Gå til innhold

PC til 3ds max

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at dama har begynt med webstudie av 3dsmax, så har jeg innsett at jeg må gå til innkjøp av ny maskin. Vet ikke hvor mye det vil skille i rendringstid, men håper det er endel. Sitter nå på en maskin med pentium 4 2,4GHz@2,7 og 1gb ram.

Er helt ute av dette med maskinvare nå til dags, så her trenger jeg hjelp.

Har fått med meg at prosessorkapasitet er det som teller. Så regner med en quad-prosessor? Hvilken?

Minne er billig, så det er ikke noe å spare på. Men har det noe å si hvilket minne man bruker?

Tenkte på ssd disk for OS og de programmene man bruker mest/switcher mest mellom, men er det verdt det?

Har skjermkortet noe å si på rendringen? Hvis ikke, så kjøper jeg ikke noe über-gaming-kort :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjermkort har ingenting og si for rendering (Nvidia har litt eksperimentelle greier på gang, men ikke noe mainstream enda.).

Så du har husket det viktigste.

Kraftigste CPUen du kan har råd til.

Så mye RAM som du har råd til (husk over 4GB og mer krever 64bit OS.)

Plenty harddiskplass til og rendre ut animasjoner.

Kan hende du vil se på og kjøre to harddisker i en RAID løsning for og få dem enda raskere. Men jeg tror ikke på studie nivå at det er kritisk.

Uber gamerkort er bra og vil akselrer viewports i MAX.

Og ikke glem en bra skjerm som viser farger godt. En billig skjerm er ikke og anbefale hvis hun skal bli proff på dette.

AKIRA

Skrevet (endret)

AKIRAx24: Vet du hva du snakker om?

Det er nettopp til slik bruk, blant annet. at ATI og Nvidia lager kort slik som Quadro og FirePRO

Slike kort koster selvfølgelig skjorta, og buksa. Men til skolebruk, velg det heftigste kortet du har råd till.

Samme med CPU og minne.

Endret av brk
Skrevet
AKIRAx24: Vet du hva du snakker om?

Ja!

Det er forskjell på viewport accelerated rendering (som FireGL, og Quadro brukes til i dag) og å RENDRE en ferdig bilde fil eller animasjon.

Som sagt, nvidia eksperimenterer med noe som heter Gelato for og bruke GPU til og rendre med i MAX. Og etter litt googling ser jeg Maya også har noe lignende. Men mainstream (av typen hvilket som helst kort vil gjøre jobben) er det ikke. Gelato får man i Basic eller Pro. Pro varianten koster 1500 dollar, basic er gratis. Men jeg tipper basic er temmelig strippet, så spm er om den vil være mer til hinder enn noe annet når innebygget CPU render har "alt".

For en allround 3D maskin som også kan spilles på er et gamerkort mer enn bra nok til både spill og viewport akselerasjon.

Men jeg elsker og lære brk, har du linker som viser til ny utvikling som bruker FireGL og Quadro kort til og rendre video og stillbilder (ikke bare viewport), så link i vei. Mine søk nå fant ikke stort utenom spådomer om at det vil komme. Noe jeg ikke er i tvil om.

AKIRA

Skrevet

AKIRAx24, du har rett, jeg var litt snar på avtrekkeren her. Det jeg tenkte på var selvfølgelig viewport renderingen. Bøyer meg i støvet og beklager min kjepphøyethet.

Skrevet (endret)

Sunt med litt diskusjoner :)

Når det er snakk om minnet her. Bør jeg kjøpe så mye som jeg har råd til i mengde, eller kvalitet? Er det forskjell på dyrt og billig minne i denne sammenhengen? Husker det var snakk om timings og hastigheter spesielt ved overklokking i "mine gamle dager". Men dette har lite å si for ytelsen her eller?

Endret av Talker
Skrevet

Som studet vil hun nok klarer seg fint med et "spillkort" Prisen på proffkortene kan ikke forsvares i den sammenhengen.

Jeg har brukt spillkort til 3dsMax i mange år og det fungerer helt fint, Nvidia har forresten vært å foretrekke til 3dsMax.

legger ved en quote fra tomshardware:

A Quadro FX 4800 moves up to 10 times faster when running workstation applications than the GeForce GTX 280. This leads swiftly to a clear and inescapable conclusion: there's no good reason to use a GeForce graphics card for workstation applications. It just doesn't pay.
Skrevet (endret)

Ang. prosessor. Er en Intel Core i7 920 et greit valg? Ser den er overklokkingsvennelig, så tenkte å ta ut det maksimalt uten at det går ut over stabilitet ved standardkjøler.

Noen kommentar til minne-spøsmålet lengre opp?

Endret av Talker
Skrevet

Kan jeg få noen kommentarer på dette? Tenkte å gå til innkjøp om ikke så alt for lenge.

Er prosessoren i overklokket tilstand regnet som ganske bra, eller må jeg kjøpe noe bedre for at det skal duge? Og minnet. Noen som har anbefalinger på det?

Og hvor mange watt bør man ha i strømforsynning? Skal kunne oppgradere senere med 2 grafikkort osv.

Skrevet
CPU'en der er et godt valg, men jeg ville valgt noe annet enn standard kjøleren.

PGA støy eller rett og slett at den ikke tar unna nok varme ved klokking?

Kanksje du har et tips? Tenkte egentlig å få til en pc som var så stille som mulig. Men om den skal stå i timesvis å rendre så må det vel bli noe støy uansett. Men du vet nå hva ønsket mitt er nå da :)

Skrevet (endret)

CPU: Gå for en i7 920, koster halvparten av 940 som kun er 300Mhz raskere. Prosentvis så overklokker også 920 bedre enn 940, så du får en like god prosessor til halvparten av prisen.

Hovedkort: Av hovedkort ville jeg valgt et bra X58 kort fra Asus, EVGA eller Gigabyte. Da har du mulighet til å oppgradere til intels nye i9 prosessor når de kommer i Q2 2010.

Minne: Gå for 6GB(3x2GB) minne, da har du mulighet til å oppgradere til 12GB om det skulle være behov for det i fremtiden. Men 6GB er mer enn nok til "enkel" 3Ds MAX arbeid. Og hvis du går for 3x2GB så kan du oppgradere til 12GB senere. Personlig ville jeg valgt minne som er ment å kjøre på 1600 MHz, da kan du overklokke litt uten å ta helt av. For det er viktigere at maskinen er stabil enn at den er überrask..

HDD: Kjøp en Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 som systemdisk, og en 1GB disk du bruker som lagringsdisk. Du kan godt kjøpe et eksternt e-sata/USB kabinett som du setter den i. Er utrolig praktisk å ha en ekstern disk når man jobber mye med store filer og skal ha de med rundt. Viktig at du velger e-sata hvis du går for ekstern hdd.

Strømforsyning: MIST får alltid god kritikk og har lavt støynivå. Det holder med 650watt med mindre du skal overklokke noe helt hinsides og stappe i den 3 skjermkort og 14 harddisker. Det er også praktisk at du kan plukke bort kabler du ikke trenger og legge til flere om det skulle bli behov for det.

Skjermkort: Både ATI og nVidia har skjerkort som er spesielt laget for CAD. Disse koster litt mer, men du får det du betaler for. Se etter ATI FirePro(ATI skiftet navn fra FireGL til FirePro på CAD produktene sine i 2008) eller nVidia Quadro. Men husk at disse kortene er ikke ment til spilling, så ytelsen i spill blir deretter.

Skjerm: Det er viktig å ha en god skjerm med god fargegjengivelse når du jobber med CAD/3D. Her har "input lag" og responstid lite å si, så ikke les for mye i tester som er gjort med tanke på spill. Det du skal se etter er skjermer som får god kritikk for fargegjengivelsen. Billige skjermer med lav responstid har ofte TN paneler, hold deg unna disse. Velg en skjerm med H-IPS, S-IPS eller E-IPS panel, da får du god fargegjengivelse og god visningsvinkel. Du kan sjekke hvilket panel en skjerm har ved å søke på den her: Flatpanels.dk

Tilslutt vil jeg snakke litt om WAF. WAF er det aller aller viktigste når du skal kjøpe en ny pc. Du kan ikke ha et kabinett med 20 tommers vifte på toppen og lys som et disco fra 1970. Jeg snakker da spesielt om Antec. Det er greit at harrytasser på 14 år syns det er kult at det lyser i forskjellige farger i hele rommet når det spiller. Men når du skal sitte og jobbe med pcen så er det irriterende og det har lav WAF. Så velg et konservativt kabinett. Lian Li har mye bra kabinetter som ser bra ut også. Velg et med støydemping så det blir så lite støy som mulig når man skal jobbe på pcen.

Endret av NoWiSee
Skrevet
CPU: Gå for en i7 920, koster halvparten av 940 som kun er 300Mhz raskere. Prosentvis så overklokker også 920 bedre enn 940, så du får en like god prosessor til halvparten av prisen.

Hovedkort: Av hovedkort ville jeg valgt et bra X58 kort fra Asus, EVGA eller Gigabyte. Da har du mulighet til å oppgradere til intels nye i9 prosessor når de kommer i Q2 2010.

Minne: Gå for 6GB(3x2GB) minne, da har du mulighet til å oppgradere til 12GB om det skulle være behov for det i fremtiden. Men 6GB er mer enn nok til "enkel" 3Ds MAX arbeid. Og hvis du går for 3x2GB så kan du oppgradere til 12GB senere. Personlig ville jeg valgt minne som er ment å kjøre på 1600 MHz, da kan du overklokke litt uten å ta helt av. For det er viktigere at maskinen er stabil enn at den er überrask..

HDD: Kjøp en Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 som systemdisk, og en 1GB disk du bruker som lagringsdisk. Du kan godt kjøpe et eksternt e-sata/USB kabinett som du setter den i. Er utrolig praktisk å ha en ekstern disk når man jobber mye med store filer og skal ha de med rundt. Viktig at du velger e-sata hvis du går for ekstern hdd.

Strømforsyning: MIST får alltid god kritikk og har lavt støynivå. Det holder med 650watt med mindre du skal overklokke noe helt hinsides og stappe i den 3 skjermkort og 14 harddisker. Det er også praktisk at du kan plukke bort kabler du ikke trenger og legge til flere om det skulle bli behov for det.

Skjermkort: Både ATI og nVidia har skjerkort som er spesielt laget for CAD. Disse koster litt mer, men du får det du betaler for. Se etter ATI FirePro(ATI skiftet navn fra FireGL til FirePro på CAD produktene sine i 2008) eller nVidia Quadro. Men husk at disse kortene er ikke ment til spilling, så ytelsen i spill blir deretter.

Skjerm: Det er viktig å ha en god skjerm med god fargegjengivelse når du jobber med CAD/3D. Her har "input lag" og responstid lite å si, så ikke les for mye i tester som er gjort med tanke på spill. Det du skal se etter er skjermer som får god kritikk for fargegjengivelsen. Billige skjermer med lav responstid har ofte TN paneler, hold deg unna disse. Velg en skjerm med H-IPS, S-IPS eller E-IPS panel, da får du god fargegjengivelse og god visningsvinkel. Du kan sjekke hvilket panel en skjerm har ved å søke på den her: Flatpanels.dk

Tilslutt vil jeg snakke litt om WAF. WAF er det aller aller viktigste når du skal kjøpe en ny pc. Du kan ikke ha et kabinett med 20 tommers vifte på toppen og lys som et disco fra 1970. Jeg snakker da spesielt om Antec. Det er greit at harrytasser på 14 år syns det er kult at det lyser i forskjellige farger i hele rommet når det spiller. Men når du skal sitte og jobbe med pcen så er det irriterende og det har lav WAF. Så velg et konservativt kabinett. Lian Li har mye bra kabinetter som ser bra ut også. Velg et med støydemping så det blir så lite støy som mulig når man skal jobbe på pcen.

Takker for et supert innlegg! :D

Tenker jeg skal følge disse rådene, og må bare si at jeg er helt enig i dette med WAF/kabinett. For å ikke snakke om støyen. Dette er en pc som kommer til å stå midt i stua, så der er greit at det ikke hørest ut som en orkan når den rendrer :p Når jeg bruker min nåværende pc til spilling nå, så bråker det noe så inni "#$!@. Anntar at det er en blanding av skjermkort og prosessor, men vet ikke hvilken andel som er hva. Dette må jeg for en hvær pris unngå under 3dsmax bruk. Hadde vært arti med passive løsninger, men det fungerer vel ikke i dette tilfellet.

Ang. skjermkort, så vil nok pc'n bli brukt til spilling også. Så frykter at et spillkort vil bli brukt. Vet ikke hvor mye jeg skal koste på dette enda. Håper det ikke er så ALT for mye som skiller i ytelse på å bruke et proffkort og et spillkort?

Og dette med SSD disk har jeg tenkt litt på i det siste jeg også. Jeg tenker vel riktig om jeg sier at man installerer OS'et på denne får å få et skikkelig responsivt system? Og at man gjør like så med de mest brukte programmene som 3dsmax, photoshop osv. Det vil vel isåfall føre til en rask oppstart av disse programmene. Men vil det gjøre programmet mer responsivt? Vil det føre til kortere renderingstider? Eller er denne disken egentlig bare for rask oppstart av OS og programmer?

Skrevet

Bare hyggelig.

Det som kommer til å lage mest støy i en slik pc er vifter til kjøling på cpu og skjermkort, så det kan være en ide å bytte kjøleren med en mer stillegående. Du har da valget mellom vannkjøling eller luftkjøling. Vannkjøling har både fordeler og ulemper. Den største fordelen med vannkjøling er at det er mer stillegående enn luft selv om du overklokker. Men baksiden er at det er mer jobb med vedlikehold eller hvis du skal flytte pcen. Fordelen med luft er at det er lite vedlikehold og enklere når du skal flytte rundt på pcen eller bytte deler. Det lønner seg uansett å bytte standardkjøler som er montert på skjermkort og cpu med en bedre. Zalman lager mye bra produkter som kjøler godt og støyer lite.

Skjermkort laget for CAD har helt andre krav enn kort laget for spilling. Drivere til spillkort er optimalisert for best mulig ytelse i spill, CAD kort er laget for å gi best mulig ytelse i 3Ds MAX, MAYA, AutoCAD, Blender.. etc. Men for å være helt ærlig så tror jeg muligens prisen ikke er verdt det hvis det ikke er for profesjonell bruk. Gå for et av de nye kortene til ATI/AMD. Jeg ville nok valgt enten HD 5870 eller 5850 litt avhengig av hvor mye penger jeg hadde å bruke på skjermkort.

Du har helt rett i det du skriver om SSD. Du vil oppleve at OS starter MYE raskere og programmer starter MYE raskere enn du er vant til. Det vil ikke ha noen innvirkning på renderingtid. Renderingtid går kun på hvor rask CPU du har. Ville ha installert OS og programmer du bruker mye på SSD disken, og andre programmer og spill på en vanlig HDD.

• 3 uker senere...
Skrevet

Til nå så har jeg denne handlelisten. Ennå ikke bestemt meg for kabinett. Liker stilen til Lian-Li, men syns prisen er litt stiv. Noen andre like gode alternativ? Eller har jeg bare sett i feil nettbutikk?

Skrevet

Dette er hva jeg har kommet fram til til nå. Det vil si, det er ikke alt som er bestemt. Endel er bare tilfeldig valgt ut ifra riktige spesifikasjoner. Føler jeg har null peiling på HK f.eks.

Noen kommentarer på dette?

Ellers konkrete anbefalinger for skjerm? Vil ha litt størrelse.

Sett på denne Dell'n med 24" som alle skryter av, men har noe stiv pris.

Skrevet (endret)

Angående kabinett: Antec 300 har en helt suveren konstruksjon som jeg har opplevd det og dette står for tiden som arbeidsstasjon lett synlig i vår stue. Ingen lys, topp luftgjennomstrømming og plass til det aller meste. Jeg fjernet forøvrig de to medfølgende viftene med to stk 500rpm i front og en i siden, pluss at jeg satte på en 800rpm (12cm) på CPUkjøleren. Dette gir god lufting og bråker ikke : )

Det jeg hører mest er de totalt seks harddiskene som jobber (1TB hver, står på egen RAID-kontroller )

Prisen på Antec 300 har ligget under 500 kr i det siste. Anbefales på sterkeste!

Endret av torfinns

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...