Gå til innhold

Kamera til rundt 3000kr


Anbefalte innlegg

Panasonic DMC-LC33

Kodak DX6340

 

Nikon Coolpix 3100

 

Alle disse er jo tydligvis helt greie kameraer. Leste testen av Kodak DX6340, og det virket jo meget bra.

 

Jeg har ikke noe som helst peiling på kameraer, jeg bare trenger et kamera til å ta bilder sånn "overalt". Er kamera jeg kjøper for mine konfirmasjonspenger :)

 

Hvilket av disse vil dere anbefale, og hvorfor? Evt noen andre kameraer til rundt 3000 kroner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kikket på Canon Powershot A70 , evt. A60 (2MPix, 4-5 hundre billigere)? Det er fordelaktig omtalt på megapixel.net. Også steves-digicams og Imaging Review synes å være begeistret.

 

2 sett (â 4) NiMH batterier med lader og 256MB CF skulle komme på omlag 900 i tillegg. Kameraet inkl. batterier veier da ganske nøyaktig 1/3KG.

 

Jeg lot meg overbevise av de; blitzen blir litt sterk ved brukt på kort avstand (10-20cm eller mindre), men Grepet er godt og batteriene varer en god stund (hvis jeg bare kunne lært meg å unngå å bruke LCDen hele tiden...).

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe Nikon 3100 denne uken. Fant ut at det er det kameraet som passer best for meg. Grepet er utrolig deilig. Prøvde å holde i Nikon 885 i en fotobutikk. ( Tror de er ganske like). Lest en del tester. Blandt annet på www.digit.no. Der fikk det karakter 9/10!!!! :smile:

Lenke til kommentar

Eneste han bør passe på er vel at skal han bruke det en del til innendørs fotografering så bør han i aller høyeste grad kjøpe seg et kamera med AF hjelpe lampe!

 

Hadde 3100 hatt det så hadde jeg løpt i butikken og kjøpt.. men men

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett litt på Powershot A70, dette ser jo ganske bra ut egentlig. Hva er batteritid på denne? Noen andre som har erfaring med dette, eller et av de kameraene jeg skrev om i post nr 1 ?

 

Har også veldig lyst på 3100 camet og...Ser bra ut det :) Men vanskelig å bestemme seg!!

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall skikkelig lyst på A70, fordi det er det eneste kameraet jeg har funnet med denne kombinasjonen:

640x320 video MED lyd

3x optisk zoom

grei macro: 5cm

Bilder om natta(15 sek lukkertid)

Manuelle innstillinger

+AA batterier

+relativt kompakt

 

Pluss bra håntak, bra design, men det som er kjipt er at leserinnlegg på cnet sier at det tar uklare bilder...

 

Feil med andre mulige kameraer:

F.eks nikon 3100 har ikke lyd, auto

Canon ixus II: ikke 3xoptisk, "dårlig" macro

Canon ixus 400: ikke 640x320 video

En haug med andre kameraer har enten ikke lyd eller ikke 640x320, eller dårlig macro.

 

Dette, og at det er ingen norske tester på A70, de amerikanske virker så feige, de sier så lite negativt, irriterer meg helt vilt

Har noen no forslag?

Lenke til kommentar

Slet litt selv med å bestemme meg mellom A70 og Nikon 3100! Endte opp med 3100 , siden jeg har null peiling på fotografering egentlig , å da har jo man lite bruk for alle de manuelle instillingene! Men er imponert over 3100 , er lite , lett å bruke! Masse ferdigprogramerte scener , slik man kan ta bilder i de fleste situasjoner uten en hel haug med innstillinger som må gjøres først :yes: Åsså ikke minst er det et godt grep på det!

(å ta bilder ned til 2 cm avstand var heller ingen problem:))

 

Å så var ikke A70 særlig lett å skaffe heller!

Lenke til kommentar

Tror jeg heller mot 3100 her! :woot:

 

Noen som har noe veldig i mot det, eller er det et flott kamera? Så bilder av det i hånda på en fyr, så lite og perfekt!! :)

 

Blir vel en minnebrikke på 128MB, men har selvsagt råd til en på 256 også. Tviler egentlig på at jeg fyller opp en på 256 noen gang.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et Olympus Camedia C-350.

3.2mil pix, 3x zoom osv..

Er kjempe fornøyd med dette kameraet, kostet 2495 + 128mb minnekort til kr 900..

Gir kjempe god bilder, både inne som ute. Og av testene jeg leste på nette både norsk og utlandske, fikk det kjempe bra kritikk.

 

Er som sagt så langt kjempe fornøyd med dette kameraet!

Lenke til kommentar

Jeg er også en lykkelig A70-eier. Uklare bilder er bare tull. Men kameraet skarper bildene mindre enn en del andre kamera. Det betyr at en større andeø bilder bør etterbehandles. (Men lav skarping gir større rom for bildebehandling etterpå også...)

 

Dersom jeg ikke hadde hatt bruk for manuelle instillinger, så hadde jeg gått for Coolpix 3100. Den er MYE mindre å dra med seg, og stort sett er de to kameraene ganske så like.

 

Har du tanker om å utforske foto som hobby, så vil jeg anbefale A70'en på det varmeste. Kameraet er lett å bruke. Har ikke fått testet batteritiden all verdens, men rundt 150-180 bilder med LCD alltid på og en del visninger og nedlastninger klarer den. Det holder for meg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg har siden slutten av 70-tallet eid analogt speilreflekskamera (med masse optikk). Har ikke vært noen proff, bortsett fra freelanceoppdrag for sporten i lokalavisen. Jeg har i noen tid hatt lyst på et digkam i tillegg, og for noen dager siden falt valget på Nikon Coolpix 3100. Og jeg er veldig fornøyd! Det finnes sikkert mange andre kameraer i samme ytelsesklasse man kan bli fornøyd med, men jeg valgte ut fra følgende argumenter:

1) Ikke være for stort. Et "problem" med mitt gamle kamera er at selv med bare normalobjektiv påmontert veier det 1010 g. Det har ført til at jeg av og til ikke gidder å ta det med på tur.

2) Trenger ikke en haug manuelle innstillinger. Har jo mitt gamle kamera (som fortsatt tar gode bilder) hvis jeg skulle føle eksperimentelle behov.

3) Være blant de beste i tester.

4) Kunne ta opp enkel video. Trenger ikke lyd, for da kan man vel like gjerne benytte et videokamera... Men fint å ta opp enkle sekvenser, f. eks. et golfslag eller en enkel panorering.

5) Så god oppløsning (pixler) som mulig uten at det går utover størrelse (og pris!). Må kunne utsnittsforstørre noe. Har funnet ut at jeg burde ha min. 3Mpix

6) Godt grep

7) Lav nærgrense. Jeg tar en del blomsterbilder

8) Innebygd blitz og min. 3x optisk zoom. Dig.zoom er helt uvesentlig

9) Ha en grei pris.

 

En kandidat jeg så på var Casio 5700 som nå kan fåes til en fin pris (under 5000 kr). Har 5 Mpix, men testene jeg så på var ikke enige om at dette var det beste kjøpet. Dessuten var det litt for stort i forhold til det jeg hadde tenkt meg. Et annet alternativ var mju300. Fordelen med dette er at det virker som om det er enighet om at dette er best støt- og vannsprutsikret. Andre alternativer virket også bra

Men jeg endte som sagt opp med 3100 fra Lefdal til kr. 2995. Dette er billigere enn i nettbutikkene. Da fulgte det med oppladbare batterier, lader, TV-overgang, Adobe elements 2.0 samt annen programvare. Jeg kjøpte en veske til 79 kr på Lefdal samt investerte i et 128MB minnekort kjøpt på nettet til ca. 300 kr inkl. frakt. Jeg har også skaffet meg 2 ekstra sett oppladbare batterier. Fikk en fin pris på disse på Lefdal. Jeg er veldig fornøyd med bildene. Objektivet tegner mer enn skarpt nok for meg. Ved første øyeblikk så kanskje kameraet litt klumpete ut, men det er det ikke! Går lett nedi bukselomme, og grepet er svært godt. Lett å holde kameraet i stille ved lange lukkertider. Forstår veldig godt at "lillebroren" 2100 også har gjort det bra i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...