Gå til innhold

Spanskspråklig musikk ?


cupocoffee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manu Chao er jo ganske festlig å høre på, selv om han også blander inn en del engelsk og fransk. "Me gustas tú" er perfekt til å friske opp gloser. :thumbup:

 

"La bamba" og "Guantanamera" er klassikere med greie tekster å forholde seg til. Andre enkeltsanger med forholdsvis greie tekster er "La flor de mal" (Tito & Tarantula"), "Porque te vas" (Jeanette) og "Contigo" (Joaquin Sabina).

 

Ellers kan du jo driste deg på sjangeren reggeaton, en slags latinamerikansk utgave av hip hop. Den mest kjente sangen her er nok "Gasolina" (Daddy Yankee), men har også litt sansen for "Ven bailalo" (Khriz y Angel) og "Rakata" (Wisin & Yandel). Fengende låter, selv om jeg egentlig ikke er noe stor fan av sjangeren. Skal også nevnes at tekstene er litt vanskelige å få tak på, både på grunn av tempoet og høyt forbruk av slang.

 

¡Buena suerte!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ikke ha for store forhåpninger til den generelle spanske musikken. Selv hører jeg litt på spansk radio nesten hver dag for språklæringen sin skyld, så jeg er derfor mer oppdatert når det gjelder spanske hitlister enn norske. Den aller hippeste sangen akkurat nå for tiden er helt klart Esclavo de sus besos av David Bisbal. Det er ikke noe jeg vil anbefale, men mulig du har en litt annen smak enn meg. Sangen gir i alle fall et godt bilde på hva slags musikk spanjolene foretrekker.

 

Låter som ellers er i vinden:

- Antes de que cuente diez – Fito y Fitipaldis

- Manos de aire – Nelly Furtado

- Por quererte – Efecto Mariposa

- La lluvia – Maria Villaon

- Lo hecho està hecho, Loba – Shakira

- Solo quiero bailar – Zenttric

- Quiero aprender de ti, La suerte de mi vida – El canto del loco (Genialt navn, men elendig musikk, særlig vokalen.)

- Que me queda – Antonio Orozco

- Tienes que hacerlo por ti – Calle Paris

- Con solo una mirada – Georgina

- Tiramisu de limon – Joaquin Sabina

- Te voy a decir una cosa – Amina Montero

 

Jeg orker ikke liste opp noe mer nå, men hvis du er veldig interessert så har jeg vel litt mer på lager. Du kan jo også sjekke ut noen radioer selv, det er god trening. Bare gå inn på radioes.net så finner du hele spekteret. Selv hører jeg mest på kanalene i Barcelona-distriktet. Radiò RM er brukbar. Vil bare advare deg om at musikken kommer til å gå deg på nervene, ellers har de mange morsomme programmer.

(Beklager om det ble noen skrivefeil. Jeg tok det etter husken, men prøvde å søke opp det jeg var mest usikker på.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...