Gå til innhold

Noen spørsmål angående Win 2003 Server ...


Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har satt opp en server med Win 2003. Hardware er Intel P4 prosessor, greit med minne, Win 2003 Server og 6 stk. SATA disker som er koplet via et Adaptec kontroller kort. Jeg har nå satt opp 2x2 disker med Speiling via. Windows. Mao - jeg bruker ikke raid funksjonaliteten i Adaptec kortet fordi jeg er redd for at jeg da mister alle data dersom dette kortet slutter å fungere.

 

I denne forbindelse har jeg noen spørsmål:

 

1. Jeg har hørt at så lenge Windows styrer Raid så er det bare å plugge diskene i en ny maskin med Windows så er alle data tilgjengelige igjen. Stemmer dette?

 

2. Når jeg kjører speiling, kan jeg da ta ut en av diskene, sette den inn i en annen maskin uten Raid og få full tilgang til dataene på disken? Eller vil HDen inneholde indekseringer etc. knyttet til Raid som gjør den uleselig utenfor et Raid oppsett?

 

3. Hvorfor driver Windows å "resyncher" HDene med speiling? Hva er dette og hvorfor tar det så ufattelig lang tid (flere døgn for en 500Gb disk).

 

4. Diskytelsen er helt forferdelig på Serveren. Det var den også når jeg kjørte Raid 5 via Adaptec kortet. Når jeg kopierer mellom disker så er skrivehastigheten ca. 500Kb/s. Helt ubrukelig.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg tror dette stemmer ganske bra. Når jeg selv har testet dette, så virket det fint hvis maskinen ble reinstallert med et nyere Windows OS, men hvis RAID diskene kom på nye kontrollere, så måtte windows synke diskene først (noe som tok to døgn). Alt var oppe når den var ferdig.

 

2. Dette har jeg aldri testet i praksis, men jeg tror det vil virke. Hvis vi snur om spørsmålet. Hvis du har speilet diskene, vil du fremdeles ha tilgang til dataene dersom den ene disken ryker?

 

3. Når vi snakker om synkronisering i RAID, så betyr det at Windows kopierer og flytter data rundt på diskene (antakelig sektor etter sektor) for å bygge RAID-oppsettet.

 

4. Dette blir litt vanskelig å svare på. Hvilke disker kopierte du mellom? Har altså ytelsen vært like dårlig på Adaptec kortet som den er på kontrolleren du bruker nå? Problemet kan være cache instillingene, driverne, fysisk feil på en eller flere av diskene, nødvendig firmware oppdatering på diskene, nødvendig firmware oppdatering på diskkontrollerne, dårlige diskkontrollere?

 

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Du sier at resynch betyr at diskene konfigureres og det er derfor jeg lurer på om man kan ta disken ut og sette den i en annen maskin (uten raid) og at dataene fremdeles er lesbare. Jeg er enig i at det skal fungere med en disk (det er jo poenget med speiling ;) Jeg skal uansett teste om jeg kan ta ut en disk, kople den til en ledig SATA inngang på en XP maskin (uten RAID) og se hva som skjer.

 

Hastigheten er dårlig uansett hvilke disker jeg kopierer mellom, bruk av kontroller eller ikke. Det virker som om det er noe feil med buffer ja - jeg lurer på om mere RAM fungerer bedre? Det er særlig store filer som tar lang tid å kopiere (filer over 1GB) - småfiler går relativt greit.

Lenke til kommentar

Angående hastigheten, så er det mye du kan teste.

 

* start -> høyre museknapp på Computer -> Manage

Gå til device manager, finn en av harddiskene dine (Disk drives), sjekk Policies fanen. Er write cache på?

 

* Ellers kan du også sjekke disk kontroller driveren, hvilken modus kjører disken under (Ultra DMA 6?), er det hake på DMA?

 

* Oppdater driveren på kontrolleren

 

* Oppdater firmwaren på kontrollereen

 

* Oppdater BIOSen dersom det er disse kontrollerne som blir brukt

 

* Oppdater chipset driverene

 

* Oppdater firmwaren på harddiskene dersom det er mulig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...