Theludders Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Det finnes et hav av rambrikker der ute. Jeg klarer ikke helt lokalisere meg i jungelen, kunne noen forklart litt hva jeg bør ha og hva jeg bør styre unna? Jeg skal ha DDR3 ram, enten 4GB eller 6GB. Hvordan er dette med CL? Har lest at det handler om latency for hvor lang tid minne svarer og responderer, men forstår fortsatt ikke hva jeg bør se etter. Noen ram brikker har CL9-9-9-9-9 mens andre kan ha CL8-8-8-8-24... Hva kan jeg se ut fra dette? på forhand takk
Flimzes Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Som du selv sier så er CL latency, altså hvor lang tid det tar mellom forskjellige ting (Det er det disse tallene betyr). Det måles i klokker, og med en hastighet på 1600mhz(klokkefrekvens), og en latency på 8, så vil latency målt i tid være 8/1600 000 000, eller 5ns (nanosekunder). Med en hastighet på 1900mhz, og en latency på 9, så vil latency målt i tid være 9/1900 000 000, eller 4.73ns. Altså vil en brikke på 1900mhz og cl9 ha lavere responstid enn en brikke på 1600 mhz og cl8. Når det kommer til ytelseforskjell i praksis er denne veldig liten. Men det gjelder å finne en balansegang mellom cl, mhz og pris. 1600mhz cl8 eller cl9 er et utmerket utgangspunkt.
Theludders Skrevet 10. november 2009 Forfatter Skrevet 10. november 2009 Flotte greier.. Akkurat det jeg lurte på! Takk. Så om det er en rekke på CL-x-x-x-x-x-x (et eller annnet) så har ikke dette så mye og si, ikke sant?
Flimzes Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Veldig lite, men om det står mellom to brikker til samme pris og den ene har lavere tall, så ta den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå