Gå til innhold

Anbefalling til en god java bok


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet at det er en del tråder om emnet , men enkelte er gammle , mens andre var noe tvetydig. Er på jakt etter en velidg grei og lettlest bok om java programering. Altså vi snakker om for "dummies" nivå. Har allerde prøvd Rett på java 2.ed ,men må innrøme at jeg er rimelig lite fornøyd.

 

Trenger en bok som er så basic så mulig samtidig som den kan gi meg en god nok innføring til å ta det videre. ( nok til å bestå inf1000 på blindern f.eks)

 

Norsk eller engelsk er helt det samme for min del.

 

MERK er egentlig ute etter litt erfarings basert info...(altså ikke bare "har hørt at denne er grei", gjerne et argument eller 2 :) )

 

Tusen takk på forhånd!!

 

Sun360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det viktigste er at du faktisk begynner å lære deg det, istedetfor å lete etter den beste boken.

 

Jeg leste selv en "java for dummies"-bok 2. edition, tror jeg det var. Boken var lettlest, likte språket, var ikke for tørt, men progresjonen var latterlig treig. Jeg følte at jeg virkelig ble matet med teskje. Nå skal jeg sjekke ut Core Java 2 som virkelig er anbefalt i sticky'en.

Lenke til kommentar

Kommer an på definisjonen av program. Alt du lager er jo programmer, store eller små.

Jeg lagde mitt første 'program' etter å ha lest ferdig boka, en enkel gui applikasjon for å telle poeng, der hele layouten var dynamisk etter antall lag.

Men boka lærer deg objektorientert programmering på en helt grei måte, og går frem i et passe godt tempo. Det går innom så og si alle temaene men går ikke i dybden slik at du går lei. Til det har du Java Bible 2 og Java API'en du finner på nettet. Eneste negative er at det kanskje er litt gammelt, spesielt med tanke på event håndteringen, og at den stadig bruker foreldete metoder. Men det bør ikke være et problem dersom du har en god editor som Netbeans eller Eclipse.

Lenke til kommentar

På HiB bruker vi Khalid sin bok.

 

Etter at jeg fant notatene hans på nettet har jeg kun brukt de. Jeg syns jeg får mer ut av notatene hans enn selve boken.

 

Notatene er ganske oversiktlige og har mange gode eksempler.

 

http://www.ii.uib.no/~khalid/jfps3u-notater/

 

Vet ikke helt om man har "lovlig" adgang til denne siden men jeg fant den via et Google søk.

Endret av mesha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...