Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Kronisk" dårlig form?


RainbowLady

Anbefalte innlegg

Jeg er i ganske dårlig form. Løp f.eks. 1400 meter da jeg hadde Cooper-test sist. Jeg blir andpusten av å gå i trapper, bratte bakker og lignende. Jeg lurer på om det kan være "noe" som gjør dette. Prøver ikke finne noen unnskyldninger for å være lat her, for selv om jeg ikke driver med noen direkte form for trening, så har jeg ikke en veldig usunn livsstil. Spilte f.eks. fotball i 8 år, men kom aldri i noen bedre form mtp. kondisjon og utholdenhet. Jeg var veldig flink med ball, dribling og skyting, men rett og slett en skikkelig treiging ellers.

 

Skjønner bare ikke hvorfor jeg blir andpusten av slike småting. Er det noe jeg burde gjøre selv? Regelmessig trening er nok uaktuelt, både pga. tid og vilje til noe såpass "seriøst", men jeg velger trapper foran heis og slike småting konsekvent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i ganske dårlig form. Løp f.eks. 1400 meter da jeg hadde Cooper-test sist. Jeg blir andpusten av å gå i trapper, bratte bakker og lignende. Jeg lurer på om det kan være "noe" som gjør dette. Prøver ikke finne noen unnskyldninger for å være lat her, for selv om jeg ikke driver med noen direkte form for trening, så har jeg ikke en veldig usunn livsstil. Spilte f.eks. fotball i 8 år, men kom aldri i noen bedre form mtp. kondisjon og utholdenhet. Jeg var veldig flink med ball, dribling og skyting, men rett og slett en skikkelig treiging ellers.

 

Skjønner bare ikke hvorfor jeg blir andpusten av slike småting. Er det noe jeg burde gjøre selv? Regelmessig trening er nok uaktuelt, både pga. tid og vilje til noe såpass "seriøst", men jeg velger trapper foran heis og slike småting konsekvent.

 

 

..og du røyker sikkert ikke?? Det er vel antakelig slik at noen simpelthen er mere "tungtrente" enn andre mht kondisjon og utholdenhet. Men uansett bør man jo merke en eller annen form for framgang hvis man trener litt eller iallefall passer på å være i aktivitet.

Hvis man feks har en stillesittende jobb og i tillegg er glad i sofalivet på fritida, blir det rett og slett for lite aktivitet - uansett om man ikke er utpreget lat og tar trappene istedet for heis osv.

 

Kroppene våre er simpelthen ikke konstruert for et stillesittende liv, og dermed kan vårt bekveme. behagelige velferdsliv rett og slett medføre trøbbel.

Hvis man ikke røyker og er noenlunde aktiv, men allikevel blir veldig fort andpusten, bør man kanskje for sikkerhets skyld ta en legesjekk.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...