hehara Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 Fylte for mye diesel på vår peugout 307 i dag. Leste feil av dieselmåleren, og fortsatte å fylle på selv om pumpa "sa stopp" (stoppet) noen ganger. Gjorde dette i den tro at det var mindre diesel på den enn det i realiteten var, og trodde pumpa stoppet feilaktig. Fikk dermed trykket inn noe mer diesel "enn det var plass til". Oppdaget etterpå at det rant ut noe diesel (2-3 desiliter?) under bilen (ikke fra diesellokket). Bilen startet og gikk normalt etterpå. Spørsmål: I følge instruksjonsbok kan overfylling føre til funksjonsfeil (ikke oppdaget), hvordan? Og: Hvordan "kom overflødig diesel seg ut?". Virket som den rant ut omtrent rett under bilen/litt bak midten. Er den en slags "overfyllingsventil" eller lignende? Noe jeg bør foreta meg? Hvordan virker dette? Klønete gjort, men er det egentlig farlig for bilen? Håper på svar. Akk ja.
lockdog Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 Kjenner ikke så mye til slike tanker, men det sitter nok helt sikkert en overtrykks-/lufteventil på tanken. Det er nok der diselen kommer ut under bilen. Hvorvidt denne tar skade av at den fylles med disel vet jeg ikke, men jeg tviler. I så fall er det en dårlig patent. I så fall kan det være at tanken ikke vil få inn luft. Det vil i så fall føre til at diselpumpen jobber tyngre, og bilen kan fuske. Om du for sikkerhetsskyld kjører noen mil, og åpner tanken, så tipper jeg det meste er i orden.
hehara Skrevet 3. november 2009 Forfatter Skrevet 3. november 2009 (endret) Takk for (beroligende) svar! Endret 3. november 2009 av hehara
gxi Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 Ikke noe problem noen ganger, men gjør man det hver gang man fyller, så ender man opp med deffekte komponenter i ventilasjonsystemet (regner med at systemet er sånn ca. likt både på bensin og diesel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå