Gå til innhold

Å finne rett innstallasjons cd til laptop er ikke lett....


TRL

Anbefalte innlegg

Frisk maskin... auda!

 

Sitter her og depper over at jeg ikke får til det jeg har skrytt av er så enkelt. Kona sin PC har begynt å bli usigelig treg. Etter 2--3 år med samme installasjon tenkte jeg at en re-innstallsjon ville bedre ytelsen en smule.

1Gb minne delt med skjerm var litt lite så vi bestillte 2 stk. 1024Mb som jeg dyttet inn sammen med en ny disk. Fra 74Gb(80Gb) til 500Gb i ny er en behagelig økning.

Men, det er her trøbbelet starter. Kona finner plutserlig ikke igjen orginal cd'ene, og de ligger heller ikke i "arkivet" mitt. Forsøkte med en Win XP Home sp3 OEM, men den vil ikke ta lisensen som står under maskinen.

 

Noen som har tips til fremgangsmåte eller en CD (Win Xp Home for Fujitsu Siemens)?

 

Dette er en Fujitsu Siemens Amilio Pro v3515

 

Trond

(som har redigert tittelen)

Endret av TRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1 Sjekk det Svenni foreslår

#2 Sjekk versjonen av XP du prøvde. Tipper det er en XP pro plate du har brukt og nøkkeln er til en home versjon. Hør med venner og bekjente om de har en XP home plate liggende hvis det er det som er problemet.

#3 "If all other fails" Ring butikken du kjøpte PC'n fra å få en kopi av plata.

 

Har selv rotet bort plata til en gammel pc, men Komplett sendte ny fritt og franko. :thumbs: Andre forhandlere kan nok ta betalt for det men det er snakk om noen hundrelapper og det kontra å kjøpe ny maskin.....

 

Og som en siste utvei :) det finnes da gratis OS å installere.

Lenke til kommentar
Du er sikker på at Windows setup ikke ligger i en skjult partisjon på den gammle 80GB harddisken du har byttet ut? Mange slike PCer har det slik at selveste Windows CDen ligger på en egen partisjon på den medfølgende harddisken.

 

Ja, desverre ligger det ikke noe der som jeg kan bruke :-( Er bare en stor partisjon på den disken).

 

Trond

Lenke til kommentar
#1 Sjekk det Svenni foreslår

#2 Sjekk versjonen av XP du prøvde. Tipper det er en XP pro plate du har brukt og nøkkeln er til en home versjon. Hør med venner og bekjente om de har en XP home plate liggende hvis det er det som er problemet.

#3 "If all other fails" Ring butikken du kjøpte PC'n fra å få en kopi av plata.

 

Har selv rotet bort plata til en gammel pc, men Komplett sendte ny fritt og franko. :thumbs: Andre forhandlere kan nok ta betalt for det men det er snakk om noen hundrelapper og det kontra å kjøpe ny maskin.....

 

Og som en siste utvei :) det finnes da gratis OS å installere.

 

1) Done

2) Er sikker på at jeg har brukt en Win Xp Home Oem plate, som jeg også har brukt til å innstallere andre maskiner med XP home på tidligere uten problemer. Det var Win Xp Home på maskinen fra før.

3) Det tar jo evigheter av tid... Kjerringa mi vil ha tilbake maskinen helt perfekt og fin med det samme. Jeg er jo idioten som har skyld i all elendigheta, også i at den begynte å gå tregere etter flere år.

 

Vurderte å dytte inn Linux Mint, men det ville krysset seg og endt i fullstendig bombardement over hvor tungvint og vanskelig det var i forhold til det hun kunne fra før :-)

Har en siste utvei, kjøpte nemlig 2 silke maskiner dengang den kom i hus. Får kontakte eier av den andre.....

Lenke til kommentar

Se om det finnes en klabelapp under maskinen med lisens-nøkkel for operativsystemet. Denne nøkkelen henger nøye sammen med hvilken utgave av operativsystemet du kan benytte (Home/Pro - OEM/MS/produsent). Står produsentens navn på klebelappen (her: Fujitsu Siemens) må du ha en OEM-CD for Fujitsu Siemens maskiner. I tillegg må du ha en CD med drivere for all harware som ikke finnes på OS-CDen. Dette for at hardware skal virke som det skal etter ny installasjon av OS. Husk også alle oppdateringene til OSet samt annen programvare.

Lenke til kommentar
Se om det finnes en klabelapp under maskinen med lisens-nøkkel for operativsystemet. Denne nøkkelen henger nøye sammen med hvilken utgave av operativsystemet du kan benytte (Home/Pro - OEM/MS/produsent). Står produsentens navn på klebelappen (her: Fujitsu Siemens) må du ha en OEM-CD for Fujitsu Siemens maskiner. I tillegg må du ha en CD med drivere for all harware som ikke finnes på OS-CDen. Dette for at hardware skal virke som det skal etter ny installasjon av OS. Husk også alle oppdateringene til OSet samt annen programvare.

 

Jada, flere lapper der :-) Hentet seff den forsøkt brukte , nei det var da som bare.......

Tok bilde av lappen for å ha lisensen lett tilgjengelig når den skulle legges inn. Ser nå at dette IKKE skal være Xp Home men professional. Det var uventet.... Her var jeg helt bestemt på at dette var en XP Home, så var det altså Pro. Da får jeg forsøke med en Pro CD og håpe det går bra... Drivere og annet burde vel være mulig å hente fra Fuji online håper jeg.

 

Trond

Lenke til kommentar
Om du får fler problemer så legg inn Windows 7 Release Candidate. Varer vel frem til april bare men...

 

Har vært inne på tanken faktisk, men alt nytt er farlig... Dessuten er jeg ikke sikker på hvordan denne maskinen ville takle Windows 7. Har jo nå oppgradert den fra 1 til 2 Gig ram, men det er ikke verdens kjappeste prosessor. Men... Xp er jo heller ikke så kjapp når man har fått lagt inn alle patchene og brannmus og antivirus på toppen. Noen som har en kommentar eller erfaring på dette? Har ikke testet win 7 og har hørt begge deler, mao. er jeg like klok....

 

Trond

Lenke til kommentar
Noen som har tips til fremgangsmåte eller en CD (Win Xp Home for Fujitsu Siemens)?

Jeg har en eldre Asus laptop, jeg ringte inn til Asus og sa jeg hadde kastet cdplatene.

Mannen i telefonene sa det var null problem og spurte om serienummer, slik at han kunne sende ut riktig cdplate. Under en uke etterpå låg nye cdplater i postkassa!

 

Dersom Fujitsu Siemens har like bra support bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Noen som har tips til fremgangsmåte eller en CD (Win Xp Home for Fujitsu Siemens)?

Jeg har en eldre Asus laptop, jeg ringte inn til Asus og sa jeg hadde kastet cdplatene.

Mannen i telefonene sa det var null problem og spurte om serienummer, slik at han kunne sende ut riktig cdplate. Under en uke etterpå låg nye cdplater i postkassa!

 

Dersom Fujitsu Siemens har like bra support bør det ikke være noe problem.

 

Ja, nå er alle opsjoner uten dette benyttet, så da er det bare å hive seg på telefonen mandag. Hvis noen i mellomtiden kommer på at de har en slik plate vil jeg sette pris på å få en kopi allikevel :-)

 

Takker for hjelp og svar!

 

Trond

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...