Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nybygd pc starter ikke


Anbefalte innlegg

AMD 965

Asus Crosshair III

850W PSU

 

Når jeg trykker på start-knappen beveger vifta seg 2mm mens jeg hører ett lite "klikk".

Jeg prøvde å starte den mens hovedkortet ikke hadde kontakt med kabinettet, men da hørte jeg ikke ett klikk engang.

 

Hva er galt? og hva slags ledninger MÅ kobles til for at den skal fungere?

Endret av lilko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har holdt på i går kveld og til langt på natt med bygging selv. Jeg opplevde akkurat det samme som deg, PC'en ville ikke starte, men hovedkortet fikk strøm og lyste. Når jeg slo på beveget viftene seg noen millimeter og deretter skjedde det ingenting.

 

Da tok jeg av sideplatene, så grundig over alle tilkoblinger og prøvde på nytt uten sideplatene montert. Da startet PC'en og alt var som det skulle. Kabelføringen på baksiden må ikke komme for mye i klem, da kan en eller annen kontakt feile. Jeg må ihvertfall gjennom en grundig runde med kabelføring og rydding på baksiden av kabinettet i dag.

Lenke til kommentar

Avstandsstykker korrekt plassert?

 

04-mobo_spacers.jpg

 

Strømkabler på hk plassert riktig?

 

atx-4pin-molex-39-01-2040.jpg

DSCN4983.JPG

 

 

Sikkert noe ulik plassering fra dette.

 

Fant bare digre bilder i farten... ;)

 

Edit: Du har forresten 8pins 12V på hk med et deksel over halve. Hvis du allerede har koblet til strøm her kan det være at du må fjerne dekselet og sette i 8pin.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hei, tar og slenger meg på tråden da jeg har et lignende problem. :p Satte sammen deler som jeg hadde kjøpt igår, alle ledningene fra strømforsyningene og kabinettledningene var riktig tilkoblet til hovedkortet utifra det jeg kan se fra bruksanvisningen til hovedkortet. Lyset på hovedkortet lyser opp grønt når strømmen er koblet til og slått på, men når jeg tryker på power on knappen så skjer ingenting, kan ikke se at viftene rører på seg heller. Hadde flere personer med noe erfaring med pc bygging som så på og de var enige i at tilkoblingene var riktige. Prøvde da å koble hovedkortet til en annens kabinett og der startet den opp altså helt fint. Hva kan være galt her? strømfoyrsyningen? bryteren på kabinettet? Hva annet kan jeg prøve? strømforsyningen er på 500w og burde vel holde. :S

 

Delene jeg har er:

 

ASUS M4A785D-M PRO http://www.dustinhome.no/pd_5010332157.aspx

ACE STREAMER http://www.dustinhome.no/pd_5010150037.aspx

AMD ATHLON II X4 620 http://www.dustinhome.no/pd_5010332422.aspx

Corsair XMS 4GB http://www.dustinhome.no/pd_5010316145.aspx

Lenke til kommentar

lilko:

 

Hvilke ram brikker prøver du, og har du installert dem i ram slott med like farger?

 

Vannreven: Hva mener du med sideplatene?

Sikkert sidepanel på kabinettet!

 

Fra hva jeg kan se, så er det ikke 8 pin på PSU (Corsair 850).

Det er nok en 4+4-pin på den, men den skal starte med bare 4-pin også, men bruk begge hvis du har!

 

Har du prøvd å starte med minimalt med hardware tilkoblet hovedkort(hk), bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling, alt annet frakoblet hk, og da mener jeg alt! Hvis du får start da, så kobler du til en og en hardware, og ser når det feiler!

 

Det er også greit å gjøre som SaitekQ sier"Plukk alt fra hverandre å begynn på nytt!"

 

Husk på en ting hvis du får start, men ikke bilde:

Du må også ha bios versjon 0601(eller nyere) til 140watt, og 1003(eller nyere) til 125watt Phenom IIX4 965, så hvis du har en eldre kompatibel cpu til Crosshair III Formula, så installer den, og oppdater til bios versjon 1204, ved hjelp av EZ-Flash 2.

Lenke til kommentar

Ja, som ask99 sa mente jeg sidepanelet. Jeg tenker da på panelet på baksiden hvor alle kablene og ledningene/kontaktene bør ligge for å få et ryddig og oversiktlig kabinett med god luftgjennomstrømming. Har i dag brukt god tid og mange strips for å feste/rute alle kabler mest mulig riktig. Det har betalt seg og jeg skriver nå dette innlegget fra den nybygde PC'en

Lenke til kommentar

Helt sikkert mange som lurer på dette ja, tips:

1. om det finnes en løst knapp i dette forumet så trykker du den, slik at emne tittelen din blir [LØST]EMNETITTEL

Dersom det ikke finnes så editerer du det inn.

 

2. Lag en litt bedre emnetittel, f.eks "[LØST]Lys i hovedkort, vifter blåser litt, men ingen boot"

 

Dette gjør det enklere for folk som søker

 

EDIT:Bra det løste seg vel og merke :)

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...