Gå til innhold

Spill-/film-PC til omtrent 10 000 kr


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Nå er det snart på tide med ny PC, og ønsker å bygge selv denne gangen, men fant fort ut at det ikke er like enkelt å plukke ut deler som det var for 10 år siden. Hadde satt stor pris om noen kunne gitt forslag til oppsett av PC som fungerer til mitt bruk. Ønsker å bruke rundt 10 000 kr, men er for all del åpen for å bruke mer dersom det er gode grunner til det.

 

PCen skal hovedsaklig brukes til spilling. Vil gjerne kunne kjøre de aller nyeste spillene uten at alt av grafikk må stilles helt ned - skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvor mye jeg bør forvente i denne prisklassen, men vil gjerne kunne skru innstillingene ganske høyt opp uten at det går utover ytelsen.

I tillegg ønsker jeg å se litt film og høre på musikk. Har prosjektor med HDMI 1.2-inngang som støtter HD i 720p-format, samt et 5.1-surroundanlegg, så det er et krav at jeg får brukt disse fullt ut med denne PCen (regner med det ikke er noe problem dersom den greier å dra spill rimelig bra).

 

Har sett litt på forskjellige komponenter, men som nevnt har jeg problemer med å velge pga. mange forskjellige egenskaper på de ulike delene. F.eks. er prosessorvalg i dag betydelig vanskeligere enn å plukke den modellen som har høyest klokkefrekvens, og er også helt blank når det kommer til valg av skjermkort - selvsagt viktig at det duger bra til spilling. Regner med jeg trenger rundt 4-6 GB RAM (eller mer?), men hvilken type, hvilket merke, osv.? Setter enorm pris på innspill fra dere med litt mer peiling / erfaring enn meg. Hovedkort som passer sammen med de øvrige komponentene, samt PSU som greier å holde det hele gående, er selvsagt også et must.

 

Så vidt jeg har skjønt bør jeg ha én SSD-disk til OS og spill, som jeg så i ettertid kan supplementere med en eller flere vanlige HDDer. Har allerede én ekstern og én intern HDD på tilsammen 1 TB, så det er i utgangspunktet kun SSD-disk jeg er ute etter, og kanskje en vanlig 1 TB HDD i tillegg. Forslag til noen av disse?

 

Jeg har et gammelt AOpen HQ45 stående, kan jeg bruke dette, eller burde jeg kjøpe nytt kabinett? Hvis ja, så er design absolutt ingen bekymring (men helst svart). Det viktigste er at det er noenlunde greit å montere i, og kanskje at det har god luftgjennomstrømming, da jeg ikke ønsker en PC som stadig blir overopphetet. Synes at Antec Nine Hundred ser bra ut i dette henseende, men andre forslag mottas med takk.

 

Regner med at det ikke har så mye for seg å svi så mye penger på CD-/DVD-spiller og -brenner - holder det f.eks. med NEC AD-5240S? Også når det gjelder lydkort regner jeg med at jeg kan kjøpe noe helt billig, som f.eks. Creative Sound Blaster Audigy SE (støtter 5.1-lyd, som egentlig er mitt eneste krav).

 

Forøvrig har støynivå på PCen svært lite å si med mindre det blir veldig høyt.

 

Har virkelig prøvd å gjøre så mye forarbeid som mulig, men kommer ikke helt i mål med mine begrensede kunnskaper og erfaringer. Ville blitt veldig glad om noen kunne hjulpet meg og svart på spørsmålene mine, og om noen snille sjeler der ute kunne ha hjulpet meg med å komme fram til et bra oppsett, ville det vært helt fantastisk. På forhånd tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på denne tråden, meget gode forslag, og omtrent i din prisklasse (#2 bør dra alle dagens spill på ~max i 1920x1200), fjern komponenter du ikke trenger. Sats på et oppsett med HD 5870 eller HD 5850.

Lydkort er det ikke sikkert du trenger med mindre du har særlig høye krav til lydkvaliteten - de fleste hovedkort kommer med et lydkort integrert.

Tror ikke du trenger mer RAM enn 4 GB om spilling er det mest krevende du skal bruke maskina til.

Som SSD er Intel X25-M 80 GB anbefalt.

Kabinettet ditt kan jeg ikke si noe om, men du kan jo eventuelt kjøpe de andre delene først, prøve å montere i det gamle kabinettet, og om det ikke går bra, kjøper du kabinett, men dersom det funker fint, har du spart en noen penger.

 

Har du skjerm og OS?

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...