Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som er galt med den gamle PCen min.

Maskinen det er snakk om er en Acer Aspire M5100 (stasjonær PC).

Den er vel rundt 2år gammel nå, men har gått som en klokke uten problemer siden dag en.

Helt til i dag...

For saken er den at når man skrur på maskinen så hører man at maskinen i seg selv starter helt fint uten noe mikk-makk, men skjermen forblir svart. Etter en stund kan det komme opp på skjermen at den ikke mottar noe signal. Først trodde jeg at skjermkortet hadde streika, men når jeg tok det ut å sjekke temp og mengde støv som eventuelt kunne fårorsake en stopp etc. fant jeg ut at det måtte være i orden. Min neste tanke var at HK ikke er 100%, men det er ikke logisk i og med at resten av maskinen starter opp uten problem bortsett fra at jeg ikke får noe bilde opp.

Andre muligheter jeg har tenk på er at det kan være et problem med skjermen eller DVi-kabelen mellom maskin og skjerm. Det eneste som er litt funky med det er at skjermen bare er noen mnder. gammel. En 23" BenQ "ett eller annet".

Bortsett fra dette kan jeg neven at maskinen ikke blir noe merkverdig varm eller lager noen rare lyder. Det kommer bare rett og slett ikke opp noe bilde når jeg starter den.

På forhånd takk!

-Cocho

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start med å prøve en og en ram brikke i forskjellige slotter, helst en annen ram hvis du har tilgang til det. Er det noen pipe signaler, og hadde du et pipe signal når alt var i orden?

Hvis ikke det hjelper, så prøv å fjerne alt du ikke trenger på hk, for å komme i bios.

Prøv å start med bare cpu, gpu, en ram brikke, og strøm og kjøling, ellers fjerner du alt fra hk (hdd, cd-rom, ekstra usb, lydkort, front panel tilkoblinger osv)

Skrevet

Det er liksom det da... maskinen er bygd av produsent, og hvis jeg åpner, fjerner eller tuller med noe inni og bryter den der garantistripen de ahr satt på så ryker garantien. Jeg har bare hatt den i ca 2år, og den ekstra garantien jeg kjøpte med varer i 3 år. Så jeg har fortsatt garanti på maskinen.

Tror nesten det lureste for meg vil være å sende den til acer og la de fikse den, selv om det vil ta flere mnder før de er ferdige :S

Skrevet

Hvordan fikk du ut skjermkort fra kabinettet, uten å åpne det?

Ta kontakt med selger av pc'en, det kan hende du får åpne kabinettet uten at garantien ryker(ingen problem hos Komplett, da det skjedde meg for noen år siden). Hva skulle du gjort hvis du skulle ha installert en ekstra harddisk?

Skrevet

Jeg klarte å lure det ut uten å ødelegge "forseglingen". Tror ikke jeg skal gjøre det igjen i og med at limet begynner å bli litt dårlig.

Men jeg tror det blir service hos Acer Norge på den maskinen ja. Ser ingen annen utvei egentlig. For jeg kan ikke gjøre stort uten å bryte garantien noe jeg ikke vil :p men takk for svar uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...