tritrech Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 Hei. Jeg har en selvbygget PC som plutselig sluttet å virke. Plutselig så skrudde den seg av, og jeg får ikke startet den opp igjen. Viftene står på fult, og ingenting skjer på skjermen. Vanligvis så går viftene i starten, men senker farten etter noen sekunder. Nå står viftene på fult hele tiden. Er veldig takknemlig for alle svar!
Mechablast Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 Har vært borti at viftene går på fult når det er noe galt med strømforsyning.
tritrech Skrevet 20. november 2009 Forfatter Skrevet 20. november 2009 Hmm. Noen måte å finne ut om strømforsyningen har slutta å virke da?
Mechablast Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 (endret) Det enkleste er om du har en annen du kan prøve med, evt låne. Eller om du har måleapparat så kan du jo måle utgangene. Endret 20. november 2009 av arjato
ask99 Skrevet 20. november 2009 Skrevet 20. november 2009 Jeg kopierer bare svaret mitt fra en annen tråd, så du kan se noen feil søkings måter: Jeg skjønner det sånn, at pc'en starter(vifter går osv), men du får ikke bilde. Har du gått over alt av kabel tilkoblinger(strøm og signal) i kabinettet, sjekket at alt av hardware er på plass i slottene. Har du prøvd de vanlige feil søkings prosedyrene, som er forslått mange ganger her? Har du en system warning speaker i kabinettet, som er tilkoblet hk? Den høytaleren som lager et pip under vanlig oppstart? Har du prøvd en oppstart med minimum hardware tilkoblet hovedkort, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling (og system warning speaker). Alt annen hw frakoblet hk, (hdd, cd-rom, pci-kort, frontpanel kabler, nettverk kabel, ekstra usb osv.) Hvis du får bilde da, kobler du til en hw om gangen, og ser når det feiler. Hvis du enda ikke har bilde, kan du feilsøke med system warning speaker, bare ha cpu, strøm og kjøling tilkoblet hk. Da skal det pipe fordi ram mangler, installere ram, da skal det pipe fordi skjermkort mangler, piper det ikke, er det feil på ram. Hvis du skal sjekke psu, bør du ha et voltmeter/multimeter å måle spenning(volt) med. Se bilde hva du skal måle. Mål alle kabler! Du trenger ikke jump starte, men hvis du skal gjøre det, så kan du bruke en binders til å forbinde grønn og svart. Det beste er å måle mens psu har last, feks. en 12 volt 55 watt bilpære på gul og svart, men da bør alt av strøm tilkoblinger være fjernet fra hardware, og psu jump startet.
tritrech Skrevet 20. november 2009 Forfatter Skrevet 20. november 2009 Da takker jeg for alle svar. Nå har jeg fått maskinen til å virke igjen! Kom plutselig på noe jeg har lest på nettet en gang. Skru av strømmen i PSUen og starte maskinen. Så skrur man på PSUen og starter maskinen. Så funka det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå