Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som stopper uten videre av og til


RPA

Anbefalte innlegg

Da ser det ut til at bilen min en Huyndai Sonata 1.8 1996 har begynt å fuske litt.

I to tilfeller har motoren stoppet uten grunn ved kjøring til venstre i to forskjellige veikryss. I det første tilfellet var jeg usikker på om jeg hadde for lavt turtall eller om jeg trykte inn kløtsjen før jeg svingte.

 

I det andre tilfellet stoppet motoren antakeligvis mens jeg holdt kløtsjen inne og skiftet fra 3. til 2.gir. Merket begge stoppene ved at servoen kuttet ut. Etterpå var det bare å vri om tenningen og bilen startet helt normalt. I mellom første og andre stopp har jeg kjørt noen 10-talls mil uten å ha merket noe som helst.

 

Eneste andre feil som er på bilen er at speedometeret sluttet å virke omtrent i samme periode som første stopp. Mer om det her: feil på speedometer

 

Noen tips til hva dette kan være for noe eller metoder jeg kan prøve for å utelukke andre ting?

Endret av RPA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ideer?

I dag stoppet bilen for tredje gang. Denne gangen på en rett strekning i gangfart etter å ha kjørt et stykke. Motoren var ikke kommet helt opp til normal temperatur enda.

 

Eneste fellesfaktor jeg kan se er at kløtsjen var trykt inn alle ganger.

Lenke til kommentar

Det er nok ECI på den så er vel mer komplisert enn som så.

 

Lurer mer og mer på om det kan ha noe sammenheng med speedometeret som sluttet å virke? Disse to hendelsene oppstod rett etterhverandre og ellers har det aldri vært noe feil med bilen.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet på min bil. Da hadde jeg sportsfilter på bilen, denne ble byttet tilbake til orginalt - vips alt i orden.

 

Det viste seg at sportfilteret trakk for mye luft slik at motoren jukset. Turtallet varierte mellom 0,5 og 1,5 på tomgang. Nå er den stabilt på 0,8.

Lenke til kommentar

Bilen går helt normalt på tomgang, helt stabilt rundt 700rpm.

Fant ut at hvis jeg kjører i fart og trykker inn kløtsjen flere ganger så er det noen ganger turtallet faller ned til 700, mens av og til faller det nesten ned til null og både ladelampa og oljelampa kommer på, deretter klarer den å få opp turtallet til 700 i de fleste tilfeller, men noen ganger stopper den helt til jeg slipper kløtsjen eller starter med nøkkelen.

 

Men jeg blir nok ikke å bry meg så mye om dette så lenge det ikke blir værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...