Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 - HJELP!


Anbefalte innlegg

Jeg skal opp i eksamen i kjemi2 den 20., altså om FIRE dager og jeg trenger VIRKELIG hjelp. Så om det er noen gode sjeler der ute med ekstra tid på sine hender som kan hjelpe meg hadde jeg satt utrolig mye pris på det.

 

Først og fremst, er det noen som har tatt eksamen i kjemi2 i vår? Og kan sjekke om mine svar er riktige?

Evt noen som kan hjelpe meg over msn?

 

Og, kan noen forklare ALT om molar masse og utregning? heheh. Vet dette er mye å be om, men jeg er desperat nå, så jeg kan ikke annet enn å prøve. På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Molar masse og mol er svært sentralt i kjemien og vesentlig kunnskap for å kunne beherske kjemi 2.

 

Vi begynner med molbegrepet. 1 mol er et bestemt antall molekyler/atomer, rettere sagt 6,22x10^23 molekyler. Vekten på alle disse molekylene avhenger av hva molekylene består av. Og det er nettopp her molar masse kommer inn. Molar masse forteller deg hvor mye ett mol av et stoff veier. enheten for molar masse er gram per mol, og finnes i periodesystemet.

Sammenhengen mellom molar masse M, massen m og stoffmengden n er gitt ved

 

m=M*n eller M=m/n eller n=m/M

 

massen til ett mol vann er 18 g/mol. Vann inneholder 2 hydrogenatomer og ett oksygenatom. De har molar masse på henholdsvis 1(egentlig 1.008), og 16. Slår du sammen 2H og en O får du 18.

 

et annet eksempel: Hvor mye mange gram hydrogen er det i 30g urea (NH2-CO-NH2)?

Først ser vi må hvor mye vi har av stoffet. Vi vet ikke hvor mye stoff vi har, vi vet bare hvor mye det veier. Da må vi slå opp i periodesystemet og finne molare masser. Min kjemibok sier N=14, H=1, C=12, O=16. Vi har 2N+4H+1C+1O som gir oss en total M på 60 g/mol.

Vi bruker formel som sier at n=m/M , altså n=30/60 = 1/2 eller 0,50.

Så kommer det som er selve trikset med molar masse. Et mol av et molekyl består av flere mol av atomer. I 1 mol vann har vi 1 mol oksygen og 2 mol hydrogen. Disse 3 mol med stoff tilsvarer altså 1 mol vann

Vi ser på urea igjen. Det inneholder 4 hydrogenatomer per molekyl. Det vil si at vi får fire ganger så mange H-atomer som urea-molekyler, altså at 0,50 mol urea inneholder 4*0,50=2 mol H-atomer.

Vi sitter altså med 2 mol H-atomer. Dette skal vi gjøre om til gram. Da bruker vi formelen som sier at m=M*n som gir oss m= 1 g/mol *2 =2g.

Vi kommer da fram til at 30 gram urea inneholder 2 gram hydrogen.

 

Noe viktig som du ikke har nevnt, men som er vesentlig for å i det hele tatt få en toer i kjemi 2 er å kunne balansere enkle likninger. For det nytter ikke å regne med mol og molar masse før en likning er balansert.

 

Eksempel: nitrogengass og hydrogengass danner ammoniakk: N2+H2 ==> NH3

Dersom vi teller opp ser vi at to nitrogen reagerer med to hydrogen og danner et nitrogen og tre hydrogen. Dette er umulig. Og vi kan ikke regne på noen tall som er urealistiske.

Hva gjør vi? Jo, vi balanserer. Det letteste er å balansere det som det er minst av her, nemlig nitrogen. På venstre side av likningen har vi 2N, på høyre side 1N. Da ganger vi hele høyre side med 2 og får

N2+H2 ==> 2NH3.

Nå er det like mange N på hver side, men på venstre side er det 2H og på høyre side 2x3=6H. Det er altså tre ganger så mye på den ene siden. Da ganger vi H2 med tre på den siden det er minst og får

N2+3H2 ==>2NH3.

Nå er det like mye nitrogen og hydrogen på hver side, og vi kan regne på mol, masse og molar masse dersom vi får oppgitt dette i oppgaven.

 

Det mange glemer, både i Kjemi 1, Kjemi 2 og i begynnerkurs på universitetet er at likningene må balanseres riktig, ellers blir det feil.

 

Som Hvalder sier står alt du trenger å vite i pensum, men den boka måtte du vel gi fra deg da du begynte på Kjemi 2?

 

Dersom du ligger i "toergropa" i kjemi er det viktig at du lærer deg balansering av likninger og molbegrepet siden dette er forventa at du kan. Samtidig kan du redde en del poeng på eksamen bare med å kunne dette. Et annet eksamenstips er, dersom du klarer det, å forklare det du gjør/ ville ha gjort i oppgavene, gjerne trekke inn noe annet fra pensum som er relatert til oppgaven om du kan.

 

Ellers ønsker jeg lykke til med eksamen og håper at du leser som en gal framover ;)

Hilsen en kjemistudent på UiO :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...