Gå til innhold

bryter med transistor


Anbefalte innlegg

Hei,

 

håper på litt hjelp fra noen elektronikkkyndige her.

JEg har bygget en NiMH batterilader, basert på en MAX712. Denne fungerer fint - men har en liten designfeature jeg vil endre.

 

for å gjøre dette vil jeg bruke kretsen vist i denne linken:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment....chmentid=914366

 

Dette for å "shunte" eller forbikople om du vil, noe av vedlikehold/trickle ladestrømmen, da den er for høy for mitt bruk.

 

V+ = 5V

DCin = 26V

Ønsket Ic på shunttransistoren: 100mA.

 

 

Det jeg sliter med å forstå og beregne, er hvilken transistor, og verdien på motstandene.

I linken, som sier det samme som dataarket for MAX712, er det vist 10kOhm motstander.

_FASTCHRG går høy (open collector, dvs. den er kun sink, ikke source) på +5V når jeg vil at Qtc, eller shunttransistoren skal gå på.

 

Hvis jeg regner 5V og 10Kohm for jeg 0,5mA. Jeg skal shunte 100mA. som et absolutt minimum, trenger jeg da en transistor med Icmax 0,1A, og Hfe min 100/0,5=200. I prinsippet bør jeg være sikker på full metning av transistoren, så en Hfe på 5X minimum er øsnkelig, altså Hfe(min)=1000.

 

Hvor finner jeg en småsignaltransistor med Ic max > 0,1A og Hfe > 1000? Jeg tenker at jeg vil unngå en darlington pga. spenningsdroppet, men jeg har kanskje ikke noe valg?

 

I dataarket fra maxim står det ikke noe om hvilken transistor som er anbefalt, og jeg ser ikke helt at det vil virke med normale tall der... :)

 

Beklager lang post, håper noen orker å lese!

 

Mvh,

 

fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det, er det Rtc1 du bør legge vekt på her, og ikke bry deg så mye om motstandene som leverer basisstrøm til transistoren. _FASTCHG utgangen er av open drain typen og kan levere (å ''bryte'' eller ''kvele'', blir vel mer riktig her) mer enn nok strøm til basis selv om du velger lavere motstandsverdier. Prøv med en helt vanlig BC-transistor av B typen og kanskje 4.7k for Rtc2 og Rtc3, eller eksperimenter deg frem til du mener du har sikker mettning av transistoren.

Hvis du absolutt ''må'' bruke en transistor med høy hfe, prøv en BC-transistor av C typen, eller en MPSA18 som har hfe rundt 1000 eller litt mer. MPSA18 skal være lett å få tak i.

På side 11 i databladet fra Maxim finner du ut hvordan du beregner shuntmotstanden R7 (eller Rtc1).

Håper jeg ikke har gått meg helt bort her.

Endret av runmad
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, er det Rtc1 du bør legge vekt på her, og ikke bry deg så mye om motstandene som leverer basisstrøm til transistoren. _FASTCHG utgangen er av open drain typen og kan levere (å ''bryte'' eller ''kvele'', blir vel mer riktig her) mer enn nok strøm til basis selv om du velger lavere motstandsverdier. Prøv med en helt vanlig BC-transistor av B typen og kanskje 4.7k for Rtc2 og Rtc3, eller eksperimenter deg frem til du mener du har sikker mettning av transistoren.

Hvis du absolutt ''må'' bruke en transistor med høy hfe, prøv en BC-transistor av C typen, eller en MPSA18 som har hfe rundt 1000 eller litt mer. MPSA18 skal være lett å få tak i.

På side 11 i databladet fra Maxim finner du ut hvordan du beregner shuntmotstanden R7 (eller Rtc1).

Håper jeg ikke har gått meg helt bort her.

 

takk for svar!

Enig i at Rtc1/R7 er viktig, men den er enkel nok. den beregner jeg til å shunte 100mA.

 

Problemet her er, som jeg forstår det, at _FASTCHG ikke er en source - kun en sink.

Dermed baserer switching av transistoren seg på at når _FASTCHG er lav, så blir basisstrømmen borte, og shunten er av.

 

Når _FASTCHG går høy, så leverer den ikke strøm, men den slutter å være "sink". Dermed går det strøm til basis på transistoren, og shunten er aktiv.

 

Jeg regner egentlig med at jeg misforstår noe her, siden det virker rart med et slikt design fra Maxim's side. Men jeg skjønner ikke hva jeg misforstår :)

 

Hvis du regner med at _FASTCHG ikke er en source, får du da tallene til å stemme til å switche en "normal" småsignal NPN?

 

edit: en annen sak er jo at slik designet er, så vil nødvendigvis en liten strøm gå gjennom LED'en som er _FASTCHG indikator og gi denne en svak glød i stedet for å være av. (jeg har prøvd) :)

 

Setter pris på hjelpen! :)

 

Fredrik.

Endret av frejoh
Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner ikke helt hva du misforstår jeg heller. ;)

 

Men uansett:

Siden strømmen er såpass høy som 100mA gjennom transistoren så velg en BC337-40, så har du en transistor som tåler en ekstra trøkk (du har garantert ikke lyst til at den skal ryke). Deretter setter du basisstrømmen til noe rundt 1mA, vilket betyr to motstander på 1.8 eller 2,2k ved 5V.

 

For å hindre at lysdioden lyser opp under fast charge, setter du innen ekstra diode mellom _FASTCHARGE og lysdioden, med katoden samme veien som lysdioden (selvsagt).

 

Bruker du en lavstrøms lysdiode på 2-5mA typiskt, har _FASTCHARGE utgangen garanter null problemer med å dra de få ynkelige milliamperene samlet. Ligger en liten ekstra sikkerhet i dette også.

 

Edit:

Det blir feil å sette inn en diode mellom _FASTCHARGE og lysdioden. Det skal stemme bedre om du setter den i koblingspunktene mellom _FASTCHARGE-lysdioden, og Rtc2-Rtc3

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...