Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppgraderte til Windows 7 - PCen dør ved spilling


Anbefalte innlegg

Siden PCen orginalt er levert med Vista, å d høres ut som spilling e viktig for d, å at du samtidlig e helt sikkert på at dette e eit problem i Windoes 7.. Så e d no bare å kjøre recovery, å vips ette ein liten time, så e PCen slik den va når du kjøpte den, me Vista ferdig innstalert. :)

 

(Hvis Acer, så e d ALT+F10 under oppstart.. Hvis Toshiba, så velg "recovery" programmet.. osv, osv..)

 

.:CyberMan:.

 

betalte 1200 spenn får win7 da :/ asså er jo helt tragisk at pcen skal rakne fordi jeg oppgraderer operativsystemet.. skal ikke være sånn, må da finnes en annen løsning o.O

Hvis PCen e under 6 måneder, så får du den vel gratis+frakt...

 

Er nok itte Windows 7 i seg selv, som e grunnen.. Å holder fremdeles ein knapp på temperaturen, ass.. ;)

 

Hvis d virkelig itte e temperaturen, å det er en kjent problem med den Pcen der og windows 7/ny driver, så ta d ein tur te produsentens sin hjemme side, og suport/forumet der, så finn du nok løsning på d..

(Eller som alt annet.. Google er din venn. ;))

 

 

Hvilken produsent, Pc og modell e d du he? :)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen grunn til å gå tilbake til møkka vista

 

 

når nvidia endelig lanserte egene drivere til sine laptop kort, ble også frekvensen på kortene skrudd litt opp (5-10%)

 

mest fordi driverne laget av HP, asus, acer +++++ var elendig skrevet og ikke optimalisert...

 

 

selv har jeg acer med 9600M GT og jeg spiller som faen, og har win 7 pro 64bit

 

temp er på ca 90+

Øøøøø, Kjøper du en acer PC med eks et 9600m GT brikke/kort i, så e d no itte Acer som lager GFX driverne, men brikke produsenten/nvidia. :)

 

D samme som om du kjøper et Asus GT280 kort, så kan du gå direkte til nvidia.com å laste ned nyeste driver, isteden for å laste ned ein "gammel" nvidia driver i fra asus.com...

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
rett før lanseringen av 9000 serien til laptop, begynte nvidia å lage egene drivere til sine kort på laptoper

 

før den tid fikk de andre produsentene bare litt hjelp på veien og måtte ferdigstille det selv...

 

 

på stasjonære kort har nvidia alltid laget selv

Høres svært tvilsom ut..

Men Ferdigstille, kallibrere, publisere, finstille, legge te osv, kan muligens være.. Men det er Nvidia som ialefall lager driverne. :)

(Om PC produsenten eventuelt gjør noe små forandringer på driverne etter på, blir noe helt annet ein å si at dem lager dem selv..)

 

Ialefall, ein go regel er bestandig å laste ned nye drivere i fra brikke produsenten og itte PC/kort produsenten, da brikke produsenten bestandig he siste utgave ute. :)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

ok, både jeg og kompisen min (som har samme pc), får helt opp i 110 grader på GPUen, etter rundt 10 minutter spilling...

 

en ting vi har merket oss, er at pcen blir ekstremt varm øverst i venstre hjørne. Det er her vifta sitter, men det som er merkelig, er at man nesten ikke kan kjenne lufta etter vifta, mens på undersiden blir det ekstremt varmt.

 

har sitti på lan med andre acer pcer før, og da har jeg klagd fordi hånda mi brenner opp ved siden av de andres pcer, fordi vifta dems spyr ut varm luft. hos meg kommer det så vidt luft ut, mens det oser varme fra undersiden...

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Ja 110 grader er litt drøyt. 5 Grader over hva skjermkortet anser som terskel. Om du nesten ikke kjenner luft kommer ut og du hører vifta går, da er det garantert støv som er problemet. Dette er noe som ikke dekkes ved en eventuell reklamasjon, så du får heller prøve å fjerne støvet selv. Luft på boks, støvsuger eller lignende.

 

Om du er heldig er vifta tilgjengelig hvis du skrur opp et par av de dekslene under laptoppen også. Lettere å rengjøre derifra. Er som regel kjøleribba som er full av støv.

Lenke til kommentar
ok, både jeg og kompisen min (som har samme pc), får helt opp i 110 grader på GPUen, etter rundt 10 minutter spilling...

 

en ting vi har merket oss, er at pcen blir ekstremt varm øverst i venstre hjørne. Det er her vifta sitter, men det som er merkelig, er at man nesten ikke kan kjenne lufta etter vifta, mens på undersiden blir det ekstremt varmt.

 

har sitti på lan med andre acer pcer før, og da har jeg klagd fordi hånda mi brenner opp ved siden av de andres pcer, fordi vifta dems spyr ut varm luft. hos meg kommer det så vidt luft ut, mens det oser varme fra undersiden...

Vifta trekker inn luften ca. midt under Pcen.. For så å presse den mot ei Kjølle ribbe, som så "sender" lufta ut.. Men mye Møk og støv, så vil det samle seg et tjukk lag imellom vifta og kjølle ribba, som gjør at svært lite luft strømmer igjennom.. Som igjen fører til at PCen blir ekstrem varm der, da varmen da hoper seg opp, isteden for å bli kvittet seg med.. Som videre vil da på virke og øke temeraturen på CPUen og GPUen betraktelig.. Blir Varmen for høy, å når shotdown temperaturen, så vil Pcen automatisk slå seg av, som vil kunne oppfates som om alt strøm på PCen plutselig forsvinner og alt bare dør..

 

Noe jeg for lenge siden har påpekt, å kommet med løsning i min første kommentar her, men som du og andre konstant har motarbeidet..

 

På så å si samtlige Acer "aspire" PCer som er dem mest vanlige Acer PCene, så sitter vifta og kjølle ribba fritt tilgjengelig under ett lok, som du fjærner med 3-4 skruer..

 

Så enten får du bruke 10 min på å skru opp der, å sjekke/renske vifta.. Eller brukke mange dager på å fortsette denen diskusjonen, å kansje.. kansje finne ein annen løsning, men høyst usansynlig. ;P

 

(Møk/støv er som nevnt tidligere her, ikke dekket av garanti og reklamasjon, å vil ende med en regning på 700,-+, hvis du sender den inn, å verkstedet må fjærne dette..)

 

*Litt rart at du førsten fikk denne feilen med bytte i fra Vista til Windows 7.. Men en gang vil du få d.. Så kansje vifta ble akkurqat litt for mye dekket til, samtidlig som du skiftet..

*Kansje den nye oppdaterte GFX driveren in windows 7, gjorde at PCen ytet litt bedre, og dermed ble varmere..

*Kansje du i Vista, hadde noen orginale strøm/varme PC styrende programer innstalert som fulgte ned, men at du i windows 7 ikke har innstalert dette..

*Kansje windows 7 e mye lette er å dra ein vista, noe som fører te at CPUen her itte e flaske halsen, slik at GPUen nå er mye mere belastet/utnyttet..

 

Osv, osv.. SOm du ser, så kan d være grunner til stede, som gjør at den slår seg av i windows 7, men itte vista, å fremdeles e varmen som er problemet. osv..

 

Ps. Den siste delen her er litt "løst", bare for å få deg vek i fra tanken på at det ikke kan være noe HW/temp feil, siden den funket i vista osv.. ;)

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

ok, har nå fjernet dekslet og blåst ut støv fra begge stedene luft sendes ut... kom et par saftige hybelkaniner ja.. ikke i nærheten av hva min stasjonære produserer, men kom en del... renset også veldig forsiktig med q-tips... trodde ikke det skulle ha noe særlig effekt, siden det ikke var så mye som var samlet seg.. men da jeg skrudde på pcen, holdt GPUen seg på 47-50 grader utenfor spilling (15 grader ned). Under spilling, ligger den nå på 65-80 grader.

 

en mulig grunn til at pcen funka under vista, og ikke win7 har sikkert noe med det du ramsa opp cyber. samtidig lå også pcen min og støva seg ned i 3 uker før jeg kjøpte win7 og prøvde den igjen.

 

før hadde jeg et program som het acer ePower Management, noe jeg ikke finner under win7 på acers hjemmesider. tror du dette programmet kan hjelpe med å senke tempraturene ytligere?

 

og er 80 grader over hva det burde være under spilling? har grafiske instillinger på anbefalt..

Endret av KoR
Lenke til kommentar
og er 80 grader over hva det burde være under spilling? har grafiske instillinger på anbefalt..

 

Nå er det allerede nevnt 100 ganger i denne tråden hva som er anbefalt av temperaturer... Jeg foreslår at du leser gjennom tråden DU startet et par ganger til hvis du enda ikke har fattet dette.

 

hehe sorry unødvendig av meg.. ser ut som 80 grader er en bra max temperatur på en bærebar pc, så da er vel problemet løst... jævla støv xD

Lenke til kommentar

Høres bra ut, å den temperaturen der er perfekt :)

 

"Er ikke mye støv/møk som skall te i mellom vifta, og kjølle ribba, før meste parten av lufta blir forhindret.."

 

Har du prøvd å spille ein lengre periode no, å fått testet om det fungerer bedre?

 

slike strøm styrings programer "kan" være kjekt å ha, men så lenge du er klar over å styre de forskjellig "strøm" profilene dine, og dvale innstilingene osv, så er dem egentlig unødvendige.. :)

 

Dvale instilingene: Innstilingene om etter kor lang idle tid som skall til, før HD, Skjerm, Lys og dvale tilstand intreffes/reduseres..

"strøm" profil: Innstilingene om kor mye lys, CPU, GPX kraft osv, som blir brukt når Pcen går på batteri osv..

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...