Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis mailserver i Windows


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å installere og drifte min egen mailserver, etter at jeg fikk fasr IP adresse. Alt er forsåvidt ordnet, det eneste problemet jeg har er å velge mailserver.

 

Det jeg trenger er en GRATIS mailserver som fungerer under Windows, enten XP eller 98 (SE).

 

Noen som kan gi meg tips om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av Win9x (Win95, Win98, WinMe) er ustabilt eller ikke så må du ikke kjøre noen form for server på Win9x-plattform !! Dette pga sikkerheten. Du må ha NTFS-filsystem som du får igjennom WinNT (WinNT, Win2000, WinXP, Win2003 Server) og være påpasselig med å oppdatere med siste sikkerhetspatcher/oppdateringer.

NTFS er et minimum uavhengig av om du bruker Windows' egne epost-server eller 3.parts-programvare.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøre den på XP maskina, ja, med NTFS.....

 

Skal også ha en backup MX host, som står annet sted, slik at det skal bli sikrere.

 

Men har også vurdert å installere en PC med Smoothwall på, kan jeg der sette opp en mail server? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Nei, men ClarkConnect.org har samme sikkerheten som smoothwall samtidig som det også støtter vanlige Linux-progs, iptables osv.

CC har innebygd web, proxy, ftp, e-post osv. Alt dette kan konfigureres via WebAdmin, men det er ofte enklere å konfigurere via konsollen når det gjelder litt mer "avanserte" ting. Selv for en Linux-noob som meg så går dette greit siden der er mange guider og disk.forumer som tar opp nettopp dette. ClarkConnect har også et eget forum som man får hjelp/support igjennom....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...