Gå til innhold

Tømrer - mulighet for fagbrev?


Kekzneb

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fullført 3 års studiespesialisering (Almenn).

Nå jobber jeg i firmaet til faren min som tømrer.

Jeg vil bare høre om det er mulighet for å ta tømrer fagbrev uten å måtte behøve å gå på yrkesfag?

Har hørt noe om at etter en viss tid med praksis kan en gå opp til fagprøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med tømrer, men i mitt fag(mediegrafiker) mener jeg å huske at du kan gå 4 år i lære dersom du ikke har gått yrkesfag først.

 

Men kan kanskje være verdt å sjekke opp om du kan gå yrkesfag på deltid? Du får vel godskrevet allmenfagene regner jeg med, da er det bare studieretningsfag som gjenstår.

 

Vil uansett anbefale deg å ta kontakt med opplæringskontoret i fylket ditt, det er de som har ansvar for lærlinger osv.

Lenke til kommentar

Tok allmennfag for ti år siden, men holder nå på med utdanning som kokk.

 

Alternativene er:

4 år i en lærebedrift (som lærling, dvs. du skal i teorien alltid være med en annen person, og det skal være en i bedriften som er ansvarlig for opplæringen din) og teorien utenom (jeg hadde 4-5 timer på skolen én dag i uken over 9 måneder). Jeg har også fått redusert læretiden med 6 måneder grunnet vitnemålet fra allmennfag.

 

5 år med arbeidspraksis, dvs. du jobber som ufaglært og er ansvarlig for egen opplæring.

 

2 år på skole og 2 år i lære (vanlig utdanning).

Lenke til kommentar

Men er det ikke sånn at vis man har fullført et fag, ta meg foreksempel da, jeg har 2 årig videregående salg og service, og 2 år vekter lærling, (ja er utdanna vekter).

 

Men hvis jeg ville blitt tømrer nå, så måtte jeg ha hatt 4 år som ny lærling i ny bedrift. Men med tanke på at jeg gjerne har hus lån/bil lån ect. så får man høyere lønn?

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på bedriften. Er det stort underskudd på arbeidskraft, vil kanskje noen øke timelønnen for å friste folk inn (se f.eks. på jernbaneskolen, de tilbyr vanlig lønn under opplæring). Det er også noen som vil tilby lærlinglønn de første to årene (40, 45, 55 og 60% av normal lønn hvert halvår, i bunn og grunn halv lønn) og ufaglært lønn i de to siste årene.

 

Men, det er strengt talt ikke bedriften sin feil at du ikke visste hva du ville jobbe som før du tok opp lån. De gir deg det du har krav på, stort sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...