Gå til innhold

Backup fra SBS 2003 til NAS - funker ikke etter restart


Ekko

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en SBS 2003 som skal kjøre backup mot en NAS. Jeg mapper opp NAS-disken på vanlig måte med map network drive og reconnect at logon. Dette funker i utgangspunktet fint.

 

Problemet er at når serveren har restartet kommer nettverksdisken opp som "disconnected" og blir ikke connected før første gang jeg manuelt klikker meg inn på den (trenger ikke brukernavn og passord, dette husker den).

 

Det virker mao. som den trenger en "touch" før den er connected.

 

Dette betyr at min nattlige backup ikke blir kjørt dersom maskinen har restartet pga en oppdatering.

 

Det jeg ser for meg er at det finnes et startupscript eller lignende som "toucher" nettverksdisken slik at den blir automatisk connected.

 

Håper jeg har forklart meg forståelig og at noen har et tips. Har prøvd å google litt, men finner ikke helt samme problemstillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hatt det "problemet" at en mapet nettverksdisk kommer opp som disconnected når jeg restarter pcen/serveren.

 

Jeg løste det ved å lage et bat script som jeg la i oppstarten...

 

net use Y: /del
net use Y: <server> <passord> /user:<brukernavn>

 

Så tar jeg da heller å mapper opp nettverksdisken på nytt ved hver oppstart...

Lenke til kommentar

Takk for begge svar, skal prøve meg litt frem ved anledning.

 

leo24: Hvordan er det da med brukernavn/passord? Til vanlig vil man jo nå man mapper en disk angi dette.

 

TeisL:

Er det mulig å kjøre det skriptet ved oppstart? (dvs ikke ved login, da det ikke er sikkert at noen vil logge inn før neste backup skal kjøres)

Lenke til kommentar
Takk for begge svar, skal prøve meg litt frem ved anledning.

 

leo24: Hvordan er det da med brukernavn/passord? Til vanlig vil man jo nå man mapper en disk angi dette.

 

TeisL:

Er det mulig å kjøre det skriptet ved oppstart? (dvs ikke ved login, da det ikke er sikkert at noen vil logge inn før neste backup skal kjøres)

 

Du kan jo prøve å koble sammen de to metodene du har fått nå og kanskje det fungerer slik:

\\server\mappe <passord> /user:<brukeravn>

Vet ikke om det er riktig skrivemåte når man gjør det på den måten, men jeg er ganske sikker på at det er en en ligndende måte i alle fall.

 

Om du får kjørt et bat script før login vet jeg ikke, har ikke selv hatt behov for det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...