Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Areal på pyramide, ganske lett oppgave men jeg misforstår


Anbefalte innlegg

Hei;)

 

Oppgaven er:

 

I glaspyramiden til museet Louvre i Paris, har grunnflaten form som er kvadrat. Siden i kvadrat er 35m. Høyden i pydamiden er 20,6m.

 

Hvor stort areal har hver av sideflatene i pyramiden?

 

Jeg tok Areal= G x H / 2

 

35m x 20.6m / 2 = 360,5m i annen.

 

Men fasit svaret er 472,5m i annen, har jeg misforstått noe her?

 

Håper på rask svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei;)

 

Oppgaven er:

 

I glaspyramiden til museet Louvre i Paris, har grunnflaten form som er kvadrat. Siden i kvadrat er 35m. Høyden i pydamiden er 20,6m.

 

Hvor stort areal har hver av sideflatene i pyramiden?

 

Jeg tok Areal= G x H / 2

 

35m x 20.6m / 2 = 360,5m i annen.

 

Men fasit svaret er 472,5m i annen, har jeg misforstått noe her?

 

Håper på rask svar

 

Og du er helt sikker på at leser oppgaven riktig?

Endret av EverythingApe
Lenke til kommentar
Du må regne chart?cht=tx&chl=\frac {35 \cdot 20.6}{2}, ikke chart?cht=tx&chl=35 \cdot \frac {20.6}{2}.

 

Jeg gjorde det, gjør det du også så kommer du frem til samme resultat som meg

 

Hei;)

 

Oppgaven er:

 

I glaspyramiden til museet Louvre i Paris, har grunnflaten form som er kvadrat. Siden i kvadrat er 35m. Høyden i pydamiden er 20,6m.

 

Hvor stort areal har hver av sideflatene i pyramiden?

 

Jeg tok Areal= G x H / 2

 

35m x 20.6m / 2 = 360,5m i annen.

 

Men fasit svaret er 472,5m i annen, har jeg misforstått noe her?

 

Håper på rask svar

 

Og du er helt sikker på at leser oppgaven riktig?

 

Vet ikke, derfor spør jeg hva er det jeg har gjort feil...

Lenke til kommentar
Tegn det opp, der faktisk ganske enkelt. Høyden, halve siden av grunnflaten og den skrå siden opp mot toppen danner en trekant, bruk pytagoras på den, så er resten vanlig areal av trekant.

 

I did! Jeg vet ikke om 35 i annen er hyoptunese eller ikke, men jeg gjorde et forsøk.

 

den andre siden blir enten 40,6 eller 28,3.. Jeg prøvde begge men fikk svar som ikke stemte.

 

Areal av trekant er Gxh/2, jeg trenger ikke den andre siden i det hele tatt?..

Lenke til kommentar
Du må regne chart?cht=tx&chl=\frac {35 \cdot 20.6}{2}, ikke chart?cht=tx&chl=35 \cdot \frac {20.6}{2}.

Hvilket faktisk er helt ekvivalent?

 

Oppgaven spør etter arealet på sideflatene. Du har høyden, og lengden på sidene. Da må du først finne lengden og høyden på sideflatene. (Hint, pytagoras)

 

Javel? Når jeg har funnet pytagoras hva skal jeg gjøre da?

 

Det du får oppgitt er et katet(høyden) og 2x den andre katetet i en trekant der hypotenusen vil være lengden til sideflatene. Med andre ord:

 

35/2 = Ka

 

20.6 =Kb

 

 

Ka^2 +Kb^2 = H^2

 

(35/2)^2 + 20.6^2 = 730.6

 

sqrt(730) = H

 

H = 27.02

 

27.02*35/2 = 473.02

 

 

edit: Jeg gremmes selv over de matematiske uttrykkene jeg har brukt her, men altså:

 

Ka = det ene katetet

Kb = det andre katetet

H = hypotenus

 

 

Hvis noen har peiling på kjemi, så se bort:P

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Du må regne chart?cht=tx&chl=\frac {35 \cdot 20.6}{2}, ikke chart?cht=tx&chl=35 \cdot \frac {20.6}{2}.

Hvilket faktisk er helt ekvivalent?

 

Oppgaven spør etter arealet på sideflatene. Du har høyden, og lengden på sidene. Da må du først finne lengden og høyden på sideflatene. (Hint, pytagoras)

 

Javel? Når jeg har funnet pytagoras hva skal jeg gjøre da?

 

Det du får oppgitt er et katet(høyden) og 2x den andre katetet i en trekant der hypotenusen vil være lengden til sideflatene. Med andre ord:

 

35/2 = Ka

 

20.6 =Kb

 

 

Ka^2 +Kb^2 = H^2

 

(35/2)^2 + 20.6^2 = 730.6

 

sqrt(730) = H

 

H = 27.02

 

27.02*35/2 = 473.02

 

 

edit: Jeg gremmes selv over de matematiske uttrykkene jeg har brukt her, men altså:

 

Ka = det ene katetet

Kb = det andre katetet

H = hypotenus

 

 

Hvis noen har peiling på kjemi, så se bort:P

 

Takkk ! ;)

 

Men hvorfor blir ikke svaret 472,5m i annen, det som står i fasiten.

 

Og hvorfor skal 35 deles på to?

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
Du må regne chart?cht=tx&chl=\frac {35 \cdot 20.6}{2}, ikke chart?cht=tx&chl=35 \cdot \frac {20.6}{2}.

Hvilket faktisk er helt ekvivalent?

 

Oppgaven spør etter arealet på sideflatene. Du har høyden, og lengden på sidene. Da må du først finne lengden og høyden på sideflatene. (Hint, pytagoras)

 

Javel? Når jeg har funnet pytagoras hva skal jeg gjøre da?

 

Det du får oppgitt er et katet(høyden) og 2x den andre katetet i en trekant der hypotenusen vil være lengden til sideflatene. Med andre ord:

 

35/2 = Ka

 

20.6 =Kb

 

 

Ka^2 +Kb^2 = H^2

 

(35/2)^2 + 20.6^2 = 730.6

 

sqrt(730) = H

 

H = 27.02

 

27.02*35/2 = 473.02

 

 

edit: Jeg gremmes selv over de matematiske uttrykkene jeg har brukt her, men altså:

 

Ka = det ene katetet

Kb = det andre katetet

H = hypotenus

 

 

Hvis noen har peiling på kjemi, så se bort:P

 

Takkk ! ;)

 

Men hvorfor blir ikke svaret 472,5m i annen, det som står i fasiten.

 

Og hvorfor skal 35 deles på to?

 

 

Jeg har valgt å regne uten uten benevning her. Det endelige svaret skal oppgis i m^2

 

Når det gjelder hvorfor 35 skal deles på to, så må du se på hvilken trekant jeg regner med her. Jeg kan prøve å lage en liten modell og legge den ut.

Lenke til kommentar
Jeg har valgt å regne uten uten benevning her. Det endelige svaret skal oppgis i m^2

 

Jeg er så takknemlig! Takk for alt forklaringen, men en liten ting.. Hva mente du med at du regna det ut uten benevninger?.. Hvordan skal jeg gjøre det med benevninger? Tusen takk igjen

 

Vel, alle størrelsene du får oppgitt i oppgaven er oppgitt i meter, du får også oppgitt at du skal finne et areal, da vet man at svaret skal oppgis i m^2. Jeg kan evt skrive utregningen på nytt med benevning. To sek.

Lenke til kommentar
Jeg har valgt å regne uten uten benevning her. Det endelige svaret skal oppgis i m^2

 

Jeg er så takknemlig! Takk for alt forklaringen, men en liten ting.. Hva mente du med at du regna det ut uten benevninger?.. Hvordan skal jeg gjøre det med benevninger? Tusen takk igjen

 

Fant ut =) Tusen hjertelig takk!

 

Det er bare å konvertere 27,02 til 27 en hel tall. Også gange det med 35 og del på 2.

Det blir nøyaktig 472,5m i annen.

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...