Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjelver, kvalm, generelt uvel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sliter litt med et problem jeg gjerne vil finne ut av. For noen dager siden fikk jeg et slags "anfall" (i mangel på bedre ord). Jeg ble uvel, svimmel, varm og kvalm, og et kvarter senere satt jeg bøyd over et bord og kjente at hele kroppen skalv ukontrollert. Følte meg generelt fryktelig dårlig og ønsket meg bare hjem til senga. Da er det kjedelig å være i et annet land... Jeg fikk i meg en baguett og en halvliter vann, og etter noen timer ga symptomene seg gradvis. Følte meg likevel såpass dårlig i hele systemet at jeg ble hjemme fra jobb dagen etter.

 

Saken er at jeg har hatt dette før.

 

Ved hendelsen over hadde jeg sovet litt dårlig natten i forkant (ca sju timer), men ikke noe spesielt. Mange her har nok sovet mindre enn meg og gått på jobb dagen etter uten problemer. Jeg spiste frokost kl. 10:00, lett lunsj kl. 13:00 og fikk altså dette "anfallet" kl. 16:00. I løpet av dagen hadde jeg gått mye rundt i en by (turist).

 

Forrige gang jeg hadde dette var for ca et halvt år siden. Da hadde jeg bare sovet noen få timer natten i forveien, og problemet meldte seg allerede ved frokost. Ble hjemme den dagen.

 

Går vi ca. to år tilbake i tid finner vi et tilfelle til. Dette var en varm sommerdag, og jeg hadde gått mye rundt i byen sammen med en venn. Jeg hadde spist frokost som vanlig, men klokken gikk godt over lunsjtid før jeg kjente at jeg begynte å bli dårlig. Fant en butikk og kjøpte et par bananer og en halvliter vann, men dette var ikke i nærheten av nok. En times tid senere endte vi utenfor en restaurant for å kjøpe oss middag, og jeg hadde samme symptomene som nå nylig.

 

Har i tillegg hatt samme problem på ferie i midt-Østen. Gikk da til en lokal lege etter tre dager med risting. Han målte blodsukkeret mitt, sa det var OK og la vel mer eller mindre skylden på for lite mat/varmen.

 

Jeg skal gå til lege med dette. Lurer bare på om noen vet hva dette er for noe. Har søkt litt rundt på nett og funnet at symptomene ser ut til å likne svært mye på diabetikernes "føling", men såvidt meg bekjent er jeg ikke diabetiker.

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest TS

TS her

 

Nei, jeg har ikke merket synsforstyrrelser eller hodepine i tilknytning til dette. Faren min har migrene. Vet det er grader av dette også, men ut i fra det jeg har sett tror jeg ikke det er migrene jeg har.

Lenke til kommentar

kan høres litt ut som panikk anfall. spurt legen om det kan være det som er grunnen? det er anfall som kommer PLUTTSELI og da kan man fort bli svimmel/kvalm/hjertebank/munntørrhet til tider/skjelving/svetting(kald eller varm). Er det noe kjent av disse symptomene?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest TS
kan høres litt ut som panikk anfall. spurt legen om det kan være det som er grunnen? det er anfall som kommer PLUTTSELI og da kan man fort bli svimmel/kvalm/hjertebank/munntørrhet til tider/skjelving/svetting(kald eller varm). Er det noe kjent av disse symptomene?

 

Hm, alle de symptomene stemmer. Mistenker at det kan være noe psykisk... Det blir en negativ spiral av dette - jeg er engstelig for å få et slikt "anfall" igjen og er dermed mer nervøs enn tidligere. Det gjør at jeg kjenner meg uvel, noe som gjør at jeg blir enda mer nervøs og...ja.

 

Tar alskens prøver hos lege for tiden, men de finner ingenting. Spørs om dette ikke er noe som sitter mellom øra. Hvordan kan friske folk få noe sånt helt plutselig? Slitsomt!

Lenke til kommentar
kan høres litt ut som panikk anfall. spurt legen om det kan være det som er grunnen? det er anfall som kommer PLUTTSELI og da kan man fort bli svimmel/kvalm/hjertebank/munntørrhet til tider/skjelving/svetting(kald eller varm). Er det noe kjent av disse symptomene?

 

Hm, alle de symptomene stemmer. Mistenker at det kan være noe psykisk... Det blir en negativ spiral av dette - jeg er engstelig for å få et slikt "anfall" igjen og er dermed mer nervøs enn tidligere. Det gjør at jeg kjenner meg uvel, noe som gjør at jeg blir enda mer nervøs og...ja.

 

Tar alskens prøver hos lege for tiden, men de finner ingenting. Spørs om dette ikke er noe som sitter mellom øra. Hvordan kan friske folk få noe sånt helt plutselig? Slitsomt!

 

Vist du tenker på at friske folk kan få angst helt pluttseli da er dette egentlig normalt. Jeg har det selv og det kom sånn pluttseligt med meg også sånn helt uten grunn. Og jeg gikk og bekymret meg om jeg skulle få anfall og da kom dem. "angst får angsten" som legen min kalte det ;)

Endret av djanrune
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...