye (syndebukk/problembarn nummer 1 når det gjelder forsterkerfeil, må festes i et solid jordingspunkt fritt for lakk&rust), sjekk og sannsynligvis oppgradér Pluss-kabling mellom dynamo/batteri samt Minus-kabling mellom batteri/karosseri/motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...