Gå til innhold

Får blåskjerm, men når jeg tar bort kabinett-dekselet....


Anbefalte innlegg

Jeg bruker et ressurskrevende program som heter tmpgenc. Får innimellom blåskjerm når jeg bruker programmet.

 

Trodde først at det kunne være en irq-konflikt på gang. Stokket om på pci-kortene. Men det hjelp ikke. Oppdaget at hvis jeg ikke skrudde på dekselet til kabinettet, unngikk jeg blåskjermen.

 

kjører winxp

amd xp +2200

abit nf7-s hovedkort

har capture-kort og lydkort i pci-slotene

1 gb RAM

glacial tech cpu-vifte socket a/370/fcpga

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret!

 

Temeraturen er 69c med dekselet på. Uten deksel synker tempen til 56 c.

 

Dette er under kjøring av nevnte program.

 

Kjøpte cpu pluss vifte på komplett. De mente at løsningen skulle holde greit.

 

Er ca 70 grader c, en kritisk temperatur?

Lenke til kommentar

Er vel rundt 90 grader som er veldig kritisk, men 70 grader er jo langt fra bra! ta av vifta, ha på bedre goop, vær sikker på at du har montert riktig.

Mest sansynlig er maskina(enten gjennom bios eller gjennom et prog i win) satt til å skru seg av ved 70/80 grader for å forhindre skade.

Lenke til kommentar
Takk for svaret!

 

Temeraturen er 69c med dekselet på. Uten deksel synker tempen til 56 c.

 

Dette er under kjøring av nevnte program.

 

Kjøpte cpu pluss vifte på komplett. De mente at løsningen skulle holde greit.

 

Er ca 70 grader c, en kritisk temperatur?

 

Egentlig ikke, men det ikke akkurat noen fordel. Kjøp noen kabbiser så bør det vel bedre seg...

Lenke til kommentar

Har nesten samme oppsettet (samme cpu og kjøler) , og min ligger på maks 45 grader ved full load, selv nå i sommervarmen. Har to titan-vifter på ca 25dB som suger inn foran og blåser ut bak. Tempen øker ca 10 grader uten disse viftene. Sjekk at kjøleren er montert skikkelig med goop på, og sørg for å få litt luftgjennomstrømming i kabinettet... :wink:

Lenke til kommentar
Ok, takk gutter (og jenter ? :D ).

 

Får nok vurdere en slik kabinettvifte (kabbis ?).

 

Men uansett, er det normalt at tempen ligger så høyt uten kabinettvifte, utfra det oppsettet jeg har?

 

Jepp helt normalt...

Man MÅ ha kabinettvifter i maskina vist man kjøre en AMD XP cpu...

Helst må man ha 2 stk , en foran som trekke inn luft å en bak oppe som drar lufta ut...

 

Ett godt tips

kjøp 2 Stk Regulerbare Enermax 80x80mm kabinettvifter.

Ja så kan du regulere viftehastigheten ut i fra om det er sommer eller vinter, varmt eller kaldt i rommet/kabinettet...

Du får dem til 95,- Stk på http://www.netconnection.no

eller til 109,- Stk på http://www.komplett.no/

Lenke til kommentar

Når du får fatt i kabinettvifter kan det være greit å tenke gjennom kabelføringen også.. sånn at du får god "flyt" gjennom kabinettet. Du må sikkert prøve å rydde ting/kabler på et par tre forskjellige måter før du finner det optimale.

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv, sier jeg takk nok en gang.

 

Et par Papst 12 db ble kjøpt inn. Det var derfor litt skuffende at det ser bare ut til at det er satt av plass til en vifte i front av kabinettet. Det var en slags boks der som viften så ut til å passe bra inn i. Men bak i kabinettet, ser det ikke ut til at det er noen tilsvarende boks. Ei heller noen huller eller hva det heter, for å få luften ut. Kan legge til at kabinettet er ca 2 år gammelt (asus).

 

temperaturen er omtrent den samme 69, som før, når jeg kjører tmpgenc, til tross for den ene viften.

 

CPU-viften tror jeg er riktig satt på, for når jeg satt den på feil, kommer en uutholdelig "alarm" når jeg skal starte pc'n.

 

Takker for ytterligere svar. :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har plass til vifte som trekker luften ut bakerst i kabinettet, er det ikke så rart at ikke temperaturen synker. All varmluften vil da samle seg i området der CPU'en er.

 

Jeg ville ha kjøpt et nytt kabinett med ordentlig plass til vifter både foran og bak

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med både en vifte som blåser inn og en som blåser ut da. Ettersom kabinettet ikke er tett, vil all luft som blåses inn også komme ut igjen av seg selv. Spørs om ikke den Papst 12db vifta er i svakeste laget. Den kan umulig flytte mye luft. Hvis du klarer å få den til å blåse i retning av cpu, så er det veldig effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...