Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Samfunnsøkonomi II SAM3026 - 02.12.09


Anbefalte innlegg

Hei,

noen som ska ta eksamen i samføk imorgen(02.12.09)?

 

Jeg har nå funnet fram forberedelsesarket, men er ikke helt sikker på hva jeg skal lese ekstra på i boka og hvilken annen relevant informasjon jeg kan finne på nettet.

 

Her er de 3 vedleggene:

1. Rekordeksport av sild og lodde.

2. Spekulantene driver sukkerprisen til himmels.

3. Den kinesiske dragen

 

Jeg tar kun eksamen i faget som privatist, har ingen undervisning og derfor heller ingen lærer som kan komme med hjelp. Det hadde derfor vært fint om noen kom med noen forslag til hva det kan være lurt å lese på og hvilken annen informasjon som kan trekkes inn i en eventuell oppgave.

 

/ plompage

Endret av plompage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal også opp i samfunnsøkonomi som privatist imorgen.. har postet en tråd om dette under emnet økonomi..

 

Jeg kan si litt hva jeg tenkte da jeg leste forberedelsen. Da jeg så artikkelen om sild og lodde tenkte jeg med en gang på kapittel 14 om miljø. Der er det en figur som viser sild og torskebestanden. Det har vel med bærekraftig utvikling å gjøre. Men også kapittel 17 om kvoter osv er vel relevant. Artikkelen om sukkerpris kan vel ha noe med at pga dårlig produksjonssesong for sukkerrørdyrkerne så fører det til spekulasjon pga. at folk forventer at det vil bli mangel på sukker i markedet og at de derfor ønsker å sikre seg mest mulig.. Dermed drives prisen opp pga økende etterspørsel. Den siste artikkelen om BNP har vel med vestand å gjøre. Kap. 12 og 13 kan være relevant.

 

Andre som har noen inspill??

Lenke til kommentar

heh, svarte nettopp på posten din faktisk, men vi kan fortsette her.

 

Jeg skrev opp internasjonal økonomi(spekulasjoner og finansiell globalisering påvirker prisen på sukkeret) og økonomisk vekst (snakket om at Kina og India er på vei oppover, men at de fortsatt har et godt stykke igjen før de kommer på et USA-nivå) som mulige emner for en eksamensoppgave. Jeg hadde litt glemt dette med miljø, bra du nevnte det. Det er litt vanskelig å vite hva dem vil sette mest fokus på, miljø eller internasjonal økonomi, eller noe annet?

 

Hvis man ser på tidligere gitte eksamener så ser man at det som regel er satt to tema, og på den siste oppgavene skal man ofte/alltid ta utgangspunkt i dagens økonomiske situasjon, det er vel også noe å tenke på under forberedelsene.

 

/plompage

Lenke til kommentar

Takk for innspillene! Bra du nevnte dette med finansiell globalisering og økonomisk vekst som en årsak til prisstigningen på sukker. Det er jo aktuelle problemstillinger idag. En sak som også er veldig aktuell for tiden er jo københavnavtalen om klima, men ser ikke ut til at vi får noe om det. Det eneste jeg tenkte på var jo at pga man ønsker å kutte i CO2 utslipp og bruker store jordbruksarealer til å produsere biodisel så kan det hemmet veksten eller føre til sult i framvoksende økonomier som Kina og India.

Lenke til kommentar

Joda, jeg tror at det kan bli nokså aktuelt å nevne klimaforhandlingene i København, og også nevne at folk er mye mer klimabeviste og at det også påvirker kjøpeadferden deres. At Kina som produserer veldig mye til en kanskje ikke så altfor bra kvalitet på en måte som ikke er så veldig miljøvennlig kan kanskje være med på å stagnere deres økonomiske utvikling.

 

Det med kvoter veit jeg ikke om d er så veldig mye å si om. Vi er ikke med i EU, dermed har vi ingen av deres fiskekvoter, vi fisker så mye vi vil. Vi stoler på at myndighetene passer på at fiskingen skjer på en forsvarlig måte, og at det ikke hindrer en bærekraftig utvikling.

 

/plompage

Endret av plompage
Lenke til kommentar
hei: hvilke boka du snakke om de kapitelene du nevnet?: jeg har pareto 2

 

 

 

men jeg lura på at vi kan finner kilder til imorgen eller bruker de tre kilder som vi har forbredelse heften:

 

- rekordesport av sild og lodde

- spekulantene driver sukkerprisen til himmels

- den kinesiske dragen

 

ok...u kan for se hvis du finner noen gode kilder ralvant så sende det her...jeg håper ikke får stryk på denne gangen!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som er det konkrete emne på Den kinesiske dragen. Hva burde jeg fokusere på, den store økonomiske veksten i Kina, eller burde jeg helle fokusere på velstand i forskjellige land? Jeg synes den teksten var litt for rotete med masse statestikk, der dem kun kom fram til at den økonomiske veksten til Kina er stor men at den til tross for å ha vært stor i en lengre periode ikke kan sammenlignes med USA sin BNP eller PPP (hva nå enn det er for noe??). Hva tror dere?

 

/plompage

Lenke til kommentar

Jeg tar også faget som privatist og har eksamen i morgen. Hvilke teorier og modeller tror dere er ekstra relevant og se litt ekstra på?

 

Ang. fiskekvoter så kan vel ikke Norge fiske så mye de vil i Barentshavet.

 

"Avtale mellom Norge, Island og Den russiske føderasjon om visse samarbeidsforhold på fiskeriområdet (Smutthullavtalen) med tilhørende protokoll mellom Norge og Island ble inngått mellom partene 15. mai 1999. Bakgrunnen for avtaleinngåelsen var behovet for å regulere det islandske fisket i det såkalte Smutthullet i Barentshavet.

 

Protokollen innebærer et kvotebytteelement som gir Island adgang til å fiske et visst kvantum torsk i Barentshavet, mens Norge kan fiske lodde og bunnfisk i islandsk sone. Avtalens første periode utløper 31. desember 2002. Ettersom ingen av partene har funnet grunn til å fremsette anmodning om revisjon av avtalen, vil Smutthullavtalen ved årsskiftet automatisk forlenges for en ny periode på fire år." Fiskekvoter - Regjeringen.no

 

Dvs at Norge gjør avtaler med landene som også har soner i Barentshavet.

Lenke til kommentar

Det var bra du sa, tenkte bare på EU jeg. Norge har vel også ingått noen kvoteavtaler med EU for norske fiskere utenfor norges økonomiske sone.

 

Jeg har tatt for meg 3 delkapitler som jeg tror blir mest relevant, også tenker jeg å forsikre meg selv om at jeg kan alle kompetansemålene. Kom gjerne med andre forslag, og kanskje mer konkrete forslag. Hadde vært fint hvis noen kom med noe spesielt dem kommer til å fokusere på når det gjelder vedlegg 3.

 

Økonomisk vekst

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• gjøre rede for mulige årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land

• gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst

• gjøre rede for økonomiske virkemidler som kan stimulere til nye arbeidsplasser

 

Inntektsfordeling og miljøproblemer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer

• diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling

• gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser

 

Internasjonal økonomi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• forklare teorier om hvorfor land handler med hverandre

• gjøre rede for betydningen av internasjonale finansmarkeder for økonomien i ulike land

• gjøre rede for betydningen av avtaler for internasjonal handel

• gjøre rede for frihandel, proteksjonisme og ulike typer handelshindringer

• gjøre rede for hvordan valutakurser blir bestemt i valutamarkedene, og konsekvenser av endringer i valutakursen

• gjøre rede for virkemidler myndighetene kan sette i verk for å påvirke valutakursene

• drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til Norges forhold til WTO og EU

Endret av plompage
Lenke til kommentar
Jeg bruker Gyldendal Undervisning sin lærebok, derfor blir det litt vanskelig å gå etter kapitler ^^. Jeg skrev heller opp kompetansemål som kan være aktuelle, kom gjerne med tilskudd!; )

 

Kommet noe lengere med "Den kinesiske drage" da?

 

/plompage

 

Ah, daså^^ Vel, det går jo på økonomisk vekst. Vanskelig å si noe mer, ettersom artikkelen bare viser til statistikk.. Andre som har noe å komme med??

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kaste meg inn her jeg også.

 

Viktig å nevne at artikkelen om kinesiske dragen er fra 2005. Skjedd utvikling siste 4 årene.

 

Om sukkerprisen har jeg tatt utgangspunkt i spekulasjon i råvarer og endring i prisen på råvarer.

 

Kinesiske dragen har jeg sett litt på Kinas økende økonomiske påvirkning på vesten, utviklingen i Kinas økonomi og kan også være relevant å se på den store gjelden Usa har til Kina i dollar og dermed deres behov for at dollaren holdes oppe. Kan selvsagt også være mulig å ta med folket i Kina sine rettigheter og deres utvikling, om oppgaven tilsier det. Arbeiderne står ikke sterkt i Kina.

Ellers er jeg nysgjerrig på om den oppgaven også vil inneholde noe med BNP per innbygger. I så fall er det bare å dytte på med det som er rundt økonomisk vekst. Kan også hende vi får en liten dæsj med miljø og klima i den sammenhengen. I så fall kan det være greit å ha med seg noen artikler rundt klimatoppmøte i København.

 

Når det gjelder fiskeartikkelen er jeg heller usikker. Litt nysgjerrig på hvordan oppgave man får der. Noen ideer om hvilken informasjon det kan være interessant å skaffe til veie utenom boka?

 

Håper noen er klar for å fylle på videre utover det jeg har kommet med nå.

Endret av sasa
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle kaste meg inn her jeg også.

 

Viktig å nevne at artikkelen om kinesiske dragen er fra 2005. Skjedd utvikling siste 4 årene.

 

Om sukkerprisen har jeg tatt utgangspunkt i spekulasjon i råvarer og endring i prisen på råvarer.

 

Kinesiske dragen har jeg sett litt på Kinas økende økonomiske påvirkning på vesten, utviklingen i Kinas økonomi og kan også være relevant å se på den store gjelden Usa har til Kina i dollar og dermed deres behov for at dollaren holdes oppe. Kan selvsagt også være mulig å ta med folket i Kina sine rettigheter og deres utvikling, om oppgaven tilsier det. Arbeiderne står ikke sterkt i Kina.

Ellers er jeg nysgjerrig på om den oppgaven også vil inneholde noe med BNP per innbygger. I så fall er det bare å dytte på med det som er rundt økonomisk vekst. Kan også hende vi får en liten dæsj med miljø og klima i den sammenhengen. I så fall kan det være greit å ha med seg noen artikler rundt klimatoppmøte i København.

 

Når det gjelder fiskeartikkelen er jeg heller usikker. Litt nysgjerrig på hvordan oppgave man får der. Noen ideer om hvilken informasjon det kan være interessant å skaffe til veie utenom boka?

 

Håper noen er klar for å fylle på videre utover det jeg har kommet med nå.

 

Har du noen gode lenker til artikler angående forholdet mellom Kina - USA?

Angående fiskerartikkelen, der er vel miljø og bærekraftig utvikling relevant vel, i og med at det først nå var lov til å fiske så mye, mer enn tidligere pga bestanden var for liten. Men også økonomisk vekst i land som Russland og Ukraina slik at etterspørselen etter norsk fisk har økt og dermed også prisen.

Lenke til kommentar

Her er en ganske OK artikkel om Kina som kan være god å ha. Handler om Kina sin oppblomstring, forholdet mellom Kina og USA, og Kinas innflytelse på verdensøkonomien. MERK! Den er skrevet i 2007.

 

Du sa noe om gjeld mellom USA og Kina, har du noen link til en artikkel som dreier seg om dette elr?

 

/plompage

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...