medlem-82104 Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 (endret) Hei! Jeg holder på å bli riv ruskende gal av min eldre stasjonære PC, så derfor sikler jeg litt på en ny en. Nå har det seg sånn at jeg spiller FPS-spill, så jeg må ha en kraftig PC. Samtidig driver jeg også med musikk, og har lyst til å ta opp litt akustisk osv.. Videoredigering er også aktuelt, sammen med f.eks. After Effects. Jeg tok en titt på sticky-tråden og tenkte kanskje at "the counquerer" kombinert med et eksternt lydkort ville gjort seg? Uansett, kriterier: Hva skal maskinen brukes til? - Maskinen skal brukes til spilling, som en slags "studio-maskin", videoredigering og alt det andre en maskin kan brukes til... Prisantydning - Maks 12.000,- (helst mindre, men jeg ser at kravene mine kanskje blir litt for strenge hvis man skal gå ned i pris...) Skal maskinen overklokkes? - Maskinen skal ikke overklokkes Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? - Vel.. jeg har en forkjærlighet for AMD, men dette er absolutt ikke et must. Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc - Trenger ikke skjerm, tastatur, CD/DVD-brenner, mus. Jeg har en MIST 500W PSU, men vet ikke om dette holder? Har også nok av diskplass, men kanskje det kan være en fordel med en SSD? (Har allerede en WD 37,6 Gb 10000 RPM) Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer At maskinen går stille er heller ikke å forakte! Det skulle være det meste På forhånd takk og god natt! Mvh Andak Endret 15. november 2009 av Andak
Svenni212000 Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 Som kabinett kan jeg tipse om: Cooler Master Cosmos 1000 Antec Performance One P183 Antec Performance One P193 Alle disse kabinettene er laget for en viss støydemping, noe som kan være en fordel om maskinen skal brukes til en "studio-maskin". Når det gjelder Strømforsyning- (om det ikke følger med) Så lager; Antec, Chill Innovation, Cooler Master, Corsair, Enermax, MIST, Seasonic, Silverstone og Zalman gode strømforsyninger. Jeg vil også anbefale en PSU med modulære kabler. Du har til eksempel; Cooler Master Silent Pro for å komme med et eksempel Til Hovedkort, så blir det liten tvil et AMD 790FX kort til en AMD maskin. MSI 790FX-GD70 eller ASUS Crosshair III Formula er vell de to beste i denen sjangeren. Prosessorvalget må da utvilsomt være AMD Phenom II X4 955 eller AMD Phenom II X4 965 Skjermkortet havner nok på Radeon HD 5850 eller Radeon HD 5870 DDR3 1333MHz 4GB Ram passer godt til denne maskinen Harddisk- Hva med WD Caviar Black 500 GB til systemdisk og WD Caviar Green til lagringsdisk? Legger ved screenshot av to handlekurver mikset sammen hos Datakjeden:
XiFF Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 Dette er Dustinhome handlevogn, jeg valgte dette stedet tilfeldig da jeg så alle varene var på lager. Dette er noe jeg ville foreslå til deg med tanke på at maskinen skal kun brukes til å spille samt drive med videoredigering. Derfor valgte jeg et core i5 for deg pga den er litt bedre enn AMD sine alternativer når det kommer til video redigering, 6gb Corsair minne med livstids garanti er god nok til både spill og video. 2x 4890 ATI skjermkort i Crossfire er like bra eller nesten som Nvidia 295 GTX som koster endel mer. Grunnen til at jeg ikke tok med ATI 5870 er at den er veldig vanskelig å få tak i om dagen ellers ville jeg nok tatt den istedet og senere ha muligheten for å oppgradere 2x 5870. 128gb SSD disc til OS plass og pagefile mens WD750 disken til å ha spill osv i. I følge mine erfaringer så synes jeg at det lønner seg å kjøpe en strømforsyning med litt "headroom" å jobbe med. Først og fremst for SLI, så om du har planer om å installere flere disker og muligens et pci lydkort eller DV kort. Kabinettet er meget god til den prisen, men om du skulle foretrekke noe bedre er nok Anten Nine hundred et godt valg og som et lydløst/kvalitets alternativ Lian Li PC65. OBS: Du er nødt til å kjøre Windows 64bits verson for å ta i bruk mer enn 3.4gb system+skjermkort minne totalt.
Deluze Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 6 Gb RAM er kjempeflott det, men ikke sammen med et system som støtter dual channel. 2x 4890 fraråder jeg med tanke på 5*** serien som er på markedet. TS sier ikke noe om i hvilken grad h*n spiller, men 2x 4890 er uansett mye mer enn h*n trenger akkurat nå (tør jeg påstå). Kjøp heller ett fra 5*** serien og oppgrader ved behov. -Deluze
XiFF Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 (endret) 6 Gb RAM er kjempeflott det, men ikke sammen med et system som støtter dual channel.2x 4890 fraråder jeg med tanke på 5*** serien som er på markedet. TS sier ikke noe om i hvilken grad h*n spiller, men 2x 4890 er uansett mye mer enn h*n trenger akkurat nå (tør jeg påstå). Kjøp heller ett fra 5*** serien og oppgrader ved behov. -Deluze Angående dual channel vs single channel les her og her. Men jeg ville muligens kjøpt 8gb istedet om jeg hadde råd. Feks 4x2gb minne tilsammen. Hvis du leste hele posten min så skrev jeg at det lønte seg å kjøpe en 5870 om det var mulig å få tak i en, si meg en nettbutikk som har 58xx serie på lager så skal jeg fortelle deg at de blir utsolgt på dagen. 57xx serien er desverre endel tregere enn 4890 til spill og særlig i CrossFire oppsett, men eyeinfinity er jo artig om du har 3 like/ulike skjermer å spille på feks. Angående skjermkort valg: http://www.tomshardware.com/reviews/best-g...-card,2464.html Endret 15. november 2009 av XiFF
Deluze Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 (endret) Kjempeflott XiFF! Jeg har tidligere lett etter noe som kunne bekrefte/avbekrefte snakket om stort ytelses tap m.t.p. triple ch. vs dual + single ch. Da jeg ikke fant noe nevneverdig kastet jeg meg med mainstream bølgen som hersker (også her på forumet). Takk for gode linker. Jeg leste hele innlegget ditt og er helt enig i at hvis TS skal ha spill ytelse er 4890 bedre enn 57**. Men jeg stusset mest over tanken om å dytte inn 2 4890 med en gang, kanskje det er du som ikke leste alt jeg skrev? Edit: Testen Tom's har utført er riktignok på i7, men uansett så var det greit lesestoff en søndagsmorgen. Endret 15. november 2009 av Deluze
Svenni212000 Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 (endret) Kan ikke motsi at HD 4890 gir bedre ytelse. Det er dog ikke lenge til før DirectX 11 spillene ruller ut på markedet, og det kan da være fint å ha et kort som støtter dette. ATI Eyefinity teknologien er en snerten ting, men det er nok få av oss som har eller gidder å ta seg råd til 3 eller flere skjermer. Når man er inne på 5770, som er det kraftigste kortet i 5xxx serien man ikke trenger å flytte fjell for å få tak i. Så er dette ikke noe vrak-skjermkort vil jeg si. 2stk HD 5770 kort i CrossfireX koster sånn omtrent det samme så et enkelt HD 5870 skjermkort, og 2x HD 5770 v HD 5870 vil gi i gjenomsnitt samme ytelse. Når alt dette er sagt, så har vell Radeon HD 6x serien kommet på markedet før antall DirectX 11 spill passerer dusinet. Faktum er egentlig at vi ikke vet hvor lang tid det vil ta, og hvor ofte trådstarter bytter komponenter. Skal han ha maskinen i 2-4 år, vil jeg si et eller to Radeon HD 5x skjermkort vil være et bedre valg. Bytter trådstarter derimot komponenter senest annet hvert år, kan et Radeon HD 4x skjermkort muligens være et bedre valg. Når man er inne på til eksempel Radeon HD 4890. Så vil det være en liten fordel å velge et kort med bedre kjøling enn stock kjøleren. Kan til eksempel nevne Sapphire VaporX og HIS iCooler x4 Endret 15. november 2009 av Svenni212000
XiFF Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 (endret) Kjempeflott XiFF! Jeg har tidligere lett etter noe som kunne bekrefte/avbekrefte snakket om stort ytelses tap m.t.p. triple ch. vs dual + single ch. Da jeg ikke fant noe nevneverdig kastet jeg meg med mainstream bølgen som hersker (også her på forumet). Takk for gode linker. Jeg leste hele innlegget ditt og er helt enig i at hvis TS skal ha spill ytelse er 4890 bedre enn 57**. Men jeg stusset mest over tanken om å dytte inn 2 4890 med en gang, kanskje det er du som ikke leste alt jeg skrev? Edit: Testen Tom's har utført er riktignok på i7, men uansett så var det greit lesestoff en søndagsmorgen. Angående 2x 4890 var så klart noe som kunne erstatte 5870 i samme pris klasse og ikke minst gi bedre ytelse i mange spill men også se seg slått på det aller høyeste oppløsning i andre spill og ikke minst siden maskinen skal kun brukes til gaming og studio/video redigering. Om 2 av det kortet er over the top eller ikke så liker jeg eye candy på max men det avhenger selvfølgelig på personen og om han/hun har en stor nok skjerm til å dra nytte av dette. Her er AMD systemet med 3x 4890 kort testet, jeg ville trygt si at core i5-en er noe sterkere. Dual vs Single channel minne ville man så klart velge dual hvis det er mulighet til det, feks fjerne et 4890 kort men som gamer ville jeg beholdt kortet og kjøpt en billige harddisk og fjernet dvd-brenneren fra lista for å få inn 8gb Corsair dominator. Edit: siste avsnitet var en kommentar for handlevognen som jeg la ut og hvordan jeg ville frem for å snike inn 8gb minne i handlevogen uten det overstiger 12k grensen. Edit2: Glemte å nevne at jeg lot det bli ca 700.- til gode av 12k grensen for mus/tastatur. Det ble mer rot enn forventet Endret 15. november 2009 av XiFF
Deluze Skrevet 15. november 2009 Skrevet 15. november 2009 @XiFF Det varierer kanskje fra person til person, men jeg foretrekker å dytte inn ekstra gamp når vogna ikke klarer motbakkene (les: ekstra gpu når spillene krever det). Selv har jeg ikke opplevd noe problem med ett HD 4890, 1920x1200 og maks eye candy. Nå er det riktignok ikke alle spill jeg har frest igjennom, men det stemmer for Arkham Asylum, Risen og Fallout 3. Vi får vel bare la det hele ligge til TS informerer mer om sitt bruk. Angående det siste avsnittet ditt forstår jeg faktisk ikke hva du sier. Kan jeg be om at du omformulerer deg?
medlem-82104 Skrevet 17. november 2009 Forfatter Skrevet 17. november 2009 Jøss, takk for gode tilbakemeldinger! For å starte med et "dumt" spørsmål: Er det på grunn av stor etterspørsel at HD5870 er vanskelig å få tak i? Hvis så, vil det være mer tilgjengelig ved/etter jul? Er selvfølgelig mer intressert i å kunne ha HD5870 for så i en senere anledning ha 2x HD5870 i crossfire, men igjen... hvis det ikke er å få tak i før et stykke ut i 2010 spørs det hvor lenge jeg klarer å vente. Igjen, når jeg ser på det Deluze skriver så er det nok sånne spill jeg kommer til å spille, men jeg spiller bare i moderate mengder. MAO: skulle nesten tro det holder med HD4890 for så å kjøre crossfire dersom det viser seg at ett kortet alene ikke strekker til... Jeg så det også ble nevnt noe med hyppigheten av komponentutskifting, noe som i mitt tilfelle er minimal. Min nåværende PC ble kjøpt i 2004. Forøvrig ser det ut som noen "ordentlige" oppsett! *sikle* (Er meget trøtt så tar forbehold om feil og dårlig ordlegging) Andak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå