Gå til innhold

Forslag til hva jeg bør kutte ut?


Anbefalte innlegg

Frokost kl 6-7

5dl melk (330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

100g havregryn (389kcal, 13g protein, 61g karb, 7g fett)

100g egg (143kcal, 12g proteiner, 9,8g fett)

2 ss olivenolje ( 80 kcal, 9g fett)

 

Totalt: 942kcal, 41g protein, 84g karb, 45g fett

 

Lunsj kl 11-12

Varm lunsj.

Spiser meg mett her.

 

300kcal (Vet at det er lite, men varier fra gang til gang. Noen ganger har vi ekstremt mye lunsj og jeg kan spise så mye jeg vil, andre ganger blir det et litte stykke elr no sånt)

 

Før trening kl 14-15

5 skiver med pålegg 175g (600kcal, 20g protein, 83g karb, 5g fett)

5dl melk (330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

Totalt: 900kcal, 36g protein, 104g karb, 24g fett)

Etter trening kl 17-18

Rosiner 80g (260kcal, 66g karb)

5dl melk (330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

 

Totalt: 590kcal, 16g protein, 89g karb, 19,5g fett.

 

Middag kl 18-19

Mammas mat!

- 500kcal

 

Mellommåltid kl 19.30-20

5 dl melk (330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

 

Totalt: 330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

 

Kvelds kl 20.30

100g cottage cheese (96kcal, 13g protein, 1,5g karb, 4,3g fett)

5dl melk (330kcal, 16g protein, 23g karb, 19,5g fett)

 

Totalt: 550kcal, 29g protein, 23g karb, 23,8g fett

 

Jeg skal ligge på 3500kcal hverdag, og få i meg 106g proteiner (fra all mat unntatt lunsj og middag)

Alt til sammen er 4000kcal, så jeg må kutte ut 500kcal, helst karbohydrat mat og ikke melk eller proteiner.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hemlk ja. Veide meg idag, 73,4kg, for 2 uker siden stod den 71,5kg. (Veide meg samme tid, sammedag og etter jeg hadde vært på das).

Ikke bra.. 2kg på 2 uker, skulle egentlig gått opp 1kg.

 

Melken er jo en god del muskelbyggende proteiner, hvis jeg kutter ut melken hvor skal jeg få proteine mine da?

 

Jeg har funnet ut at jeg bør kutte på skivene og havregrynen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Hemlk ja. Veide meg idag, 73,4kg, for 2 uker siden stod den 71,5kg. (Veide meg samme tid, sammedag og etter jeg hadde vært på das).

Ikke bra.. 2kg på 2 uker, skulle egentlig gått opp 1kg.

 

Melken er jo en god del muskelbyggende proteiner, hvis jeg kutter ut melken hvor skal jeg få proteine mine da?

 

Jeg har funnet ut at jeg bør kutte på skivene og havregrynen.

Bytte ut melk med tunfisk kanskje? Det er ikke så dyrt. Evt annet kjøtt du kan få tak i.

Kyllingsalat til lunch i stedet for brødskiver (antar du spiser skiver til lunch) funker fint. Du kan med fordel kaste noen egg oppi (hvis du klarer smaken da).

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke mer proteiner. Jeg trenger bare forslag til hva jeg bør kutte ut (NEI, IKKE MELKEN. JEG ER GLAD I MELK) og tunfisk spiser jeg i helgene.

 

Grunnen for at jeg drikker så mye melk er at jeg ikke har noe imot smaken, og det inneholder hele 660kcal per liter, og en liter går ganske greit ned i magen. Jeg får i meg %50 av kaloriene i uken fra melken. Go fat, get fat :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Melken er jo en god del muskelbyggende proteiner, hvis jeg kutter ut melken hvor skal jeg få proteine mine da?

 

Jeg har funnet ut at jeg bør kutte på skivene og havregrynen.

Proteiner kan du få fra ost, brød og melk. Du behøver ikke få alt fra den fete hel melka. Fete meieriprodukter er en av årsakene til hjerte og karsykdommer.

 

Hva med å drikke skummet melk, og heller ta inn fett fra nøtter, fisk, tran o.l

Å få i seg proteinene er ikke noe problem.

 

4 skiver (ingers superrug f.eks) med 3 skiver ost per skive og 3 glass melk gir 72 gram proteiner.

Kesam er for dyrt i lengden, lønner seg med proteinpulver fremfor kesam. Men uansett så gir en boks kesam 36 gram hvis du likevel skulle ha det.

 

72 + 36 = 108 gram proteiner. Problemet er bare at du ikke får spredd det så veldig hvis du får dette gjennom to måltider.

Lenke til kommentar
Fete meieriprodukter er en av årsakene til hjerte og karsykdommer.

 

Ikke nødvendigvis. Så du mener at mettet fett er årsaken til hjertesykdommer? Viste du for eks at hjertet bruker bar fett som energi kilde? Og at hjernen bestod omtrent av %80 mettet fett?

Menneskekroppen er vandt til fett.

Du glemte at ost inneholder mettet fett. Grunnen for at jeg får i meg store mender fett, er at jeg skal komme i kalorioverskudd, og da er jo fett en god måte å få i seg kalorier på og fett har jo mange positive effekter på kroppen. Viste du at i afrika (eller et annet land) er det ingenting som heter hjerte og karm sykdommer? De får jo i seg store mender med kokosfett, som inneholder store mender mettet fett.

Lenke til kommentar

%30 er gentisk bestemt og faktisk %70 av valgene i livet avgjor hvordan helsen din er. så det på legen på Fem5 Yo :)

 

Det jeg mener er usunt er raske sukker (karbs) og transfett, alt som mettet fett, proteiner og karbs er sunt for kroppen. Spis man en sjokolade så vil jo det føre til at du får i deg masse raske karbs som fucker opp blodsukkeret og transfett som ødelegger kroppen.

 

Og overvekt og sånt skyleds på grunn av kalorioverskudd og lite mosjon. Men det er het fett kommer inn, fett er jo lett tilengelig og gir hele 9kcal per g, så det er derfor folk gir fett skylden for overvekt. Men det er jo egentlig karbohydrater som hever blodsukkeret og gjør at hormonet issulin kommer ut i kroppen, og det er jo det som gjør at kroppen lagrer fett, riight?

 

Det er imidlertid ikke funnet noen direkte sammenheng mellom økt inntak av meierifett eller fett fra storfe og hjertesykdom, men man har antatt en slik sammenheng ut i fra kolesteroløkning. Dette kan vise seg i fremtiden til å være feil, blant annet har en ny svensk undersøkelse vist at meierifett faktisk førte til mindre hjertesykdom!

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.1317940

 

Til databamse.

 

Og enda mer:

 

Kommer an på mange forskjellige faktorer. Bl.a. er det stor forskjell på type mettet fett. Mye av grunnen til at mettet fett har så dårlig rykte er at man tidligere ikke skilte så bra mellom mettet fett og herdet fett (med transfett). Herdet fett er det som er i potetgull, kaker, fritert mat, osv er ikke særlig bra, men naturlig mettet fett som det som finnes i naturlig mat som f.eks. melk og kjøtt er ikke bevist helsefarlig. Kort- og mellomkjedet mettet fett (SCT og MCT) som finnes i fremforalt kokkos og palmekjerneolje har t.o.m. vist seg kunne virke positivt både for vekt og helse.

- Beefcake på treningsforum

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Fete meieriprodukter er en av årsakene til hjerte og karsykdommer.

 

Ikke nødvendigvis. Så du mener at mettet fett er årsaken til hjertesykdommer? Viste du for eks at hjertet bruker bar fett som energi kilde? Og at hjernen bestod omtrent av %80 mettet fett?

Menneskekroppen er vandt til fett.

Du glemte at ost inneholder mettet fett. Grunnen for at jeg får i meg store mender fett, er at jeg skal komme i kalorioverskudd, og da er jo fett en god måte å få i seg kalorier på og fett har jo mange positive effekter på kroppen. Viste du at i afrika (eller et annet land) er det ingenting som heter hjerte og karm sykdommer? De får jo i seg store mender med kokosfett, som inneholder store mender mettet fett.

Jeg er klar over at hjernen består av mettet fett. Ost er komprimert melk, og der fins gode osttyper, f.eks vita hjertegod m/solsikke og rapsolje og er tilnærmingsvis fritt for mettet fett.

 

Det at fete meriprodukter er mer eller mindre snakk om å være forsiktig, det kan være at det faktisk gir sykdommer. Nå som det har blitt utviklet et nytt kraftfor for kyrne skal visst melkeproduktene bli enda mer trygge å få i seg, men det ligger enda litt i fremtiden.

 

Det er ikke snakk om å få noen sykdommer, men bare om forsiktighet. Det er bedre å være forsiktig og det er alltid best å ha variert kosthold, for hvis det kommer vitenskap i fremtiden som treffer akkurat på det du inntar mest av så er det ikke bra. Du har jo et enormt konsum av veldig fet melk.

Lenke til kommentar

Du skal kutte ut kalorier, men nekter å kutte ut h-melken fordi den inneholder så mye kalorier (og proteiner) ? Skjønner ikke helt logikken din.

 

Bytt ut h-melk med ekstra lett melk, så minsker du en del kalorier, har omtrent samme proteininntak, og den smaker ikke like utvannet som skummet melk.

 

Men du kan f.eks. bytte ut brødmaten (eller deler av den) med salat, grønsaker og frukt, lag en stor omelett som du har som niste i stedenfor brød, eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Fete meieriprodukter er en av årsakene til hjerte og karsykdommer.

 

Ikke nødvendigvis. Så du mener at mettet fett er årsaken til hjertesykdommer? Viste du for eks at hjertet bruker bar fett som energi kilde? Og at hjernen bestod omtrent av %80 mettet fett?

Menneskekroppen er vandt til fett.

Du glemte at ost inneholder mettet fett. Grunnen for at jeg får i meg store mender fett, er at jeg skal komme i kalorioverskudd, og da er jo fett en god måte å få i seg kalorier på og fett har jo mange positive effekter på kroppen. Viste du at i afrika (eller et annet land) er det ingenting som heter hjerte og karm sykdommer? De får jo i seg store mender med kokosfett, som inneholder store mender mettet fett.

 

Det at fete meriprodukter er mer eller mindre snakk om å være forsiktig, det kan være at det faktisk gir sykdommer. Nå som det har blitt utviklet et nytt kraftfor for kyrne skal visst melkeproduktene bli enda mer trygge å få i seg, men det ligger enda litt i fremtiden.

 

 

 

Lettprodukter kan vel også gi sykdom, synes jeg hørte noe om det i en eller annen avis.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt.

 

1 liter helmelk: 660 kcal, 32g protein.

1 liter ekstra lett melk: 380 kcal, 33g protein.

 

Her kan du kutte 280 kcal per liter melk. Så kommer det an på hvor mange liter du drikker. Drikker du 2-3 liter melk, så kutter du plutselig 500-800 kcal om dagen ;)

 

OG en liten bonus; du får 1 gram protein mere! haha ;)

vinn-vinn.

Lenke til kommentar

Det er faktisk sukker som er den store syndebukken når det gjelder hjerte- karsykdom og flere former for kreft. Mynighetene vil jo at vi skal velge magre varer og masse karbohydrater i stedenfor fett, helst store mender med omega 6 som har mange dårlige effekter på helsen våres. Mynighetene sier jo at vi skal få i oss %15 protein, %30 fett og hele %55 karbohodrater. De sier jo også at fett, spesielt mettet fett er dårlig for kroppen som strider imot all nyere forskning.

 

Nordmenn tror i dag at så lenge man velger magert, så er man sunn!

 

Disse anbefalningene har en rekke uheldige følger, bl.a. at blodsukkeret blir veldig ustabilt, enn hvis man hadde økt andelen protein og fett i kostholdet. Det blir rett og slett for mye karbohydrater og av den feile sorten. Hvem lar seg vel ikke lokke av litt fettredusert iskrem? Og det uheldige fokuset på margarin, den sunne solsikke og soyaoljen og kornet bidrar til at vi får i oss alt for mye omega6 i forhold til omega3. Resultatet er en betennelsestilstand som kan ha alvorlige følger (åreforkalkning, blodpropp, infarkt). I kombinasjon med for mye karbohydrater som vil gi ustabilt blodsukker og for mye insulin - har vi her meget skummel kombinasjon for helsen vår.

 

Hvorfor er ikke myndighetene interessert i endringer? Hvordan kan man sitte og ignorere forskning? Man argumenterer med forskning som støtter sitt syn og lukker øynene for alt annet. Er det ikke på tide at vi får en sunn og fruktbar debatt om dagens helsesituasjon?

http://bedreviteren.blogg.no/1259430941_fe..._gjr_deg_s.html

 

SÅ VÆRSÅSNILL SLUTT Å SI AT JEG SKAL KUTTE UT FETTET, LES FORSKING DA VEL!. Er så piss lei av å si det om og om igjen.

 

Edit:

Dette var ikke ment til Sir-Andy :p Men alle som sier at fett er usunt og jeg bør kutte ut. Var litt ment til Databamse som er litt updatert.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Viste du at i afrika (eller et annet land) er det ingenting som heter hjerte og karm sykdommer? De får jo i seg store mender med kokosfett, som inneholder store mender mettet fett.

De spiser riktignok ikke korn produkter heller.

 

 

SÅ VÆRSÅSNILL SLUTT Å SI AT JEG SKAL KUTTE UT FETTET, LES FORSKING DA VEL!. Er så piss lei av å si det om og om igjen.

Dette er jo gammelt nytt (clicky).

Men ironisk nok er det du som sier "les forskning" og samtidig tror at man mister muskelmasse etter 3t uten mat. :thumbup:

Lenke til kommentar
Men ironisk nok er det du som sier "les forskning" og samtidig tror at man mister muskelmasse etter 3t uten mat.

 

Spiser man 1-3 måltider om dagen kommer du til å ha et stort problem til å komme i kalorioverskudd. Har lest et sted at hvis man ikke gir mat til kroppen hver 3 time så vil kroppen begynne å få næring av kroppsfett, glukosen i musklene og proteine i kroppen.

Andre folk er helt imot dette (som deg) og sier at man ikke behøver å spise hver 3.time, og gud! Gjett om jeg har lest mange raporter om kosthold og hva som er best, noen sier at for å få optimale resulater må man hele tiden gi kroppen protein, andre sier at man kan spise 3 store måltider og la kroppen lagre. Jeg hører bare på det som høres fornuftig ut og det som funker for meg. :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Pijus, tips til deg. Ikke vær så skråsikker.

 

Finn fram alt du har lest. Rangér etter hva du synes virker seriøse og troverdige, gjerne rapporter der resultatene har blitt etterpåprøvd av uavhengige forskere. Finn ut mer om disse synspunktene. Finn motargumenter og vurder disse opp mot hva du nå forhåpentligvis har lært.

 

Med internett og mange bedrevitere, så finnes det "forskning" for ALT. Derfor må man lære seg å vurdere relevans og seriøstitet før man stoler blindt på en rapport eller artikkel. Ikke la følelsene dine styre hva som er riktig og galt, hva du gjør nå blir ikke mer riktig bare du finner noen andre som støtter opp under ditt kosthold. Du må alltid være åpen for nye ideer, det er naivt å tro at du nå, i en alder av 14 år, har funnet det perfekte kosthold eller den beste treningsmetoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...