Gå til innhold

Sliter med matta fra VG2 og VG3


Bruno Mars

Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har jeg studert på høgskole ettersom jeg er "ferdig" med VGS. Har fullført VGS 3 år. Jeg hadde R1 og R2 som mattevalg. Problemet er at jeg slet med disse fagene og kom desverre opp i skriftlig eksamen på begge. Og jeg strøk. Prøvde å ta R1 på nytt på første mulighet (altså vinter/høst mens jeg gikk på VG3) og den gikk heller ikke bra. Nå i høst prøvde jeg å ta begge på nytt. R1 kan jeg kanskje bestå (har ikke fått noen resultater enda da) mens R2 er ekstremt tvilsomt. Poenget er at nå har jeg gått 1. semester på høgskole fordi jeg kom borti en utrolig grei lærer på høgskolen som tok meg inn "bakdøra". Om jeg får fortsette nå neste semester vet jeg ikke. Men har jeg noen valg på å bytte ut fag? Kan jeg ta S2 for eksempel? Det jeg trenger er generell studiekompetanse. Kan jeg eventuelt ta S1 for R2? Eller må jeg ta et VG3- studie? Dette har jo med antall timer i uka. Kan jeg bare ta 2T?

 

Valgfag jeg har hatt:

VG1 - Matte 1T, Spansk

VG2 - Matte R1, Spansk, Engelsk, IT

VG3 - Matte R2, Engelsk, IT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R2 er et valgfag, så du kan erstatte det med hva du vil av fag valgfag. Dog må R1 erstattes med enten matte P2, T2 eller S1.

 

Edit: Ble litt usikker på den første setningen nå, ettersom du har hatt eksamener i begge fagene.

Edit2: Begge setningene selvsagt, hehe.

Endret av mj-
Lenke til kommentar

I Kunnskapsløfter er det obligatorisk matematikk de to første årene, matematikk i tredjeåret er bare et valgfag. Med andre ord må du bytte ut R1 med enten 2T, 2P eller S2, og bytte ut R2 med et hvilket om helst annet valgfag. Matematikken på vgs. er relativt simpel, og de aller fleste vil fint klare en 5-er eller 6-er med litt jobbing.

 

Jeg anbefaler uansett at du snakker med en rådgiver, både Sonans og Akademiet har gratis rådgivning.

Lenke til kommentar

En kan jo se det slik, men bare for å forsvare meg mot de argumentene du brukte.

 

Han jeg snakket med hadde jeg aldri sett før. Jeg hadde bare snakket med ham via mail tidligere på våren og lurte på diverse ting om studiene før jeg søkte. Og det andre det er at dette er et åpent studium så det er ingen begrensing på antall plasser.

 

@scooby snacks: Det betyr kanskje at veien S1 og S2 er "enklest". Jeg har jo hatt R1 og R2 i de to åra og har jo fatt med meg noe. Og S2 er vel på nivå med R1 etter det jeg har hørt av de jeg har gått i klasse med. Har du for øvrig hatt R1 og R2? Jeg kan i så fall ikke skjønne at du kan mene at "alle kan få 5 eller seks med litt jobbing". Iallefall ikke når lærer ikke kan pedagogikk eller faget sitt ordentlig. Hver time var det et eller annet feil i regnestykkene, og gang på gang rettet den smarteste eleven i klassen (iallfall matteklassen) opp masse feil. Med flere.

 

Eledige lærere etter ungdomsskole + generelt passe lat + jeg siden ungdomsskole har visst hva jeg skal gå + skolelei = funket dårlig for meg. 3 av fire ting her er min feil og jeg tar skylda for det, men den dårlige læreren utgjorde forskjellen da disse fagene jeg har hatt henne i er de eneste jeg har strøket. Og matte er faktisk det jeg elsket på skolen fram til jeg startet på videregående. Og ikke tro at vi prøvde å fjerne læreren. Men den ansvarlige for lærere/timeplan (husker ikke navn på stilling) overså det. Han var den som svarte med å skjelle ut en elev som ikke fikk et eneste av valgene sine på valgfag...

 

Norsk skole <-- :sick:

Endret av mx1000
Lenke til kommentar
En kan jo se det slik, men bare for å forsvare meg mot de argumentene du brukte.

 

Han jeg snakket med hadde jeg aldri sett før. Jeg hadde bare snakket med ham via mail tidligere på våren og lurte på diverse ting om studiene før jeg søkte. Og det andre det er at dette er et åpent studium så det er ingen begrensing på antall plasser.

 

@scooby snacks: Det betyr kanskje at veien S1 og S2 er "enklest". Jeg har jo hatt R1 og R2 i de to åra og har jo fatt med meg noe. Og S2 er vel på nivå med R1 etter det jeg har hørt av de jeg har gått i klasse med. Har du for øvrig hatt R1 og R2? Jeg kan i så fall ikke skjønne at du kan mene at "alle kan få 5 eller seks med litt jobbing". Iallefall ikke når lærer ikke kan pedagogikk eller faget sitt ordentlig. Hver time var det et eller annet feil i regnestykkene, og gang på gang rettet den smarteste eleven i klassen (iallfall matteklassen) opp masse feil. Med flere.

 

Eledige lærere etter ungdomsskole + generelt passe lat + jeg siden ungdomsskole har visst hva jeg skal gå + skolelei = funket dårlig for meg. 3 av fire ting her er min feil og jeg tar skylda for det, men den dårlige læreren utgjorde forskjellen da disse fagene jeg har hatt henne i er de eneste jeg har strøket. Og matte er faktisk det jeg elsket på skolen fram til jeg startet på videregående. Og ikke tro at vi prøvde å fjerne læreren. Men den ansvarlige for lærere/timeplan (husker ikke navn på stilling) overså det. Han var den som svarte med å skjelle ut en elev som ikke fikk et eneste av valgene sine på valgfag...

 

Norsk skole <-- :sick:

Den letteste veien, blir vel 2P og et eller annet "puggefag" tredjeåret i stedet for matte. Jeg har hatt 2-/3-MX, og jeg fikk 6-er i begge. Jeg kunne ingeting matematikk (jeg strøk i 1MX), men leste utenom jobb ett år, på egenhånd, uten videre problemer. Jeg tok forøvrig flere andre realfag, og fellesfag, dette året …

 

Jeg mener forøvrig at alle bør klare å få 5-er og 6-er i de fleste fag – det kommer kun an på hvor mye arbeid man er villig til å legge ned. Derimot er de færreste villige til å jobbe for det, og når de ikke jobber i faget og ender opp med en svak 3-er, kommer de opp med unskyldninger som: "Jeg har ikke mattehode". Hvor mange som får 3-er tror du har jobbet daglig med faget? Hvor mange tror du har cruiset gjennom året og tatt et skippertak før eksamen?

 

 

Nå snakker jeg ikke om deg, men generelt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...