Gå til innhold

Internett gjennom kabel-TV, oppkobling av modem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har bestilt både internett og TV gjennom Canal Digital, i morgen kommer modemet og dekoderen i posten. Har testet kabeluttaket i huset og det fungerer. Det jeg lurer på er at på CD sine hjemmesider står det at en ikke skal koble opp internettmodemet til kabeluttaket før en montør er tilgjengelig så han kan "teste at alt fungerer", men denne montøren kommer ikke før i uke 49. Så er det noe som kan gå "galt" hvis en bare plugger det inn nå? Skjønner ikke hvorfor det er så farlig, gjennom telefonlinjen var det bare plug and play såvidt jeg husker. Er det noen vesentlig forskjell med internett gjennom kabel-TVen?

Håper noen vet mer enn meg, det skal ikke mye til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan ta en historie fra oppsettet her i huset..

Modemet kom èn dag, jeg plugget det rett på, og nettet fungerte helt utmerket for det. Modemet har en tredje type kontakt som skal skrues på (dette finner man på nyere Canal Digital-inntakskontakter, og montør vil bytte den om den mangler). Her i huset har jeg lagt ny kabel ned i underetasjen, og montert en billigkontakt fra Elkjøp for å få TV (med HD). Var en kabel her fra før, men måtte bytte den som var pga den var for dårlig til å klare HD-kanalene.

Siden kontakten som jeg har montert manglet det skruutaket gikk jeg til Ekjøp og kjøpte en overgang fra den andre (den man typisk bruker for FM radio) til skruplugg, og plugget inn modemet nede, og alt fungerte helt utmerket.. TV og Internett.

En uke eller to senere skulle selfølgelig montør fra CD komme og koble dette opp, og det hele endte med "Nei dette går ikke!", og da referte selvsagt til overgangen jeg hadde montert for å kunne plugge den inn i kontakten jeg har montert uten den typen med skrukontakt. Det hele endte da med at han byttet kontakten til noe nyere greier med CD-logo og sånt. Og, joda, etter å ha skrudd inn ledning til modemet, så fungerte nettet og alt helt ok.. helt til senere på kvelden da jeg slo på TVen.. og på alle HD-kanaler var det enten hakk-litt video-hakk----litt video, osv eller bare "Mottatt signal er for dårlig".

Med det jeg har av skills med montering av antenneanlegg klarte jeg å få alt til å fungere untatt èn kanal (NG HD) som var med noen bakk med jevne mellomrom, med å montere kablen korrekt i pluggen (akkurat som da jeg monterte kabelen som går ned fra den originale CD-inntakskontakten, så var det noe feil i monteringen av kablen inn i kontakten). Jeg kom til den konklusjon at det gikk ikke an å få godt nok signal til TV igjennom den kontakten.

Kontakten besto da av en del som var montert på veggen, og ut fra denne kom det en type kontakt med skrukobling (èn stykk). Over denne var det montert en splitter som gav alle 3 typer uttak (TV+radio+nett), altså samme greia som en splitter man får kjøpt på Elkjøp med èn inngang og tre utganger, bare at denne hadde da 3 forskjellige utganger og ikke bare 3 "TV-utganger". Hver av de delene gav ca. 10dB demping hver, dvs. rundt 20dB demping til sammen (målt med diagnosegreia til dekoderen, vet ikke hvor pålitelig den er dog). For å sammenligne tror jeg kontakten jeg kjøpte på Elkjøp har rundt 5dB demping tilsammen.

Så.. det endte med at jeg igjen tok turen til Ekjøp og kjøpte en tilsvarende kontakt av den jeg hadde fra før (fordi montøren tok selvsagt med den gamle). Har nå satt opp CD-kontakten på ene siden av veggen med modemet, og lagt kabel igjennom veggen til Elkjøp-kontakten igjen, så nå har jeg Internett ut på ene siden av veggen og TV på andre siden, og det fungerer nå som det skal. Fjernet hele den splittermodulen som sto i kontakten på den jeg bruker til Internett, og får da ett uttak med relativt greit signalnivå til Internett.

.. Konklusjonen her er: Det eneste den montøren fra CD gjorde for meg her var å gi meg timesvis med feilsøking og fiksing for å få det tilbake igjen til slik det var fra før, og de kunne for min del spart seg for den montørjobben og latt meg få ha mitt fungerende oppsett slik det var.

Og, for å oppklare èn ting: Det som skiller nettilkobling via TV-kabel fra DSL er at på TV-kabelen trenger man ikke splitter. Alt av utstyr som kobles til TV-kabelen bryr seg bare om signal som går på akkurat bestemte frekvenser. Man kan koble til hva som helst hvor som helst på kabelen. Det vil ofte fungere like godt om du setter modemet hos naboen (selv om naboen også har sitt eget modem), og det vil være ditt abbonement som gjelder uansett.

Endret av gxi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...