Gå til innhold

Hvordan få fart i en gammel pc... filserver

Dredog

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fat32 er uaktuelt i forhold til store filer og skrivestøtten til NTFS er vel fortsatt ikke helt optimal?

Hva mener du her egentlig?

Hvilket filsystem som er på diskene som er koblet til FreeNAS-boksen er vel ikke relevant, du bruker jo Samba til å nå disse over nettet.

I forhold til Windows-maskinene som skal sende/motta filer er det selvsagt irrelevant* hvilket filsystem som ligger i bunn i FreeNAS-serveren om man kjører Samba, takket være SMB.

*I de tilfeller der filstørrelsene overskrider 4 GB utelukkes selvsagt FAT32 i alle ledd, uavhengig av overføringsprotokoll og OS.

I mitt tilfelle vil serveren laste ned store filer (>4 GB) og distribuere disse til Windows-maskiner. Den vil også motta tilsvarende filer fra Windows-maskinene. Diskene som brukes i dette tilfellet vil også være i "hot-swap" mellom server og Windows-maskinene, og det er selvsagt her mitt problem ligger. Grunnen til at jeg blandet Fat32 og NTFS inn i dette var fordi jeg trodde jeg hadde beskrevet mitt oppsett med hot-swap i min tidligere post, men jeg ser nå at det ble glemt i farten.

FreeNAS vil kjøres på en Ext2/3-partisjon, de andre to diskene derimot må også kunne aksesseres lokalt under både Windows og FreeNas. Fat32 med sin begrensning i filstørrelse er uaktuelt til tross for at støtten er god under begge OS. Skrivestøtten til NTFS i FreeBSD er så vidt jeg vet fortsatt begrenset, og det samme kan vel sies om de ulike driverne for Ext2/3 under Windows. Jeg har selv hatt en skrekkopplevelse med korrupt journal på en Ext3-partisjon under Windows på grunn av en dårlig driver, og jeg heller derfor mot å eventuelt bruke ntfs-3g under FreeNAS på de to diskene som en grei middelvei. Støtten for ntfs-3g under FreeBSD skal være god og jeg har hørt mye lovord om ntfs-3g. Om jeg går for den løsningen kan jeg også om ønskelig gå for NFS eller FTP som et alternativ til Samba, noe jeg ser på som en fordel.

Det ble litt OT dette her, men for trådstarters del vil sikkert FreeNAS med Samba og Ext2/3 være en like grei løsning som en strippet versjon av XP, forutsatt at han ønsker å vurdere alternativer til Microsoft/Linux.

Endret av fargoth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...