Gå til innhold

*LØST* Høytalerne lager lyd når det ikke er noe lyd... tikking/skurring


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme høytalersett et par år nå, og har ikke hatt noen problemer med det. Men i det siste har høytalerne begynt å lage en slags hakke/skurrelyd også når jeg ikke har på noe som skal lage lyd. Det er nesten som en slags jevn tikking, og til tider også skurring. Eneste forklaringen jeg selv kan komme med er at de må være sprengt, men så kan jeg heller ikke huske å ha spilt noe særlig høyt i perioden da dette problemet oppstod. Noen som vet hva som er galt og hvordan det evt kan fikses?

 

Lydkortet er forøvrig innebygget i hovedkortet, som er et MSI P35 NEO-F.

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt samme høytalersett et par år nå, og har ikke hatt noen problemer med det. Men i det siste har høytalerne begynt å lage en slags hakke/skurrelyd også når jeg ikke har på noe som skal lage lyd. Det er nesten som en slags jevn tikking, og til tider også skurring. Eneste forklaringen jeg selv kan komme med er at de må være sprengt, men så kan jeg heller ikke huske å ha spilt noe særlig høyt i perioden da dette problemet oppstod. Noen som vet hva som er galt og hvordan det evt kan fikses?

 

Lydkortet er forøvrig innebygget i hovedkortet, som er et MSI P35 NEO-F.

 

Har du samme PC som du har hatt hele tiden?

Har du montert noe ny hardware?

Står alt på samme plass som det alltid har gjort, altså det er ikke noen andre/nye støykilder i nærheten?

Er det mer tydlig når du f.eks. scroller i vinduer og liknende? Eller når du beveger muspila?

 

"Sprengning" av høyttalere er noe jeg har inntrykk av at få personer egentlig forstår. Det er flere mulige ting som kan føre til skader på høyttaler elementer, men i de tilfellene hvor man faktisk "sprenger" et element, så vil ikke det elementet lenger gi fra seg noen lyd. I typiske PC-høyttaler systemer, så er forsterkere og elementer normalt sett tilpasset hverandre, slik at det skal være mulig å spille svært høyt før det kan medføre skade på utstyret. Det er ikke nødvendigvis slik at det å spille høyt er den mest typiske grunnen til sprengte høyttalere. Problemet, er derimot når man har en svak forsterker og store kraftsultne høyttalere. Det som skjer, er at forsterkeren har problemer med å forsyne høyttalerne med nok kraft til å bevege membranene (vi snakker typisk om store eller tungdrevne bass elementer) og dette fører til såkalt "klipping". Det vil si at toppene og bunnene av frekvensekurvene som kommer ut fra forsterkeren blir klippet bort. Jo hardere forsterkeren må jobbe, jo mer markant blir klippingen, og dette har lett for å føre til overoppheting av stemmespolen i høyttaler elementet. Det som skjer når høyttaleren "sprenger" er at talespolen brenner over, og vips, ingen mere lyd.

Det er også mulig, med for kraftig forsterker, å tvinge høyttaleren til å jobbe mer enn den tåler, og således påføre andre skader, som f.eks. at talespolen helt eller delvis løsner. Da vil i mange tilfeller høyttaleren fortsatt fungere, men du vil ha en raslelyd fra den som følge av løs spole. Slike problemer er gjerne avhengige av frekvens. Høyttaleren kan høres ganske normal ut, frem til spesielle frekvenser skal avspilles, og da vil du høre denne raslelyden. Den er altså ikke vedvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...