Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bil subben min.. Og her

Det er ein Resonant Engineering XXX 12", (34mm linear x-max ein vei :yes:) som får ein ca. 1500Wrms (ja, skikkelige reine watt) frå ein Cadence Z7000HC..

Men det er vel dei einaste bra bileta eg har av anlegget..

 

Baktung bil? :D

1500W? Må jo være kjekt med en rullende badstue?

Like svett som om du skulle jogga rundt. :D

Lenke til kommentar
1500W? det vil si at du trekker 1500/12 = 125Ampere fra batteriene du har på tilhengeren? Høres litt usannsynlig ut.

 

Det er jo ikke klasse A forsterker da.

Dessuten er det som regel mer enn 12V i en bil. Rundt 13,8-14,4 er det på de jeg har målt. Men han trenger nok endel kondensatorer for å få levert nok strøm ja. Har ikke subben 32 mm slaglengde da? Ikke 34 mm? Tror dessuten at elementet går utenfor det lineære området hvis du virkelig prøver å mate inn 1500 Watt.

Lenke til kommentar
Jeg har vært vitne til at Hi-Fi Klubben engang kobla en 18" CV Stroker rett i stikkkontakten :) Og ja, den overlevde..

Ja det er en god del elementer som tåler det. Utslaget er ikke så veldig høyt ved 50Hz veit du. Men, har du elementet plugga i for lenge vil spolen brenne opp. Men hvis du prøver ute om vintern holder det lenge.

Stoker er forresten bygd slik at den ikke kan ødelegges av for stor slaglengde.

Lenke til kommentar

Forsterkaren gir 1500Wrms i 1Ohm ved 0.044%THD.

Straumforsyninga i den er regulert opp til 13.8V, uregulert over det (1500W er såklart oppgitt i 13.8V). Den har ein inline ANL sikring på 130A for å sikre forsterkaren, og 150A ved batteri (Exide Maxxima 900 Deep Cycle & charge).

Forsterkaren er faktisk ein av dei mest effektive AB forsterkarane på markedet (rett over 80% virkningsgrad)!

Når eg spelar bånngass (sjelden ;)) dipper V rett under 12.5V (om eg ikkje hugsar feil, ladespenning er jalfall over 14.4V), så det er vel litt feil å seie at den gir 1500Wrms hos meg.. (men på bånn gass gir jo forsterkaren laangt over 1500Wmax, sjølv på 12.5V)

 

Eg har ingen kondensatorar pga. at det blir diskutert heftig kor nyttige dei er (dei gir jo straum, men når dei er tomme må dei jo trekke straumen frå samme stad som forsterkarane)

Subben står i ein heilt feil kasse, men eg skal bygga ny i neste veke.. uansett spelar den høgare/bedre/finare enn mine 2 gamle 12"!

 

Den "gamle" 2002 modellen av XXX'ne hadde 32mm linear one-way x-max, men etter at dei gjekk frå den gamle 4-spoke basketen til den nye 12-spoke basketen (kva bli det på norsk?) auka x-max'n med 2-3mm kvar vei..

Ellers var det nokon som hadde fora ein 18" XXX med 16000W, og det gjekk vist fint :o

Og dei går ikkje utover sin linære slaglengde om du (kun) forar dei med 1500W.. viss du ikkje har dei utforbi kassen då da :)

 

Til sist: det var nokon som kobla ein RE SE ("billegaste" subben til RE) til ein stikkontakt, i 15min.. men dette var i USA, ved 60Hz og 110V..

Lenke til kommentar
Jeg har vært vitne til at Hi-Fi Klubben engang kobla en 18" CV Stroker rett i stikkkontakten :) Og ja, den overlevde..

Ja det er en god del elementer som tåler det. Utslaget er ikke så veldig høyt ved 50Hz veit du. Men, har du elementet plugga i for lenge vil spolen brenne opp. Men hvis du prøver ute om vintern holder det lenge.

Stoker er forresten bygd slik at den ikke kan ødelegges av for stor slaglengde.

 

Utslaget vil jo bli rimelig svært da, 230V er ganske mye. I tillegg kan man jo regne hvor mye effekt som omsettes i spolene ved 230V , 50Hz. Tipper man kunne stekt pølser på de viklingene. :wink:

 

http://web.sysrq.no/tacritan/stereo.jpg

 

Anlegget mitt forøvrig, Technics CD-spiller, Mustek DVD-spiller, Grundig 28" TV non-wide, Electrocompaniet ECI-3 forsterker på 2x75W, DynaBel S12 høyttalere bygget av en venn av meg, skjerma signalkabler i rent sølv fra www.infinite-resolution.com , skjerma høyttalerkabler i kobber med banan-terminering 2x2.5mm^2. Spiller pent og høyt uten å forvrenge (kan dra på maks på den mest krevende musikken og høyttalerne viser ikke antydning til å ville skurre), men med 2x5" basser i hver høyttaler er det klare begrensninger i dypbassområdet. :wink:

Lenke til kommentar

Forsterkaren er faktisk ein av dei mest effektive AB forsterkarane på markedet (rett over 80% virkningsgrad)!

 

Det tror jeg like mye på, som nissen. Men du kan jo prøve å overbevise meg. Det skal være nesten fysisk umulig med så høy virkningsgrad.

 

Poenget med kondensator er at batteriet er ganske sløv til å avgi strøm. For å kunne spille høyt og enda ha noe som minner om transienter, trenger du nok et par kondensatorer ja. Og kondensatorne tømmes jo ikke (da har du for lite). De etterfylles hele tiden. Det finnes noe software for beregning av dette, men husker ikke hvor.

 

Og etter det jeg klarer å simulere går elementet utenfor det lineæret området med 1500 watt inn. Spørs litt hva slags kasse du har da. Antar lukket kasse er anbefalt til dette elementet.

 

Uten kondensator tror jeg faktisk ikke forsterkern din klarer å levere i nærheten av 1500W. Sorry.

Hvordan har du koblet sammen spolene egentlig. Seriekoblet to paralellkoblinger?

Lenke til kommentar

http://www.audio-direct.com/cgi-bin/pgen_a...itemnum=Z7000HC

 

Forøvrig er det godt mulig med en forsterker med 80% virkningsgrad. Det er i høyttalerne at effektiviteten synker. (99% av all effekt omsettes til varme i spolene) og et batteri på 120Ah er ikke så veldig vanskelig å få tak i*. Parallellkobler du to slike så leverer glatt forsterkeren 1500W ved 12V så lenge dynamoen på bilen klarer å "fylle etter". Det kan være en fordel å ha en kondensator eller to tilkoblet though, strømpulsene ved 1500W til en såpass stor sub vil nok få all annen elektronikk til å frike litt ut... :wink:

 

*: Er gjerne ikke originale bil-batterier, men batterier til båt, buss og lastebil. Noe større enn et vanlig bilbatteri, men ikke større enn at det går i bagasjerommet på de fleste biler.

Lenke til kommentar

Batteria mine

Dynamoen er jo berre 90A (stod originalt ein 55A der), og det er grunnen til at spenninga dipper ned til 12.5V..

 

At du Whoppas Cheese ikkje trur på at forsterkaren har så høg effetivitetsgrad er igrunn greit for meg :) Men Cadence er vel ikkje akkurat kjent for å lyge, og når dei seier 1500W @ 13.8V så trur eg på dei.. å jalfall når ein (privatperson) som testa den fekk ut over [email protected]..

 

Kondensatorar er dyrt, og skal det vera vitsi må du (som du sa) ha nok av dei.. Det er grunnen til at eg ikkje vil ha :p generelt seier ein vel 1F pr 1000W? Det kan godt vere at det stemmer, men det er ein grunn til at ingen/få store dbdrag deltakerar brukar kondensatorar (Nå er ikkje eg med i sånt, men når eg spelar så høgt at eg hadde hatt bruk for ein kondensator pleier eg ikkje å bry meg om at eg _kanskje_ kunne hatt litt betre lydkvalitet..)

 

I teorien kan det godt vera at XXX-elementet går utover sin linære slaglengde.. men tar du då i betraktning at det brukar XBL^2 teknologien?

Uansett er det mange i statane som kjører ein 2k+Wrms på desse, og dei har jo ikkje problem.. Og teori og praksis treng ikkje altid å stemma :)

Og nei, det er anbefalt porta kasse..

Har parallell-seriekobla ja, 1Ohm

 

Tacritan: fine blomster :)

Lenke til kommentar
http://www.audio-direct.com/cgi-bin/pgen_asp/pagegen.asp?itemnum=Z7000HC

 

Forøvrig er det godt mulig med en forsterker med 80% virkningsgrad. Det er i høyttalerne at effektiviteten synker. (99% av all effekt omsettes til varme i spolene) og et batteri på 120Ah er ikke så veldig vanskelig å få tak i*. Parallellkobler du to slike så leverer glatt forsterkeren 1500W ved 12V så lenge dynamoen på bilen klarer å "fylle etter". Det kan være en fordel å ha en kondensator eller to tilkoblet though, strømpulsene ved 1500W til en såpass stor sub vil nok få all annen elektronikk til å frike litt ut... :wink:

 

*: Er gjerne ikke originale bil-batterier, men batterier til båt, buss og lastebil. Noe større enn et vanlig bilbatteri, men ikke større enn at det går i bagasjerommet på de fleste biler.

 

Ja, det fins forsterkere med høy virkningsgrad. PWM forsterkere (klasse D) har virkningsgrad rundt 95%.

 

Med virkningsgrad menes hvor mye av effekten forsterkeren trekker fra strømnettet, som går videre ut til lasten (høyttaler). Maks teoretisk virkningsgrad ved en Klasse A forsterker er noe under 50%. Ved klasse B er det 78,5 % og siden klasse AB er en mellomting vil virkningsgraden måtte være mindre enn 78,5%

 

Virkningsgraden til høyttalerelementer er jo en helt annen sak. De fleste ligger rundt 0,25-2%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...