Gå til innhold

Gamle eksamensoppgaver, MRK2914


Banana84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg hørt at eksamen i Markedsføring ikke skal være så fryktlig (som f.eks. økonomistyring som jeg gruer meg utrolig til!). Men, det er jo åpenlyst at det er viktig å være godt forberedt. Har hørt at spørsmålene kan være noe á la:

 

Forklar begrepet markedsføring.

Beskriv hierarchy of effects modelen.

Osv.

Lenke til kommentar
Selv har jeg hørt at eksamen i Markedsføring ikke skal være så fryktlig (som f.eks. økonomistyring som jeg gruer meg utrolig til!). Men, det er jo åpenlyst at det er viktig å være godt forberedt. Har hørt at spørsmålene kan være noe á la:

 

Forklar begrepet markedsføring.

Beskriv hierarchy of effects modelen.

Osv.

 

Nei, jeg tror ikke det er det verste faget. Men boka er tykk, og utrykkene mange. Satser på det går bedre enn jeg tror.

 

Du må ha lykke tl med din egsamen! :)

Lenke til kommentar
Blir det en enkelt stiloppgave eller flere spørsmål?

 

Slik jeg har forstått det blir det flere spørsmål, men ikke "multiple choice"-oppgaver. Så hadde vært kjempe flott å sett de tidligere oppgavene så vi vet litt mer hva som går igjen og ikke. Fader så irriterende! Jeg vet å ha sett de oppgavene et sted!!! :(

Lenke til kommentar

Kanskje disse`?

 

 

MARKEDSFØRINGSOPPGAVER

 

Oppgave 1

 

Forklar begrepene verdiforslag, kundeverdi og kundetilfredshet (value proposition, customer value and customer satisfaction) og beskriv hvilken nytte en bedrift kan ha av å anvende disse begrepene. Bruk eksempler i din forklaring (for eksempel South West Airlines).

 

Oppgave 2

 

Beskriv femtrinns kjøpsprosess modellen (Five stage modell of the consumer buying process), og forklar hvordan en konsument med høy grad av involvering (involvement) i et produkt går gjennom kjøpsprosessen i forhold til en som har lav grad av involvering. Bruk et konkret produkt for å illustrere hva du mener (for eksempel MP3 spiller).

 

 

Oppgave 3

 

Forklar begrepene Point-of-Parity og Point-of-Difference slik de brukes i merkevarebygging. Bruk en merkevare for å illustrere din forklaring (for eksempel South West).

 

 

Oppgave 4

 

Forklar begrepet referansepris (reference price), og hvorfor ulike forbrukere kan ha ulike referansepriser for det samme produktet. Bruk eksempler.

 

Oppgave 5

 

Hvilke funksjoner utøves i en markedskanal (Channel functions), og hvorfor velger noen produsenter å gjøre alle funksjonene selv mens andre produsenter velger å inngå avtale med uavhengige distributører for å gjøre noen av funksjonene? Gi eksempler.

 

Oppgave 6

 

Beskriv de seks trinnene i effekthierarki modellen (Hierarchy-of-Effect Modell) og hvordan ulike typer av markedskommunikasjon er egnet for hvert av trinnene i modellen. Bruk et eksempel.

 

Spm. 4. x

Når en bedrift deler markedet inn i segmenter er det i følge læreboken fem krav et segment må tilfredsstille for å være hensiktsmessig. Navngi og forklar kort disse kravene.

 

Spm. 6 x.

 

Forklar kort disse to begrepene, og gi ett eksempel på hver av dem:

a) Prising av komplementære produkter

b) Differensiert prising

 

 

Spm. 2.

Ved utforming av et reklamebudskap må man først velge budskapsinnholdet (message content) som skal presenteres. Læreboken diskuterer tre typer budskapsinnhold. Forklar disse tre og bruk eksempler fra reklame du husker.

De tre typene budskapsinnhold læreboken omhandler er:

 

Oppgave 3

Når man segmenterer forbrukermarkeder har man ulike segmenteringsbaser (eng.: segmentation variables) til rådighet. Velg to av disse og diskuter dem med hensyn til hvor målbare (eng.: measurable), tilgjengelige (eng.: accessible) og differensierbare (eng.: differentiable) du mener de er.

 

Oppgave 8

Forklar hva som menes med informerende appell (eng.: informational appeal) og transformerende appell (eng.: transformational appeal) i forbindelse med markedskommunikasjon?

 

Oppgave 1 vår 07

En bedrift kan orientere seg på ulike måter mot markedet. Hvilke orienteringer kan en bedrift ha (hvilke konsepter kan den legge til grunn for sine aktiviteter)? Diskuter forkjeller og eventuelle likheter mellom salgskonseptet og markedsføringskonseptet.

 

Oppgave 5

Når man bygger en merkevare er man oppatt av å finne de riktige merkeelementene (eng.: brand elements) til å bygge merket på slik at dette kan identifiseres og differensieres. For såpemerket ”Lano” er den gule såpen og den blide ”Lanoungen” eksempler på slike merkeelementer. Når en merkevarebygger skal velge ut hvilke slike elementer han/hun skal ha med, hvilke kriterier benytter man da i utvelgelsen?

 

 

Oppgave 6

Forklar hva som menes med eksklusiv, selektiv og intensiv distribusjon. Eksemplifiser.

Svar:

 

Oppgave 3

Når man skal utvikle effektiv markedskommunikasjon, er det viktig å bestemme hva slags respons man ønsker å oppnå hos forbrukene med sin kommunikasjon (også kalt kommunikasjonsmål). Beskriv de ulike kommunikasjonsmålene en bedrift kan ha med sin markedskommunikasjon.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...