Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny bærbar, rundt 8000.


Anbefalte innlegg

Hei!

Er for tiden i militæret, og har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av en bærbar datamaskin. Har ikke vært så mye inne på dette markedet tidligere, så trenger derfor en del hjelp fra dere her på forumet.

 

Krav som stilles til maskinen er at den skal være nogenlunde fremtidsrettet. Med det mener jeg at jeg skal studere på NTNU i 5 år etter militæret, og vil helst ha en maskin som kan klare å holde ut dette løpet. Jeg vil også kunne se filmer i HD-oppløsning, og spille noen av de nyeste spillene (ikke nødvendigvis på veldig høy oppløsning). Jeg tenker da på spill som Modern Warfare 2.

 

Dog skal ikke kjøpet baseres på at det må være en gamer-pc, da jeg har en ganske kraftig stasjonær maskin hjemme som klarer de fleste spill i en god stund fremover.

Jeg har også vurdert Mac, men er ikke helt sikker da jeg føler jeg betaler mer for Apple-merket enn jeg gjør for selve maskinen. Disse maskinene er vel heller ikke helt optimale når det kommer til spilling.

 

Jeg har også vurdert Lenovo-maskiner, men disse maskinene egner seg vel heller ikke helt til spilling. Jeg vet ikke i hvilken grad de klarer slike oppgaver, men så lenge de klarer å kjøre Modern Warfare 2 uten lagg, så holder det for min del.

 

Budsjettet mitt ligger på rundt 8000, så kom med så mye tips dere orker! :)

 

Har også kiket litt på Compal KHLB2 og Acer Aspire 5935G, men har ikke så god peiling på om dette er gode kjøp eller ikke.

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far har hatt sin IBM i snart 6 år, så jeg tenker nok at det går ann ;)

 

Dog kjøper jeg selvfølgelig en ny en når den tid kommer, når det trengst. Akkurat nå trenger jeg bare hjelp til å finne ut hvilken, så hadde vært fint om du kanskje kom med noe litt mer konstruktive svar :)

Lenke til kommentar

Min far har hatt sin IBM i snart 6 år, så jeg tenker nok at det går ann ;)

 

Dog kjøper jeg selvfølgelig en ny en når den tid kommer, når det trengst. Akkurat nå trenger jeg bare hjelp til å finne ut hvilken, så hadde vært fint om du kanskje kom med noe litt mer konstruktive svar :)

 

Hei Andreas!

 

Jeg ville tatt Acer 5739G som utgangspunkt. Dette er en maskin som ansees som mest "bang for buck" om dagen.

 

Den finner du Her

 

Så kan du eventuelt vurdere om du ønsker å bruke mer penger, ved å sammenligne denne maskinen opp mot dyrere alternativ.

Endret av qazy
Lenke til kommentar
Men hvis du ser hær. Så finner jeg ikke de store forskjellene i ytelse? Nå skal det sies at jeg ikke har veldig mye peiling så korriger meg hvis jeg tar feil. Ser at gt 240 har 40mm technology mens gt 130 har 55mm technology. Men er det så mye forskjell egentlig?

 

 

var ikke ekstreme mengder med forskjell i FPS, men 40nm kontra 55nm gir 40nm fordelen med tanke på varmeutvikling = lavere støynivå + mindre strømforbruk

Lenke til kommentar

Har i dag vært på Lefdal, Elkjøp, Expert og Elprice.

Både på Elkjøp og Lefdal anbefalte de meg Dell fremfor Acer. Noen av grunnene var at Acer produserer mer varme siden varmeuttaket er på undersiden av maskinen, mens Dell har det mer plassert bak maskinen. Dell maskinene vil også starte opp raskere etc. da de ikke får med fullt av unødvendig software som alle Acer maskinene er proppet med. Dell maskinene virket også mer robuste skal jeg tro selgeren.

 

Jeg ble anbefalt en Dell Studio 15 til 7.995,-. Hvis jeg ville ha litt mer kraft, så anbefalte de Dell Studio XPS 1640 som koster 8995,-. Jeg må si at sistnevnte virker som en veldig god maskin. Det eneste jeg er litt usikker på når det gjelder den, er skjermkortet. Som sagt så trenger jeg ikke å kunne dra de nyeste spillene på så veldig god grafikk, så lenge jeg bare klarer å kjøre spillet.

 

Noen som har noen innspill på dette? :)

Lenke til kommentar

har selv acer 5930g - forgjengeren til 5935g, og har bare hatt gode erfaringer med den, og siden jeg liker den har jeg fulgt med på hva ellers acer har laget, og alt har utblåsning bak eller på siden..

 

ellers kjenner jeg folk som jobber i elkjøp, selv har jeg jobbet hos expert, og har fått med meg hva man tjener penger på..

 

om du sjekker litt her http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphi...List.844.0.html

 

så ligger GT240m en del høyere oppe på listen, samt at ATI 3000 serien er nå 2 generasjoner gammelt.. og blir 2 år siden lansering om 2-3mnd

Lenke til kommentar

Og hvordan er det med all denne unødvendige småsoftwaren som følger med Acer-maskinene? Kan alt dette fjernes uten problemer? Hater slike små prosesser som kjører i bakgrunnen og går utover ytelsen. Selgeren sa også at de fikk inn langt flere Acer maskiner med feil, enn de gjorde med andre (og da selvfølgelig spesielt Dell).

Lenke til kommentar

har helt motsatt erfaring... de merkene som kommer mest tilbake er HP, compaq (som egentlig er hp) og pacard HELL...

 

var en del unødvendig software på aceren ja, men ikke noen mer eller mindre en det feks en HP har på seg... var bare å dytte i søplebøtta, og avinstallere ellers.. men uansett så er windowsen som følger med laptoper bare søppel i seg selv, så det beste er å bare formatere med en gang.. uansett merke...

 

skjønner godt hvorfor selgeren hos elkjøp vil selge deg en dell... ikke bare tjener butikken mer på det, men han får høyere brutto, og større sjans på bonus på lønna...

 

både dell og philips har betalt elkjøp for at de skal få bedre hylleplass, og favoriseres av selgerne...

Lenke til kommentar

Hmm, skjønner :)

 

Men hvis jeg nå sammenligner de to pcene som jeg har nevnt da (Dell Studio XPS 1640 og Acer Aspire 5935G), så koster begge maskinene 8.995,-.

 

De største forskjellene jeg ser er at

 

Dell-maskinen har en kraftigere prosessor (2,4Ghz) og et svakere skjermkort.

Acer-maskinen har et en svakere prosessor (2,1Ghz) og et kraftigere skjermkort, i tillegg har den blu-ray spiller (som jeg egentlig ikke ser på som veldig viktig, men er jo greit nok da jeg har en 20 blu-rayer i hylla).

 

Ellers har jeg ikke så god peiling på styrker og svakheter når det gjelder merkene. Vil jeg egentlig merke så veldig stor forskjell på prosessorene?

Lenke til kommentar

aceren har en 2,1GHz CPU med 800MHz bus med 2MB cache og 35W forbruk

 

dellen har en 2,4GHz CPU med 1066MHz bus med 3MB cache og 25W forbruk..

 

på notebookcheck ligger acerens cpu på 63 plass..

mens dell cin cpu ligger på 37 plass..

 

dellen har da en del bedre cpu, men om du skal spille så..

 

ellers står det på elkjøp sine sider ad dell sin HDD er på 7200RPM, noe som ikke er vanlig på ferdigbygde laptoper.. så her er det enten noe rart eller en liten skrive leif...

 

 

jeg ville oppsummert det slikt:

 

skal du spille: acer

 

skal du drive redigering av bilde/video: ingen av dem pga lav skjermoppløsning

 

skal du se film: acer

 

skal du drive med programmer som krever mer CPU: dell

 

skal du passe lommeboka: acer (1000kr mindre og har 3 års forsikring i prisen)

 

skal du ha den mye på fanget, eller brukes på buss/tog OL. : acer, eller en annen laptop som gjerne er mindre.. 15" er maks på buss (så lenge du kan lene setet ditt helt bakover)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...