Gå til innhold

Usikkerhet rundt reform 94


Kulor

Anbefalte innlegg

Jeg fulførte vidergående skole etter reform 94. Problemet er at jeg ikke fikk vitnemål, grunnet at jeg ikke valgte engelsk i verken VK1 eller VK2. jeg har til nå levd med den tanken at jeg bare får ta det opp igjen, og nå er tiden inne, hvis jeg i det hele tatt trenger det.

 

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.n...udiekompetanse/

 

Hvis du leser her står det:

 

Minimumskravene til generell studiekompetanse i Reform94

 

* norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer)

* engelsk (skriftlig og muntlig, 5 uketimer)

* samfunnslære (2 uketimer)

* nyere historie (4 uketimer)

* matematikk (5 uketimer)

* naturfag (5 uketimer. NB! Krever 20 timer elevøvelser)

 

Det er altså engelsken jeg har fortalt at jeg mangler. Jeg hadde engelsk. Jeg hadde faktisk 5 timer med engelsk i uken, men det var første klasse. Men kravene sier ingenting om at jeg må ha 5 timer i uken i tillegg til grunnkurset i VK 1 eller i VK 2. Er det noen som kan kaste lys of situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er for 23/5 regelen. Skal du ha studiekompetanse, må du ha bestått 3-årig videregående opplæring. Det var egne regler i R94 for hvilke studieretningsfag du kunne velge (ref: http://www.rogaland-f.kommune.no/~stsvithu...er_fg_krav.htm).

 

Overgangen mellom Kunnskapsløftet og R94 er et sant helvette, og jeg anbefaler deg derfor å snakke med en rådgiver. :)

 

Hva går 23/5 regelen ut på? linken du viser til fungerer ikke

Lenke til kommentar
Det er altså engelsken jeg har fortalt at jeg mangler. Jeg hadde engelsk. Jeg hadde faktisk 5 timer med engelsk i uken, men det var første klasse. Men kravene sier ingenting om at jeg må ha 5 timer i uken i tillegg til grunnkurset i VK 1 eller i VK 2. Er det noen som kan kaste lys of situasjonen?

Er du sikker på at du hadde 5 uketimer, og ikke 4 som er vanlig?

Lenke til kommentar
Det er altså engelsken jeg har fortalt at jeg mangler. Jeg hadde engelsk. Jeg hadde faktisk 5 timer med engelsk i uken, men det var første klasse. Men kravene sier ingenting om at jeg må ha 5 timer i uken i tillegg til grunnkurset i VK 1 eller i VK 2. Er det noen som kan kaste lys of situasjonen?

Er du sikker på at du hadde 5 uketimer, og ikke 4 som er vanlig?

 

Kanskje du er inne på noe nå. Skal få se på dette i morgen.

Lenke til kommentar

Dersom du hadde 5 uketimer i første klasse, oppfyller du kravene til 5 uketimer etter Reform '94. Dette var vanlig den gang jeg gikk Allmenn Øk. Ad. (1996), hva det er i dag er jeg usikker på. Det man den gang kunne gjøre var å velge fordypning i Engelsk i VK1 og VK2.

 

Paul

 

Jeg fulførte vidergående skole etter reform 94. Problemet er at jeg ikke fikk vitnemål, grunnet at jeg ikke valgte engelsk i verken VK1 eller VK2. jeg har til nå levd med den tanken at jeg bare får ta det opp igjen, og nå er tiden inne, hvis jeg i det hele tatt trenger det.

 

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.n...udiekompetanse/

 

Hvis du leser her står det:

 

Minimumskravene til generell studiekompetanse i Reform94

 

* norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer)

* engelsk (skriftlig og muntlig, 5 uketimer)

* samfunnslære (2 uketimer)

* nyere historie (4 uketimer)

* matematikk (5 uketimer)

* naturfag (5 uketimer. NB! Krever 20 timer elevøvelser)

 

Det er altså engelsken jeg har fortalt at jeg mangler. Jeg hadde engelsk. Jeg hadde faktisk 5 timer med engelsk i uken, men det var første klasse. Men kravene sier ingenting om at jeg må ha 5 timer i uken i tillegg til grunnkurset i VK 1 eller i VK 2. Er det noen som kan kaste lys of situasjonen?

Lenke til kommentar
Det er altså engelsken jeg har fortalt at jeg mangler. Jeg hadde engelsk. Jeg hadde faktisk 5 timer med engelsk i uken, men det var første klasse. Men kravene sier ingenting om at jeg må ha 5 timer i uken i tillegg til grunnkurset i VK 1 eller i VK 2. Er det noen som kan kaste lys of situasjonen?

Er du sikker på at du hadde 5 uketimer, og ikke 4 som er vanlig?

 

Kanskje du er inne på noe nå. Skal få se på dette i morgen.

Jeg har visst skrevet noe feil her. Det er kun på yrkesfag man har 4 timer engelsk i førsteklasse. På allmenn har man 5 timer. Jeg trodde du hadde gått yrkesfag. Bummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...