Gå til innhold

Jeg skal bygge meg gamer pc (Trenger tips)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

handlevogna til HW.no er inne i en skal vi si menstruell periode.

Men her er noen tips:

 

I5 socket 1156 CPU. Denne er den som gir mest bank for the buck atm. Den er bedre enn AMD sin topp modell og ligger i samme prisklasse. I tillegg lar den seg enkelt overklokke til 3.5ghz på stock kjøler og om du investerer en 5-600 kroner i en after amrket kjøler så er det snakk om 4 ghz+

 

Et socket 1156 HK av ditt valg. De fleste HK idag er relativt så like i ytelse at det i hovedsak er funksjonalitet som skiller dem. Da med tanke på antall porter (pci-e, esata, USB, kjøle løsninger etc). Det blir vel mest et spørsmål om hvor mye du vil legge i kortet.

 

Integrerte lydkort idag er som oftest så bra at det er ikke noe behov for et dedikert. Du kommer mye lengre med å investere de 600 kronene inn i et skiikkelig headsett eller noen gode høytalere.

 

Skjermkort messig i din prisklasse er valget mellom 5850 og 5870. 5870 yter vel type 15-20% bedre enn 5850 så om du vil spare en tusenlapp er 5850 et veldig godt valg. Er kanskje det kortet som gir mest for penga atm. yter rundt 45% bedre enn 5770 for eksempel. Og sslår faktisk 2x5770. Problemet dog kan være å faktisk klare å skaffe noen kort av 5xxx serien i det hele tatt før nyttår slik som ting ser ut nå og med tanke på ventelistene.

 

 

HDD messig anbefaler jeg spinpoint f3 diskene. enten en 1tb versjon eller 500Gb versjon ( sitter på 2x 500gb selv)

 

Kabinett messig er det helt opp til deg. Dette er en smaks sak så er ikke mye man kan si uten å kommentere på kvalitet etc på noen du finner intresang.

 

Minne messig er det snakk om 4gb som holder til det meste.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

vel ifølge pcmarkvantage tester jeg har lest så er det mange områder phenom kommer foran. Gaming derimot er ikke en av disse.

http://www.hardwaresecrets.com/article/819/3 (i5 +22% mot 955 +25% mot 965)

http://www.hardware.no/artikler/phenom_ii_...edition/71307/5 (i5 +14% mot 965 BE)

 

nå er ikke jeg noen intel fanboy. Jeg må basere meg på det data grunnlaget.

 

Men det skal sies at jeg sliter med å finne gode sammenligninger av dem opp mot spill. som oftest er de marginale (0-5 fps)

Endret av paalrh
Lenke til kommentar
vel ifølge pcmarkvantage tester jeg har lest så er det mange områder phenom kommer foran. Gaming derimot er ikke en av disse.

http://www.hardwaresecrets.com/article/819/3 (i5 +22% mot 955 +25% mot 965)

http://www.hardware.no/artikler/phenom_ii_...edition/71307/5 (i5 +14% mot 965 BE)

 

nå er ikke jeg noen intel fanboy. Jeg må basere meg på det data grunnlaget.

 

Men det skal sies at jeg sliter med å finne gode sammenligninger av dem opp mot spill. som oftest er de marginale (0-5 fps)

 

Testene der er med "ren cpu ytelse" i små oppløsninger, og med et eldre gpu-kort. 8800gtx og 4xxx.

 

Her er en test med høyere oppløsning og med HD 5850, vil tro at trådlageren vil spille i en litt høyere oppløsning enn 1024 eller 800?

 

Ifølge denne testen, så slår phii x4 965 intel sin i5 i alle spilltestene.

 

Så jeg vil si, til spill, så er x4 965 BE et bedre valg når det gjelder spill. Pluss at de nye cpu'ene til AMD skal ha støtte for AM3 chipsets, så det blir lettere å oppgradere i framtiden.

Lenke til kommentar

link broken or out of date.

 

edit:

btw

scorene jeg sammenlignet hadde ikke oppløsning direkte sitert på de spesifikke testene jeg linket til. De hadde derimot det på de faktiske spill sammenligningene. og det er jeg enig om at er usammenlignbart, men hardware secrets viser til at de kjørte med os oppløsning 2560x1600 og det er naturlig at de da kjørte vantage.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

oi, bra jeg tester linken etter at jeg poster da;)

 

Men jeg quoter bare brukeren Osse her, og linker til en av de han har lagt ut. Her > http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x4-965-be-revision-c3-review-test/16

 

 

Konklsjonen her skulle vel være ganske grei

 

Brother in Arms- På stock

 

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 5 frames

i 1920x1080 slår PHII 965 - I7-940 med 3 frames

 

Crysis warhead

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 6 frames

i 1920x1080 er de likt

 

Resident Evil

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 47 frames

i 1920x1080 slå I7-940 PHII 965 med 30 frames Og her er det hypertrading som slår inn, det har ikke i5-750

 

Far Cry

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 25 frames

i 1920x1080 slår PHII 965 - I7-940 med 5 frames

 

Så går vi til PHII 965 mot i5-750 og ikke engang i Far-Cry som er kjent for å være Intel optimalisert greier I7-750 å dra flere frames ut av radeon 5850 Link

 

Rent bord for PHII 965

 

Devil May Cry 4 Benchmark

 

Benchmark Reviews uses the DirectX 10 test set at 1920x1200 resolution to test with 8x AA (highest common AA setting available between GeForce and Radeon video cards) and 16x AF. The benchmark runs through four different test scenes, but scenes #2 and #4 usually offer the most graphical challenge.

Sene 2

I5-750 - Taper med 4,8 frames

Sene 4

I5-750 – Taper med 4,4 frames

 

Far Cry 2 Benchmark

Og Far Cry skal være et spill som virkelig liker intel arkitekturen

 

Benchmark Reviews used the maximum settings allowed for DirectX 10 tests, with the resolution set to 1920x1200. Performance settings were all set to 'Very High', Render Quality was set to 'Ultra High' overall quality, 8x anti-aliasing was applied, and HDR and Bloom were enabled.

 

I5-750 – Taper med 1,8 frames

 

Resident Evil 5 Tests

Benchmark Reviews uses the DirectX 10 version of the test at 1920x1200 resolution. Super-High quality settings are configured, with 8x MSAA post processing effects for maximum demand on the GPU. Test scenes from Area #3 and Area #4 require the most graphics processing power, and the results are collected for the chart illustrated below.

Area 3#

I5-750 – Taper med 1,6 frames

Area 4#

i5-750 – Taper med 3,7 frames

 

 

Så av tester til nå med det en vil ha i gaming , maks settinger, og med 58xx under pansret,

 

Så har i5-750 / I7-940

 

1 Seier (i7-940 hypertrading dro nok denne i land)

1 uavgjort (nok engang var det I7-940 til kr 3500 som matcha)

8 tap på relle oppløsning som i dag burde være 1920 x 1xxx

 

Prosentvis gir dette vel 80% til phenom, eller ?. Selvsagt kan dette endre seg etterhvert som flere spill blir testet med 58xx på maks settinger.

 

 

Ble en lang post, så jeg satte oppsummeringen til Osse i en spoiler;)

Endret av karrun
Lenke til kommentar

ja så det ser ut som amd klarer å dra inn en kneppen seier på fps, men jeg tror det kan kobles til at den kommer med native 3ghz mot i5 sin 2.6ghz.

 

det er bare det at i5 kan klokkes til over 4ghz på luft mens phenom 2 klarer 3.9ghz på luft så skulle ha likt å sett dem testet slik, men igjen de er så nære og ingen av dem er direkte dårlig.

Lenke til kommentar

i de billigere sjiktene anbefaler jeg amd, men når du er så nært i pris og budsjett mtp i5 så er det vel ærlig talt for at jeg er usikker på hvordan amd blir framover. da med tanke på oppgraderings muligheter.

 

Ikke det at det vil ha all verden å si. Men føler likso mat intel har bevist at de kan overgå amd teknologisk og venter liksom på at amd skal bevise at de kan henge med før jeg føler meg komfortabel med å anbefale dem i det midtre og høyere pris sjiktet.

 

jeg valgte 1156 for jeg har troa på at vi sannsynlig vil se mye godt fra intel framover.

Lenke til kommentar

Takk, for mye hjelp (: Ser manege gode tips her, men er det noen som orker å linke til vær enkelt av delene ? Da hadde jeg blitt veldig glad, jeg ser hva jeg burde se etter. Men gidder noen å legge inn lenker til vær enkelt del, helst norsk side og samme butikk (:

 

Eksempel:

 

Kabinett:

Hovedkort:

Prosessor:

Skjermkort:

Minne:

Harddisk:

Brenner:

Strømforsyning:

 

(bare kopier dette og legg in lenke til hvilken del det skal være)

 

Takk

Endret av Gaming1337
Lenke til kommentar

@paalrh

 

C3 revisjon av PH klokker også over 4 ghz, flere nettsteder har tatt den opp til 4,2 ghz på luft, c2 revisjonene stoppet gjerne på rundt 3,8-3,9 hz. Samt at det tross alt er MYE enklere å klokke en cpu som har åpen klokkegenrator, AMD har i tillegg laget det enkleste og beste overklokkingsprogrammet som er å få tak i, et klikk og programmet finner max ytelse for riggen, AMD overdrive, selv bestemor kan klokke ved bruk av det.

 

Hva som skal anbefales trådstarter er ikke bare bare å si her, er jo fanden umulig å finne de grafikkorta en vil ha nå.

 

Grafikkortet en skal anbefale i denne prisklassen er radeon 5850. Men å finne det på lager noen plass er en annen ting.

 

Skal du ha riggen før jul ?

Lenke til kommentar
@paalrh

 

C3 revisjon av PH klokker også over 4 ghz, flere nettsteder har tatt den opp til 4,2 ghz på luft, c2 revisjonene stoppet gjerne på rundt 3,8-3,9 hz. Samt at det tross alt er MYE enklere å klokke en cpu som har åpen klokkegenrator, AMD har i tillegg laget det enkleste og beste overklokkingsprogrammet som er å få tak i, et klikk og programmet finner max ytelse for riggen, AMD overdrive, selv bestemor kan klokke ved bruk av det.

 

Hva som skal anbefales trådstarter er ikke bare bare å si her, er jo fanden umulig å finne de grafikkorta en vil ha nå.

 

Grafikkortet en skal anbefale i denne prisklassen er radeon 5850. Men å finne det på lager noen plass er en annen ting.

 

Skal du ha riggen før jul ?

nei, skal ha den rundt sommerferien tiden, da har jeg mer penger (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...