Gå til innhold

[Løst]Add command to line


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt en option bar på websiden hvor man kan legge til nye "enheter" via et php script

 

normalt er det slik som

 

<select>

<option>Bamse</option>

<option>Løve</option>

<option>Biler</option>

<option>Sjokolade</option>

</select>

 

Her skulle jeg gjerne hatt et script hvor du kan legge til nye via en input (text) bar (eller egentlig hente via remote user, men det klarer jeg lett å endre selv).

 

altså tenkte meg slik som at jeg har en php fil som er selve "koden" og en som er options, hvis disse går via en database kan man legge nå si Mobil, dette vil skrive mobil til databasen og gi den id 5 (auto_increment) og denne blir lagt inn, men er ikek noe lettere som "echo hei >> hei.txt" slik som du finner i cmd?

Endret av TobiasG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er utvilsomt å gjøre dette med databaser dersom feltene i boksen faktisk skal brukes til noe. Da bør jo hvert valg ha en unik id (auto_inkrement som du nevner) som aldri gjenbrukes dersom valgene forrandres.

 

Har du derimot ingenting å knytte valgene opp mot (altså inget behov for uniqueID) kan du putte valgene i en fil. Koden for å lage boksen blir noe slikt:

<?php
$data = file('options.txt');
echo '<select>'."\r\n";
for($i = 0; $i < count($data); $i++)
{
echo '<option value='.$i.'>'.$data[$i].'</option>'."\r\n";
}
echo '</select>'."\r\n";
?>

 

Koden for å legge til et valg blir noe slikt som:

<?php
if(!empty($_GET['addoption']))
{
$fp = fopen('options.txt', 'a+');	//åpner fila for skriving til slutten
fputs($fp, eregi_replace("\r", '', eregi_replace("\n", '', strip_tags($_GET['addoption'])))); //fjerner linjebrudd og html fra teksten og skriver den til fila.
fclose($fp);	//lukker fila
}
?>

 

Som sagt får du her ikke noen ID annet enn hvilken linje valget står på. Går du senere inn og fjerner "Bamse" fra options.txt vil Løve (som hadde ID 2) få ID 1, "Biler" (som hadde ID 3) få ID 2 osv. og dette vil påvirke ting der du evt. hadde knyttet valg opp mot ID.

 

Kjør likegodt på med database med det samme. Det er vanvittig mye enklere og uansett om det kanskje er overkill for dette prosjektet er det et must å lære seg.

Endret av PlastBox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...