Gå til innhold

Oppgradere stasjonær eller kjøpe ny? [maks 6k]


Anbefalte innlegg

Har i dag en Dell Dimension 5100 som begynner å bli noe treg.

Link til den: http://www.billigdrucker.de/computer_dell_...nsion-5100.html

Spesifikasjonener:

3.0GHz Intel Pentium 4 531 prosessor

btx hovedkort(hvis det sier noen noe)

160gb hardisk

305w PSU

orginalt 512mb ram, oppgradert til 2560mb.

orginalt intregrert skjermkort, er satt inn et club 3d 7800gt kort. Kortet har en ettermontert vifte, så måtte skjære litt i plastikken( :p ) rundt cpu-kjøleribba for å få plass. Pga for liten psu er ytelsen også satt ned noe på skjermkortet(skjedde automatisk).

 

Som sagt er den blitt litt treg, og jeg tenkte da å gjøre noe med det. Det er viktig for meg at dette ikke blir for dyrt, da jeg langt i fra er noen hardcore gamer og har en slank lommebok :thumbdown: .. Alikevel skulle det vært meget kjekt å kunne spille alle versjoner cs, bf, cod og crysis etc uten at det lagger..

 

Har flere muligheter slik jeg ser det, noen som har noen meninger om hva som lønner seg? altså mest pc for minst mulig penger, bør helst ikke være for billig heller da jeg tenker ha pcen en stund og gjerne oppgradere mer om noen år..

 

Løsning 1:

 

Oppgradere pcen jeg har. Kjøpe større strømforsyning og denne pakka her(?)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976

 

Hvor bra er skjermkortet mitt "etter dagens standarder"?

 

Fordeler: noe jeg tror er meget bra cpu/hovedkort/ram som kan brukes i senere pcer..? ender opp på ca 3500 noe som er meg ok pris.

Ulemper: eventuelle problemer med kabinett. ikke garanti.

 

Løsning 2:

Bygge ny pc selv. Dette kabinettet /m psu koster "nesten" det samme som bare psu.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483001

setter så inn skjermkortet mitt+pakken jeg linket til tidligere i innlegget. Er selvfølgelig åpen for andre komponent-kombinasjoner!

Fordeler:slipper kabinettproblematikken, mulig bedre lufting? får også "ny" pc uten å slakte den gamle.

Ulemper: må kjøpe dvdrom og hardisk osv.

 

Løsning 3:

Kjøpe ferdig pakke. Her er det mye å velge i, er meget mottagelig for tips. Har sett litt på en av disse: http://www.dinside.no/822796/de-beste-pc-t...-september-2009

Alle av de selges med skjerm,har en 17" som egentlig duger bra nok, har også en 32" lcdtv som alternativ skjerm så trenger egentlig ikke betale det det koster for en 22". Kan også kjøpe en pakke med ræv skjermkort hvis skjermkortet mitt duger foreløpig, så evt kjøpe et bedre senere.

Fordeler: stort sett 3års garanti, slipper jobben med å få ting til å fungere, w7 følger med.

Ulemper: virker for meg en del dyrere, benytter seg heller ikke av de komponentene jeg "ønsker". Ville blandt annet likt det billige kabinettet/psuen jeg linka til tidligere :)

 

Så til krav, noe som egentlig hele greia dreier seg om. Fint å også få tilbakemelding på om kravene er realistiske til den prisen jeg har ført opp i emnetittel, og evt hva det vil koste. Alle kravene kan til en viss grad tøyes hvis det gir vesentlige utslag på andre felt feks pris.

 

Pcen bør kunne:

*Spille alle versjoner av cod, bf, cs, crysis o.l. Må ikke nødvendigvis være på high på alt, men det må være spillbart.

*Kunne spille av bluray fra hardisk er en meget stor fordel, da lcden jeg har er av rimelige typen og bluray gir meget mye bedre bilde. Pcen jeg har fikser IKKE dette:p.

*Bør ikke bråke voldsomt, den jeg har er stillegående og det er viktig spesielt med tanke på film..

 

Hvis noen kan hjelpe meg hadde det vært kjempeflott :D !

Endret av Golito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å sette sammen ny maskin selv (altså kjøpe delene separat). Du nevner garanti, men alle delene har individuell garanti, og du har jo uansett reklamasjonsrett dersom noe skulle gå galt.

 

Du kan ikke oppgradere. Du vil nemlig ikke kunne sette inn et ATX-hovedkort inn i ditt kabinett (siden det er BTX), og som du sa, så er strømforsyningen i den gamle for dårlig. Da må du ha nytt kabinett og strømforsyning. Du må også ha nytt hovedkort, prosessor og RAM. Det eneste du kan ta vare på vil eventuelt være harddisk og optisk stasjon (DVD). Hvis disse er IDE, anbefaler jeg deg å kjøpe nye av de også. Det dekker alle delene.

 

Når du snakker om bluray fra harddisk, så antar jeg at du mener HD-filmer, og ikke ønsker å ha bluray-leser på maskinen din. En bluray-leser koster koster 700, mens DVD-brenner 200.

 

Antar at du vil beholde skjerm, mus og tastatur.

 

Her blir da mitt forslag, basert på jornboss sitt:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...04-25146F9CD489

Denne vil koste 6500,- og vil kunne kjøre alle spillene du nevnte med relativt god kvalitet.

 

Dersom dette blir for dyrt i forhold til det du hadde tenkt deg, kan du bytte ut grafikkortet med et Radeon HD 5770, og da vil maskinen koste under 6K. Du vil dog få lavere spillytelse.

 

Dersom du allerede har operativsystem, og vil "pushe" maskinen litt opp, nærmere 6K, kan du kjøpe en bedre prosessor, f.eks. AMD Phenom II X4.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to :) !

Mente hdfilmer ja, å spille av bluray-filmer er egentlig ikke like viktig så tror nok jeg kutter den kostnaden.

 

@jornboss, hva er dx11 og hva betyr det i praksis..?

@mathias-s, så alle hovedkort er atx..? dvs en annen fysisk standard eller noe sånt..?

 

beholder nok mus, tastatur og antagelig også skjermen ja :)

 

ser begge i utgangspunktet anbefaler et skjermkort til rundt 2000kr, må man ut med såpass for å kjøre nevnte spill nogenlunde problemfritt? Hvor lange ville mitt 7800gt henge med isåfall..? Ser dere også har rimeligere varianter, kan disse lagge da eller..?

 

Hva er forskjellen på amd athlon, amd phenom, og intel i5?

 

Hvordan ville denne pakken fungert? Så døtter jeg inn hardisken fra gamlepcen, så bør jeg han en fungerende pc med xp?

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=sh...ngListId=755914

 

Hvordan yter den pakka i forhold til en av disse..?

http://www.dinside.no/phpf/vis_bilde.php?i...07549&type=

 

Jo mindre penger jo bedre er det, er derfor opptatt av billigst mulig uten at ytelsen blir alt for snaut for mitt bruk.. Må jeg belage meg på å betale alá det dere linker til ? Skjermkortet jeg har holdt i utgangspunktet til crysis(enern vel å merke) for forrige eier, det var bare det at han fikk antydning til lag på maks så det ble solgt til meg.

 

Bare sånn btw, vil det faktum at skjermen min er på 1280x1024 gjøre at pcen ikke trenger være like sprek som hvis jeg hadde hatt en hd-skjerm..?

Endret av Golito
Lenke til kommentar

Ja, mer eller mindre alle hovedkort er enten ATX eller den mindre versjonen microATX (m-ATX). Dell sine maskiner er designet på en slik måte at det er nesten umulig å oppgradere dem fordi de bruker en standard ingen andre leverandører benytter.

 

7800gt er et gammelt kort og det er vanskelig å finne noen gode sammenlikninger med nyere kort siden de ikke testes på samme applikasjoner (er jo nyere spill, testprogrammer osv i dag enn for noen år siden) og det er 3-4 generasjoner mellom disse to. Vil nok likevel tro at Radeon HD 5770 yter minst dobbelt så godt som 7800 GT, og Radeon HD 5850 3-4 ganger bedre.

 

5770 er også et bra kjøp, og du sparer 800-900 kr ved å kjøpe det i stedet. Det vil også klare spill bra nok, og det er jo også bedre enn det du har nå. Du kan selvfølgelig også beholde 7800 GT, men da vil du ikke merke noen særlig forskjell i spill (siden det uansett vil være flaskehalsen).

 

AMD Athlon, AMD Phenom og Intel i5 er forskjellige typer prosessorer. Du kan vel si at Athlon er noe low-end, mens Phenom/i5 er mid-high end. Athlon II og Phenom II er på samme type sokkel (AM3), noe som betyr at du kan bruke begge på samme type hovedkort. Hvis du skal ha Intel i5 vil du måtte ha en annen type sokkel (1156). i5 er også mye dyrere enn Athlon og ligger på omtrent samme prisnivå som den beste Phenom II-modellen (Phenom II x4 965).

 

Tviler dog veldig sterkt at forrige eier var i stand til å kjøre Crysis på high. Han ville måttet ha satt de fleste innstillingene på low for å få det til å fungere med brukbar framerate (25+).

 

Siden du har såpass liten skjerm vil du jo få en fordel ved at spillene yter bedre enn hvis du hadde kjørt det på en større skjerm (f.eks full HD på 1920x1080).

 

PS: Jeg kunne ikke se handlekurven du linket til på Komplett. Og du vil også måtte installere Windows på nytt når du bytter hovedkort, og hvis det fulgte med Dell-maskinen din, så er lisensen bundet til maskinen og du vil måtte kjøpe ny lisens for den nye maskinen. Men du kan godt beholde den gamle harddisken din.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Enig med mathias om HD5770 (siden HD4870 koster det samme). Dette satt jeg sammen fra Amentio - billigste jeg fant:

 

 

Skjermkort:

ASUS VGA-Card Radeon HD5770 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP Fan (EAH5770/2DIS/1GD5/V2) 43 1 208,- 1 208,-

 

Kabinett:

Arctic Cooling Silentum T3 Eco 80, retail (PC-ST3E-AC-01) 26 725,- 725,-

 

Minne: (du kan leve med det minne du har - dersom du fortsetter å bruke Win XP - evt kjøpe minne senere)

PNY Memory/ 4GB Kit( 2 x 2GB ) Dimm PC2-6400 DDR2 800Mhz CL5 Latency Desktop memory (KD4GBN16Q800J-SB) 9 673,- 673,-

 

Hovedkort:

ASUS ASUS AM3 AMD780G DDR2 SATA2 6-CH M-ATX (M4A78-AM) 3 447,- 447,-

 

DVD:

LG DVDRW 22X SATA Bare Bulk (GH22NS40.AUAA50B) 479 170,- 170,-

 

Harddisk:

WESTERN DIGITAL WD CAVIAR GP 500GB SATA2 32MB INTELLIPOW (WD5000AADS) 545 367,- 367,-

 

Prosessor:

AMD ATHLON II X3 435 2.9GHZ SKT AM3 L2 1 5MB 95W P (ADX435WFGIBOX) 382 643,- 643,-

 

 

Totalt (inkl. mva): 4 233,-

 

 

Herav MVA: 846,60

Lenke til kommentar

Igjen takk for nydelig og informative svar folkens..!

Siste forslag til jornboss kunne meget sannsynlig vært noe:)Godt mulig det blir den.

men bet meg dog litt fast i dette;

"Du kan vel si at Athlon er noe low-end, mens Phenom/i5 er mid-high end"

Vil dette bety at på sikt kan lønne seg å kjøpe phenom/i5 med en gang? Er den billigste phenomen like bra som tilsvarende priset ahtlon(rundt 700kr) og er det noe forskjell å nevne mellom athlon x3 og x4?

 

Og er det stor forskjell på 1333mhz og 800mhz ram?

 

Tenker nå litt på dette;(nå skal da linken fungere tror jeg)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...71-2BE979FBF987

 

Denne pakka mangler skjermkort, tenkte derfor bruke det gamle og kjøpe nytt litt ute i 2010 eventuelt..? Har bursdag da så passer ypperlig, og skjermkort er som jeg har forstått den komponenten som detter kjappest i pris? På den måten vil det passe lommeboka mi litt bedre for øyeblikket, samtidig som jeg har en etter det jeg kan forstå bra "base" som jeg kan bygge på i noen år..? Eller er dette bare tull fordi jeg kan like gjerne kjøpe en ordentlig pakke først som sist?

 

sorry for mange nubish nølerspørsmål :roll:

Lenke til kommentar

AMD 965 er selvfølgelig mye bedre enn AMD Athlon 435; ca 20-30% stock eller noe sånt. Forskjellen på Athlon, i5 og Phenom II - ja det er raskt: Athlon bygger på den gamle arkitekturen til AMD, mens Phenom II og Intels nyeste serier på socket 1156 og 1366 er nyere arkitektur. I prinsippet har ikke det så mye å si; det er ytelse pr krone vi alle er på jakt etter.

 

Skal du ha best ytelse pr krone er det vel fortsatt AMD Phenom II 720 til 900,- som fortsatt leder an - ihvertfall når AMD Phenom II 985 koster ca 1500,-. Amentio har en stk igjen av den hvis du kjapper deg.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...