Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det moralsk forsvarlig å ikke vaksinere seg?

Shiva82

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tingen er at de aller fleste dødsfallene som kommer av vanlig sesonginfluensa er pga. at gamle og syke mennesker blir smittet og dør lettere av denne typen. Det som gjør denne verre er at den rammer de unge hardest, og at vi ikke har et "dårligere" immunforsvar mot denne typen influensa sammenlignet med "vanlig" sesonginfluensa siden H1N1 er en helt annen type.
Nå er det nettopp dårligere immunforsvar som blir brukt som argument for å ta vaksinen. Svineinfluensaen påståes å være et nytt virus som ingen/få er immune mot og at det er derfor folk blir så hardt rammet og også derfor så mange blir syke. At mange blir syke er det ingen tvil om, men at dette skal være noe farligere har jeg aldeles ingen tro på. Isåfall måtte det vært langt flere døde enn vi faktisk har.

Greit.

Tydeligvis er det ordet "farlig" vi skal henge oss opp i her i denne debatten og ikke det temaet jeg ville diskutere, som var vaksinering generelt og om hvorvidt det er moralsk forsvarlig å avstå fra vaksinering. Det er fullt mulig jeg tar feil når jeg sier H1N1 er farligere enn de andre influensaene, men som sagt er dette basert på artikler jeg har lest, blant annet den jeg har referert til et par ganger. Om den er det eller ei har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Det vi alle er enige om er at den er mer smittsom, siden vårt immunforsvar ikke er vant med denne typen influensa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tror jeg har hatt svineinfluensa, og jeg var syk i tre dager. En kamerat fikk vaksinen for en uke siden, og han har vært gåen siden da. Ler litt av ham, ettersom jeg sa på forhånd at det ikke var noe vits.

Folk reagerer sikkert forskjellig. Jeg var uggen i ca 24 timer, that's it.

Jeg kunne likevel jobbe og fungere ellers. Hadde jeg faktisk blitt influensasyk vet jeg av erfaring at det hadde vart fra 7-10 dager med sengeliggende sykdom. Jeg velger da heller å ta vaksinen.

Skrevet
Du kan "smitte" andre uten å ha sykdommen selv.
Ja, så du mener det ikke egentlig spiller noen rolle om man vaksinerer seg eller ikke, med tanke på videreføring av smitten?

Dette vil jeg også veldig gjerne ha svar på, for ut fra det jeg har lest er man ikke smittebærer etter vaksinasjon.

• 3 uker senere...
Skrevet
At mange blir syke er det ingen tvil om, men at dette skal være noe farligere har jeg aldeles ingen tro på. Isåfall måtte det vært langt flere døde enn vi faktisk har.

Vil gjerne ha din kommentar til noe jeg leste på VG Nett i dag, Ernie:

«H1N1-influensaen ble knyttet til dødsfall hos barn med ti ganger dødsraten som sesonginfluensaen har vist i tidligere år», skriver doktor Romina Libster fra Buenos Aires i det anerkjente legetidsskriftet New England Journal of Medicine.

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/arti...hp?artid=597053

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...