Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Andregiret hopper til fri - GOLF 1994


Panny60

Anbefalte innlegg

Kjører en golf 94, 1.8 GL. I dag tok jeg den med til en øde parkeringsplass og skulle øve meg på et par J-turns med den for første gang. Satt den i revers, og deretter prøvde jeg og sette en i første, men den ville ikke, kom bare ¨"synkroniseringsfeil lyd" prøvde 3-4 ganger men den ville ikke i første uansett hvor hardt jeg dro.

 

Etter å ha gitt opp skulle jeg kjøre ut fra parkeringsplassen, men girkassa hadde blitt helt grøt, på et tidpunkt fant jeg ingen av girene. Men etter å ha rørt litt rundt i grøten, fant jeg alle gira, utenom andre. JEg putta spaken i andre, men giret hadde forsvunnet bare, alle de andre girene fungerte som før- Etter å ha dratt den hardt ned til andre kom giret på "plass"- Men det er som om det sitter halveis i andre, siden andregiret sprett opp til nøytral hver gang det ikke er noe vekt på giret (akserelsjon/motorbrems)

 

Giret hopper med andre ord til fri om jeg kjører på flat bakke, akselerer litt og slipper gassen, så spretter den til nøytral. Hva kan grunnen til det være? Må jeg bytte hele kassa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser bort fra lydene som nevnes først så er det mest sansynlig feil på giroverføringen. Lite sansynlig at det er feil i selve girkassen, isåfall er det nok overføringen internt i kassen som er deffekt.

 

Den første delen peker til lite olje i kassen, eller deffekt feil på clutchen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Dette høres ut som ett problem jeg var borti selv for ett par år siden, dersom du har gitt litt gass i revers og du kanskje i tillegg har ett slarkent eller dårlig motorfeste så kan faktisk giroverføringen din vfi seg utt av possisjon

På den bilen jeg var borti så var det bare å få justert inn giroverføringen på nytt igjen og bytte ett motorfeste

Dette er forsåvidt en enkel jobb for den som har gjort det før og bør ikke ta mere enn 10 minutter

Du kan som en test ta av hele giroverføringen forran på girkassa og bare gire for hånd rett på spaken som kommer ut av girkassa

Du drar den ut og inn og vrir på den og forsøker om du kan få den smertefritt i alle gir der uten at den hopper ut av gir, dersom den holder seg i gir da så er det bare overføringen som er ute av possisjon

Lykke til

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...