Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Blåskjerm - hva gjør jeg?


Gjest Slettet-zCLCmCy6dX

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-zCLCmCy6dX

Hei.

 

Har forsøkt å google, men finner ikke noe svar. I de siste dagene så har datan oppført seg litt rart....følgende error message har dukket opp ved oppstart: Run-time error:'-2146697211 (800c0005)': system error: -2146697211.

 

Har bare tatt bort denne, og så har datan fungert greit.

I sted kom det plutselig opp noe fra Norman om et eller annet, men rakk ikke og lese det ettersom datan restartet seg selv. Da gikk den rett til blåskjerm. Der var Stop-erroren følgende: 0x0000007E (0xC0000005, 0x80537009, 0xF789E1BC, 0xF789DEB8)

 

Jeg kommer meg ikke forbi blåskjermen (vil ikke starte i noen slag safe-mode). Når jeg forsøker dette kommer følgende Stop-error: 0x0000007E (0xC0000005, 0xBA7DE139, 0xBACC2E5C, 0xBACC2B58).

 

Noen som har noen ide om hva dette kan skyldes, evt noe forslag på hva jeg kan gjøre? Jeg har ikke noe kjempestor erfaring med slik problemløsning, så hold språket på et noenlunde forståelig nivå :!:

Trenger dere noen annen info?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I sted kom det plutselig opp noe fra Norman om et eller annet, men rakk ikke og lese det ettersom datan restartet seg selv. Da gikk den rett til blåskjerm. Der var Stop-erroren følgende: 0x0000007E (0xC0000005, 0x80537009, 0xF789E1BC, 0xF789DEB8)

 

Jeg kommer meg ikke forbi blåskjermen (vil ikke starte i noen slag safe-mode). Når jeg forsøker dette kommer følgende Stop-error: 0x0000007E (0xC0000005, 0xBA7DE139, 0xBACC2E5C, 0xBACC2B58).

0x7E er ikke en typisk stoppkode for en hardware-feil. I ditt tilfelle høres det nesten ut som om du har fått noe malware, eller at et program har slått seg vrang.

 

Vil anbefale at du reinstallerer operativsystemet, da dette kan være raskere og føre til mindre hårtap, enn å feilsøke det.

 

Hvis reinstallering er uaktuelt, kan du forsøke følgende steg:

 

1. 'Last Known Good Configuration'

- Kom deg inn i menyen til 'Safe Mode' og velg 'Last Known Good Configuration'

 

2. Fikse boot-sektoren i 'Recovery Console'

- Finn OS-media og boot til 'Recovery Console'. I kommandofeltet skriver du først FIXBOOT og deretter FIXMBR

 

Fungerer dette, vil jeg på det sterkeste anbefale å oppdatere alt av drivere/firmware, samt sørge for at du fjerner alt av virus, trojaner etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-zCLCmCy6dX

Ingenting av dette fungerte. Ble blåskjerm etter å ha kjørt Recovery Console, og ingen safe mode fungerer. Men takk for tips!

 

Hvis dette skyldes malware e.l, vil det da funke å kjøre en reperasjon-innstallering fra Windows CD'n? (Hadde jo vært kjekt å berge mine dokumenter osv i det minste).

Endret av Slettet-zCLCmCy6dX
Lenke til kommentar
Ingenting av dette fungerte. Ble blåskjerm etter å ha kjørt Recovery Console, og ingen safe mode fungerer. Men takk for tips!

 

Hvis dette skyldes malware e.l, vil det da funke å kjøre en reperasjon-innstallering fra Windows CD'n? (Hadde jo vært kjekt å berge mine dokumenter osv i det minste).

Du kan jo forsøke å kjøre en reperasjon og se om det hjelper.

 

Hvis ikke, så kan du jo installere om Windows uten å formattere harddiskene... På denne måten skal den jo ikke skrive over dokumentene.. Jeg gjorde det for en uke sia på en maskin her, og da ble Windows installert på en annen katalog.

 

EDIT: Nå skal jeg ikke utelukke at du har et problem med hardware, men i mange tilfeller hvor denne stoppkoden genereres, så er det software og ikke hardware...

 

EDIT 2: Du kan også boote opp til Recovery Console igjen og kjøre: Chkdisk /s for å sjekke etter korrupte filer etc.

Endret av Savage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...