Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må gjøre en innsats for å få PCen til å starte opp


Anbefalte innlegg

Det høres kanskje rart ut, men jeg klarer ikke forklare det på noen annen måte.

 

Jeg har 2 problemer med oppstart av PCen som jeg ikke skjønner bæret av. Det ene gjelder kald oppstart og det andre gjelder oppstart fra dvale. Om de er relatert til hverandre eller ikke er jeg usikker på.

 

Hvis jeg slår PCen helt av:

Når jeg skrur på igjen PCen begynner alt å lyse og viftene går i ca 0,5 - 1 sekund før den skrur seg av igjen. Så, HELT av seg selv, etter kanskje 10 sekunder, skjer det igjen, altså uten at jeg gjør noe som helst. Og sånn holder den det gående i flere minutter. Den er på i under 1 sekund, deretter av i ca 10 sekunder, og repeat. Virker som om den prøver å slå seg på men ikke får det til, eller at den "varmer opp" før oppstart. Etter x antall minutter skrur den seg plutselig på og alt er som normalt. Hvor lang tid denne prosessen tar varierer veldig, men det tar vanligvis mellom 5 og 20 minutter. Det skal også sies at hvis jeg etter å ha slått av PCen med en gang slår den på igjen kommer jeg rett inn. Det skjer altså bare etter kald oppstart når pcen har vært av en periode.

 

Så vidt jeg vet skjedde dette rundt installasjon av windows 7, men brodern sier han opplevde det også før windows 7 ble installert så vet ikke om det er en sammenheng.

 

 

Hvis PCen går i dvale (Sleep): [Løst]

Jeg skrur på PCen etter dvale og alt suser og går, men ikkeno bilde sendes til skjermen. Den reagerer heller ikke på noen annen måte og det virker som om den fortsatt er i dvale bare at maskinen faktisk er på. For å få PCen i gang må jeg enten trykke reset-knappen eller slå PCen helt av og på igjen. Da starter den som normalt og fortsetter fra samme økt etter at den har startet opp. Dette skjedde helt plutelig en dag, men ikke samtidig med det andre problemet. Jeg begynnte å bruke dvale mer enn før etter at det første problemet oppstod og var fornøyd med det, men nå er jeg altså like langt.

 

Noen som har noen tips?

 

Hardware:

HK: ECS Elitegroup P35T-A

CPU: Intel Q6600

GPU: NVIDIA 8800GT

OS: Windows 7 64bit

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første problemet ditt har ingen ting med win7 å gjøre, det minner litt om en misslykket over klokking, og pc'en klarer ikke å starte, og må ta en bios justering, og prøve på nytt. Men at det tar så lang tid, og mange forsøk, stemmer ikke helt. Har du sjekket noen ganger at cpu kjører med orginal frekvens, og ikke er under eller over klokket?

 

Så det første du burde prøve, før noe annet, er en Clear CMOS med Clear CMOS jumper du har på hovedkortet. Dette gjøres 10-20 sekunder etter du har gjort strømforsyning helt strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg).

 

530507.jpeg

 

Flytt jumper fra pin 1-2 til 2-3, la den være der i 5-10 sekund, og flytt den tilbake til pin 1-2!

 

Edit: Det kan også være strømforsyning som tuller, hvilken har du, nr og navn!

Oppgi også hvilken ram du bruker!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Ok, tok en Clear CMOS men det hjalp ikke. Pcen skrudde seg på av seg selv når jeg plugget i strømmen og brukte 10 minutter på å starte.

 

Pcen har foresten aldri vært over/underklokket så det kan ikke være noe der.

 

PSU: Sharkoon SilentStorm 120 600W

RAM: 2x TRANSCEND 2GB DDR2 DIMM 667MHz

 

Lette etter CLRTC men denne fant jeg ikke på mitt hovedkort.

Lenke til kommentar
Lette etter CLRTC men denne fant jeg ikke på mitt hovedkort.

Den jumperen på bilde av hovedkortet ditt i min post, er CLRTC.

 

Har du gått over alt av tilkoblinger(strøm og signal), sett at alt av hardware er skikkelig på plass i slottene på hovedkort?

 

Det med under klokking, er noe som kan skje automatisk i bios, hvis noe er galt. Hw får ikke den strømmen den skal ha, eller for høy temp osv.

 

Men det kan du sjekke med CPU-Z, om cpu er under klokket. Hvis en av strømspare modusene i bios er aktivert, så må du ha load på cpu, før du ser i CPU-Z, at den klokker seg opp til 2.4GHz.

 

Sjekk med GPU-Z , skjermkort er klokket som den skal være. Har du foresten prøvd den andre 6-pin pci-e strøm kabelen til skjermkort?

 

Se også at temp er ok med HWMonitor

 

Er det installert noe ny hardware på hk, som kan gjøre at dette skjer? Du kan prøve å fjerne en og en hardware(cd-rom, hdd, ekstra usb, pci-kort, osv), og se om pc'en vil starte opp normalt! Uten hdd, vil den selvfølgelig ikke boote, men du får sett om den restarter etter 0,5 - 1 sekund.

 

Edit: Glemte å spørre om pc'en har fungert helt normalt med den hw som er tilkoblet hk nu. Ingen endringer fra den var helt i orden?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Det første problemet er ihvertfall ikke relatert til operativsystemet du bruker - rett og slett fordi operativsystemer er ikke en gang lastet inn på det tidspunktet du får feilen (helt i starten), så dette må nødvendigvis være hardware relatert (eller evt. noe i BIOS også), da dette er det eneste som kjører i systemet ved frem til POST.

 

Hva som forårsaker dette er ikke så lett å si med sikkerhet, men jeg ville gjettet en av følgende:

- Feil i PSU som fører til for lav spenning på en av railene og trenger tid for å varme seg opp og stabilisere seg nok til at systemet starter. Dette kan du jo sjekke med multimeter, eller ved å teste med en annen PSU om du har en.

 

- Kortsluttning et sted på hovedkortet. Om feilen oppsto helt uten at du har flyttet rundt på noe i kabinettet derimot så er det mindre sansynlig.

 

- Feil eller lekasje i en kondensator på hovedkortet. Dette kan du ofte se dersom du undersøker hovedkortet nøye under godt lys (må nok skru det ut i så fall for å se godt nok). defekte kondensatorer kan ofte fremdeles fungere til en viss grad selv om de er skadet, hvilket kan forklare hvorfor maskinen starter til slutt om den får stå og jobbe med det en stund.

 

høres ut som et problem med strømforsyninga. prøv å dra ut strømledninga fra psu`n og vent litt før du putter den i igjen.

 

Jeg er enig at det kan være PSU problem, men jeg ser ikke helt hva det skulle hjelpe å koble inn og ut strømledningen slik...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

ask99, Alt er skikkelig på plass, ja. Har også demontert hele PCen etter at problemet skjedde (tok hele HK ut av kabinettet) og satt alt på plass igjen. Ingen forskjell.

 

Skjekket med CPU-Z. Ligger til vanlig på 1594 MHz, og 2394 MHz under middels load. Det burde vel være riktig.

 

Litt usikker på hva du mener med den andre 6 pins strømforsyningen for jeg ser bare den ene som er tilkoblet, men skjermkortet fungerer bra under krevende spill ihvertfall. Får feilmelding av GPU-Z: GPU-Z.0.3.7 caused an Access Violation (0xc0000005) in module GPU-Z.0.3.7.exe at 0023:004c58e7.

 

Temp skal være OK. Ligger på mellom 30-35 grader. Det er heller ikke installert noe ny hardware nei. Har installert ny CPU vifte men det var etter at problemet oppstod. PCen har fungert fullstendig knirkefritt og alt kjører perfekt. Har heller ingen problem med stabiliteten. Det er altså KUN selve oppstarten som ikke fungerer skikkelig. Kan også nevne at Clear CMOS så ut til å fikse problem nummer 2, fordi i dag våknet den fra dvale av seg selv! Takk for hjelpen, da er det kun det første problemet som gjenstår.

 

ChainDoG, har prøvd det flere ganger uten resultat.

 

Stigma, Har dessverre ingen annen PSU å teste med for øyeblikket, men er det ikke da rart at den våkner fra dvale med en gang? Da er jo også PCen "av".

 

Feilen oppstod helt plutselig ja. har ikke flyttet på noe før det skjedde, men har som sagt tatt alt ut og inn ETTER at det skjedde uten restultat.

 

Det med kondensatorer kan jeg skjekke, men hva skal jeg da se etter? Har lite greie på dette.

Lenke til kommentar

Klokking på cpu, er i orden ja! Du skal også se "Clocks" i cpu-z under Graphics, når du ikke fikk gpu-z til å fungere.

 

0xC0000005 Access Violation, men jeg trur det kan komme av en bug, eller driver konflikt. Men har du prøvd å starte med en og en ram brikke, helst en annen PC2 5300-6400 unbuffered ram!

 

Litt usikker på hva du mener med den andre 6 pins strømforsyningen

Etter hva jeg kunne se, så er det 2 stk 6-pin pci-e strøm kabler på din strømforsyning, så jeg lurte på om du hadde prøvd den som ikke er i bruk nu, og den kommer mest sansynlig fra en annen rail(12Volt linje) som du har 4 av på strømforsyning.

 

Hvordan cpu kjøler har du montert, tenkte mest på om det er en 3 eller 4 pins kontakt på den!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...