Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Bærbar] Skjermen er sort selvom pcen er på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den bærbare pcen min falt i gulvet fra i underkant av en meters høyde med lokket ned først, og pcen ble smelt igjen. Løfta den opp igjen og da var den "klikka" i den forstand at alt var fryst. Det har skjedd mange ganger før, så jeg slo av og på pcen igjen, men selvom den er på så er skjermen helt sort. Har prøvd å la den stå på en stund, men bildet kommer ikke fram. Har prøvd å slå av og på flere ganger, men det funker ikke.

Er skjermen helt ferdig eller er det mulig å få fiksa det på noen måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det flere mulige feil.

Det jeg tror har skjedd er at baklyset har gått gaiken. Det kan være på grunn av dårlig kontakt hvis du er heldig eller på grunn av ødelagt pære hvis du er uheldig.

Hvis du ser nøye etter i godt lys så vil du kunne skimte bildet hvis det er baklyset som har gått.

Det du kan prøve er å klemme og kakke forsiktig langs kanten på skjermen.

Alternativet er å åpne maskinen (garanti vil blir ugyldig) og se om du ser noen løse ledninger.

Alternativet er at skjermkortet har gått til aising. Dette kan du sjekke ved å koble på en ekstern skjerm. Er det ikke mulig å få liv i denne så er de tnok skjemrkortet som har tatt kveld.

Skrevet

Kan ikke skimte noe med godt lys på skjermen, så er nok ikke (bare) baklyset som har gått. Har ikke koblet til en ekstern skjerm, så den muligheten må man holde åpen. Hvis det er skjermkortet som har gått, er det mulig å få skiftet dette ut? Har hørt at slike kort ikke går ann å skifte ut på bærbare pcer.

Skrevet

Hvis det er skjermkortet som er ødelagt, og jeg må bytte ut enten det eller hovedkort, vil dette være relativt billig eller er det like greit å handle inn en helt ny PC? Denne er litt over et år gammel og har noen feil, så jeg har ikke noe lyst til å bruke masse penger på å få fikset denne.

Skal teste på ekstern skjerm i morgen, så får vi se resultatet. Takk for svar fra begge. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...