Gå til innhold

søker 15" bærbar laptop til 8-10k, med mykje kraft!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg er på leit etter ein ny laptop, og tenkte difor at eg treng å spørre folk med peiling :)

 

Eg skal på utveksling i januar, så veit ikkje om eg tørr å bestille frå distribitør, f.eks DELL. Blir vel helst norske webbutikkar som mpx,komplett osv.

 

Ting eg må ha:

+Quadcore???

+15" skjerm

+Sterkt grafikkort

+Godt tastatur

+God batteritid

+Windows sju

+Bør helst ikkje vere ein murstein av ein laptop

 

Bonus: HDMI port

 

Ting eg ikkje treng:

-Blue ray

 

Forresten, kva skjermkort er ansett som bra på laptops per i dag? Samanlikn 8600GT for to år sidan, f.eks.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Eg er på leit etter ein ny laptop, og tenkte difor at eg treng å spørre folk med peiling :)

 

Eg skal på utveksling i januar, så veit ikkje om eg tørr å bestille frå distribitør, f.eks DELL. Blir vel helst norske webbutikkar som mpx,komplett osv.

 

Ting eg må ha:

+Quadcore???

+15" skjerm

+Sterkt grafikkort

+Godt tastatur

+God batteritid

+Windows sju

+Bør helst ikkje vere ein murstein av ein laptop

 

Bonus: HDMI port

 

Ting eg ikkje treng:

-Blue ray

 

Forresten, kva skjermkort er ansett som bra på laptops per i dag? Samanlikn 8600GT for to år sidan, f.eks.

 

 

Dell Studio 15 15.6"

 

Intel® Core™ i7 Mobile 720QM-prosessor (1.6 GHz turbomodus opptil 2,8 GHz, 6 MB L3-buffer)

Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian

 

15,6-tommers HD-WLED-skjerm (1366 x 768) i widescreen-format med TrueLife

 

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024]

 

500 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

 

Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

 

512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570

 

 

Spar 2703 ,- inkl. mva.

Utløper 09.12.2009

Fri frakt ved online bestilling!

Utløper 09.12.2009

Leveres med 15 måneders McAfee

Utløper 09.12.2009

Harddisk oppgradering fra 320GB til 500GB - uten pristillegg

Utløper 09.12.2009

 

 

----

 

Er 512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570 betre enn Geforce 240m med tilsvarande minne?

Lenke til kommentar
Er 512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570 betre enn Geforce 240m med tilsvarande minne?

Nei, motsatt. 240m er bedre. Ikke bruk det som en "bibel", men passmark er en god plass å se hvordan CPU og GPU presterer i forhold til hverandre. 240m er faktisk vesentlig bedre.

 

Så det er altså ankepunktet i oppsettet ditt. Men man må punge ut for i7 prosessoren, så det er naturlig at det vil gå på bekostning av noe annet til den prisen. Det som er litt rart, er at Dells Studio 17 maskin kommer med et langt bedre grafikk-kort i Radeon HD 4650. På Studio 15 er altså grafikkort en klar svakhet i forhold til resten av oppsettet.

Lenke til kommentar
Er 512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570 betre enn Geforce 240m med tilsvarande minne?

Nei, motsatt. 240m er bedre. Ikke bruk det som en "bibel", men passmark er en god plass å se hvordan CPU og GPU presterer i forhold til hverandre. 240m er faktisk vesentlig bedre.

 

Så det er altså ankepunktet i oppsettet ditt. Men man må punge ut for i7 prosessoren, så det er naturlig at det vil gå på bekostning av noe annet til den prisen. Det som er litt rart, er at Dells Studio 17 maskin kommer med et langt bedre grafikk-kort i Radeon HD 4650. På Studio 15 er altså grafikkort en klar svakhet i forhold til resten av oppsettet.

 

Registrerte det samme. 17" er dessverre uaktuelt.

 

Såg litt på Acer Aspire 5739G som har eit sterkare skjermkort i 240m. Kanskje denne er å foretrekke? Nokon med erfaringar rundt denne? Og har dem brukbart tastaturet og touchpad?

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...64-4040220.html

 

Gå for den. Den oppfyller kravene dine og den har det beste skjermkortet i under 10k klassen.

 

Edit: Joda, 240m er vel hakket bedre.

 

GT230m har faktisk 450 points på passmark:

http://www.videocardbenchmark.net/video_lo...GeForce+GT+230M

 

medan GT240m har 427 points:

http://www.videocardbenchmark.net/video_lo...GeForce+GT+240M

 

Det blir meir om eg vil betale for quadcore prosessoren? Og har nokon erfaringar med denne HP modellen, eller ein liknande?

Lenke til kommentar

En del flinke folk sier de alltid styrer unna HP og Acer. Kvaliteten og sammensetningen av maskinene er visst ikke det beste. Jeg sitter på en 3 år gammel Acer nå og skriver. Fornøyd med denne, men designet og byggekvaliteten er heller labert. Du får ikke en kvalitetsfølelse. Det samme tror jeg gjelder for Acer Aspire 5739G som du nevnte ovenfor.

 

Selv er det Dell jeg har sett på. Men skjønner godt at 17" kan bli stort for deg. Men du får tenke litt mer på det. Spørsmålet er også om det er verdt å oppgradere til i7 prosessor. De skal sluke strøm og utvikle en del varme. Men ny teknologi kommer til våren. Uansett er jo i7 prosessorene en god del dyrere. Er det verdt det for deg eller meg, trenger vi den ekstra kraften?

 

Nei, det klarer jeg ikke svare på selv engang! Som nevnt frister ikke dagens i7 prosessorer meg grunnet "problemene". Men er det verdt å vente på den nye teknologien?

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
En del flinke folk sier de alltid styrer unna HP og Acer. Kvaliteten og sammensetningen av maskinene er visst ikke det beste. Jeg sitter på en 3 år gammel Acer nå og skriver. Fornøyd med denne, men designet og byggekvaliteten er heller labert. Du får ikke en kvalitetsfølelse. Det samme tror jeg gjelder for Acer Aspire 5739G som du nevnte ovenfor.

 

Selv er det Dell jeg har sett på. Men skjønner godt at 17" kan bli stort for deg. Men du får tenke litt mer på det. Spørsmålet er også om det er verdt å oppgradere til i7 prosessor. De skal sluke strøm og utvikle en del varme. Men ny teknologi kommer til våren. Uansett er jo i7 prosessorene en god del dyrere. Er det verdt det for deg eller meg, trenger vi den ekstra kraften?

 

Nei, det klarer jeg ikke svare på selv engang! Som nevnt frister ikke dagens i7 prosessorer meg grunnet "problemene". Men er det verdt å vente på den nye teknologien?

 

Enig. Sjekket den aceren ut i dag på en butikk, design og grad av "kvalitet" oste ikke akkurat. But I guess it gets the job done? Pluss at touchpaden virket klumsete og numpad er unødvendig..

Lenke til kommentar
Jepp, den får nok jobben gjort. Men jeg har også hørt at den Aceren det er snakk om, har en del viftestøy.

 

Det er jo dette med bærbare. Viftestøy, byggekvalitet mm. kan man jo ikke vite ut ifra å kun lese specs. Derfor er det lurt å sjekke rundt.

 

 

Toshiba Satellite L505-10K P7450 4GB

15,6", 500GB, HD4650, Win7HP

7780kr

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=113254

 

Kva med denne? Kva rykte har toshiba på seg? Problemet med mange av modellane er at det ikkje finnst verken brukerkritikk eller testar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...