Gå til innhold

Hjelptil valg av hardware til carputer


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en liten og enkel carputer. Den skal brukes sammen med en lilleput 7" touchscreen denne har vga input.

 

Jeg trenger alså hjelp til hva jeg skal putte inn i pcen.

 

Mine krav:

- Maskinen må kunne slå seg på raskt!

- Bruksområdene er musikk, spotify film, gps, internett

- Den må ha godt lydkort, helst utganger for fronthøytalere, bakhøytalere, og subwoofer. Har en 6-kanals forsterker, denne har phono tilkoblinger.

- Kan være greit med min 1tb lagringsplass

 

Trenger jo ikke noe monster pc for dette, så jeg vil egentlig ha det billigest mulig.

Jeg bygger meg et eget lite kabinett med god lufting. som passer nedi hvor reservehjulet egenlig ligger.

 

Hvilket operativsystem anbefaler dere?

 

Skal bruke et program som heter centrafuse. Er det mulig og få pcen til og starte dette programmet automatisk ved oppstart av pcen?

post-64974-1259873087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal ha den i bil og du vil ha rask oppstart anbefaler jeg en SSD disk de er dyre. men ingenting slår det på hastighet. Dessuten tåler de å kjøre på en humpete vei.

 

det jeg anbefaler er at du går for en ssd og så skaffer du deg en passport ekstern harddisk. Disse er geniale og enda mer geniale opp mot en bil pc. Siden du kan bare ta den med deg inn i huset når du skal ta med deg filer etc.

 

det kuuleste synes jeg er folk som har mekka en USB tilkobling framme i bilen slik at de kan koble opp en passport disk eller usb minne pinne uten å måtte fikle bak med pcen.

 

OS messig er du vel egentlig mest avhengig av at det støtter de ulike programmne du vil kjøre. Vanligvis ville jeg bare si kjøp windows og bli ferdig med det. Men du kan lett spare 800 spenn om du velger et gratis OS. Men dog da kun om du programmene du vil bruke støtter det gratise OSet.

 

cpu messig trenger du ikke all verden. en atom prosessore burde holde. De utgir også lav varme og du vil ikke trenge all verden med kjøle løsninger.

 

 

er ingen kløpper på alle typer ledninger etc, men de fleste nye HK kommer med ganske gode surround card innebygd. Med digital og Optisk? tilkoblings muligheter. Så er ikke sikkert du trenger et dedikert ett. og det finnes jo jack til phono tilkoblinger. Men hk har som tommelfinger bare jack tilkoblinger.

 

Programmessig kan du legge hva du vil til i oppstarts rutinene til pcen. så ja du kan få det til å starte opp ved oppstart. I windows er det så enkelt som å legge en snarvei i oppstarts folderen. Men alle OS jeg har vært borti har muligheten for dette.

 

Du kan også sannsyneligvis klare deg med et innebygd skjermkort.

så se etter mini atx kort med innebygged lyd og skjermkort.

Lenke til kommentar

Hva med en av de stasjonære modellene av Acer One? Den er akkurat som bærbar modellen, men uten skjerm. Liten, lett, strømgjerrig, og du kan alltid bytte ut med en større harddisk om du trenger. Bør være enkelt nok å få plass til et sted i bilen. SSD er jo absolutt å fortrekke med tanke på at en bil beveger seg ganske røfft, og harddisker liker ikke spesiellt bra å beveges mens de spinner, men da må du jo også ta til takke med lite plass samt høy pris ...

 

Kanskje sjekk på et dedikert carputer forum om hva erfaringene med tradisjonelle harddisker i bil er for langtids bruk - om de feiler eller ikke, men jeg ville hatt det i tankene ihvertfall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

det ser ut som det kommer med prosessor ja

 

minne messig varier det veldig på hvilket OS du kjører. men ville si 2 gb.

tingen er jo at det HK kun har 1 ram slot. Og de fleste minne sett kommer i form av 2 brikker.

 

linken du la ved til disk for OS er feil. det er samme link som HK

 

den eksterne harddisken ser veldig bra ut, bare husk at hk ikke ser ut til å ha en ekstern esata tilkobling. men begge deler har jo usb mulighet da.

kan bare hende at du overbetaler litt for en ekstern harddisk om du vil ha esata funksjonen og ikke planlegger å bruke den.

Lenke til kommentar
det ser ut som det kommer med prosessor ja

 

minne messig varier det veldig på hvilket OS du kjører. men ville si 2 gb.

tingen er jo at det HK kun har 1 ram slot. Og de fleste minne sett kommer i form av 2 brikker.

 

linken du la ved til disk for OS er feil. det er samme link som HK

 

den eksterne harddisken ser veldig bra ut, bare husk at hk ikke ser ut til å ha en ekstern esata tilkobling. men begge deler har jo usb mulighet da.

kan bare hende at du overbetaler litt for en ekstern harddisk om du vil ha esata funksjonen og ikke planlegger å bruke den.

 

Okey..

Men jeg ser at prisen på sdd hardisker varierer veldig. Er det noen spesielle dere vil anbefale, eller kan jeg f.eks bare kjøpe denne billige her?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518169

 

Tror ikke jeg kommer til og bruke esata så jeg dropper det..

Lenke til kommentar

Ser at du ikke har funnet strømforsyning enda her er endel som er tilpasset carputers http://linitx.com/viewcategory.php?catid=152&pp=149,152

finnes også på mp3car.com

 

Med tanke på harddisk funker vanlige harddisker fint om du henger dem opp i ett strekkoppheng, har selv brukt o-ringer og det funker fett. SSD er selvsagt perfekt til OS og skal du hovedsaklig bruke maskinen bare til mp3 og gps trenger du jo ikke allverden med plass, en kjapp 32GB SSD er trolig mer enn nok.

 

Jeg er enig i at 2GB ram skulle bli bra, selv om 1GB egentlig holder i massevis så sant du ikke har tenkt å bruke Vista som OS.

 

Hvor har du tenkt å plassere pc'n? bagasjerommet, hanskerommet eller under passasjersete?

 

Skal du lage kabinett selv eller kjøpe? Jeg har selv en stygg liten sponplateboks som ligger i bagasjerommet.

 

Hvilken lilliput skjerm har du tenkt å kjøpe?

Lenke til kommentar
Ser at du ikke har funnet strømforsyning enda her er endel som er tilpasset carputers http://linitx.com/viewcategory.php?catid=152&pp=149,152

finnes også på mp3car.com

 

Med tanke på harddisk funker vanlige harddisker fint om du henger dem opp i ett strekkoppheng, har selv brukt o-ringer og det funker fett. SSD er selvsagt perfekt til OS og skal du hovedsaklig bruke maskinen bare til mp3 og gps trenger du jo ikke allverden med plass, en kjapp 32GB SSD er trolig mer enn nok.

 

Jeg er enig i at 2GB ram skulle bli bra, selv om 1GB egentlig holder i massevis så sant du ikke har tenkt å bruke Vista som OS.

 

Hvor har du tenkt å plassere pc'n? bagasjerommet, hanskerommet eller under passasjersete?

 

Skal du lage kabinett selv eller kjøpe? Jeg har selv en stygg liten sponplateboks som ligger i bagasjerommet.

 

Hvilken lilliput skjerm har du tenkt å kjøpe?

 

Ja jeg må å kjøppt en slik strømforsynig også :-)

 

Jeg hadde tenkt og innstallere Windows7 som OS, eller krever dette for mye?

 

Men hvordan fungerer egentlig bruk av carputer i bilen? Når du slår av bilen, vil pcen slå seg helt av da eller bare gå i hvilemodus? For vist den bare går i hvilemodus så tar det jo ikke lang tid med en vanlig hardisk og slå seg på igjen? Er det da vits med SSD visst du bare henger den vanlige opp i ett strekkoppheng?

 

Tenkte og kjøpe meg et lite og stilig kabinett og intrigere pcen i anlegget bak i bagasjerommet i en stilig utførelse. Og så trekke kabel frem til en lilleput 7" dobbel din:

http://cgi.ebay.com/Double-DIN-Lilliput-EB...=item255743e436

Endret av kenzky
Lenke til kommentar

Strømmforsyningen fungerer sånn at den kan kjøre shutdown på maskinen når du stopper bilen. Win7 funker sikker fint, personlig bruker jeg winxp fordi usb radioen min kun funker in winxp :p

 

strekkopphenget funker fint til meg ned min vanlige disk, men trur jeg skal over på ssd etterhvert

 

husk at det kan bli trangt å få inn alle kablene frem.

Lenke til kommentar

windows 7 og vista krever minimum 2 gb ram.

 

i en bil er det ikke ytelsen i seg selv som er viktigst med en ssd men det at den ikke har bevegelige deler. så hvilken som helst ssd vil komme til å dekek det behovet.

 

Så det er vel mer snakk om hvor mye du er villig til å investere i den.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...