Gå til innhold

Youtubevideo: vulkan. hva skjer her?


T.O.E

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nesten også gi samme påstanden som SirAmp.

Trolig er magmaen så varm at den flyter (Blir dannet så mye luftbobler inni den som holder den flytende)

Men etterhvert så kjøler sjøen den ned, og produksjonen av bobler slutter, og da synker den...

 

Kan ikke garantere at det er det som skjer, men bare tenkte ut en egen forklaring her og nå :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det ser ut som lavaen flyter. Lava er smeltet stein og har en tetthet som er mye større enn vann, og den flyter ikke.

 

Jeg tror heller at lavanivået er over vannstanden så lenge lavaen er varm, men så snart den kjøles tilstrekkelig ned av kontakt med vannet, så trekker den seg sammen ... og oversvømmes av vannet. Jeg tenkte først at det simpelthen var tidevannet som kom inn, men det ser ikke ut til å være tilfellet når jeg ser den flere ganger.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller at lavanivået er over vannstanden så lenge lavaen er varm, men så snart den kjøles tilstrekkelig ned av kontakt med vannet, så trekker den seg sammen ... og oversvømmes av vannet. Jeg tenkte først at det simpelthen var tidevannet som kom inn, men det ser ikke ut til å være tilfellet når jeg ser den flere ganger.

Men det virker ikke slik heller, for det ser jo ut som det faller av slik som frostsprengning skjer. Det er jo ca 1 meter "kliffe" ( synts best fra 2:31-2:36 ).

Noen bilder som jeg ser når jeg tar på pause synts å vise store biter på vei å falle av.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det ser ut som lavaen flyter. Lava er smeltet stein og har en tetthet som er mye større enn vann, og den flyter ikke.

 

Jeg tror heller at lavanivået er over vannstanden så lenge lavaen er varm, men så snart den kjøles tilstrekkelig ned av kontakt med vannet, så trekker den seg sammen ... og oversvømmes av vannet. Jeg tenkte først at det simpelthen var tidevannet som kom inn, men det ser ikke ut til å være tilfellet når jeg ser den flere ganger.

 

lavastein flyter faktisk pga. gassen som fanges under den raske nedkjølingen. ett kjapt søk på google kan bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Tror lavaen har fått et størknet lag på toppen, og flyter under det størkne laget inn i havet. Når lavaen strømmer ned i havet så vil det smelte en del av den størkna massen, slik at det blir ustabilt. Og hvis havet slår ofte nok på skorpa så vil den falle sammen og bli fraktet bort med havet. Spesielt med en kombinasjon med tidevann så ser det ganske trolig ut. Mener jeg hørte en slik forklaring for noen år siden på discovery channel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...