Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke noe skjermsignal før Windows er ferdig lastet


Anbefalte innlegg

Oppsto et problem i dag som jeg ikke finner ut av.

Siden BenQ G2400W-skjermen min ble ødelagt for to uker siden, fikk jeg i dag utbytteskjerm (G2400WD) på garanti. Plugget den i (DVI) og startet PCen, og holdt på i Vista en stund. Alt var som det skulle helt til jeg skulle restarte for å bruke Ubuntu.

 

PC-en ga fra seg pipet som den pleier å gjøre når den starter opp, men skjermen forble svart. Fikk ikke sett post-infoen, ei heller grub-menyen. Det eneste jeg fikk ut av skjermen var "No signal detected", inntil den etter en stund kom opp med Windows-symbolet etterfulgt av login-skjermen, som normalt. Prøvde da å restarte en gang til, med samme resultat. Lastet da ned nyeste skjermkortdriver (HD4890) uten at det gjorde noe forskjell.

 

Hva kan det være som gjør at ingenting vises på skjermen før Vista er ferdig lastet? Nå har jeg prøvd restart og shut down (i Vista), både restart- og powerknappene, til og med å skru av strømforsyningen en stund. Har ikke prøvd å bruke en annen skjerm enda siden den strengt tatt virker, men ikke får noe signal før Windows-login. Prøvde et par ganger å vente cirka så lenge som jeg syns å huske at det tar fra "oppstarts-pipet" til Grub-menyen kommer opp, for så velge øverste valg (Ubuntu), men da forble skjermen uten signal så lenge at jeg restartet.

Endret av Blodkjeft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter søking gjennom diverse utenlandske fora har jeg kommet frem til at dette er et utbredt fenomen. Altså at det analoge signalet (som visstnok skal være 640x480 60Hz) under oppstart av en eller annen grunn ikke når fram til monitoren.

Av det jeg kunne se så har folk med dette problemet det slik at de kan se boot-sekvensen hvis de bruker en DVI-VGA overgang.

 

Det ble foreslått et par forskjellige årsaker:

1: DVI-portene er ødelagte.

2: Av en eller annen grunn sendes boot-sekvensen med en annen oppdateringsfrekvens enn den skal, slik at skjermen ikke klarer å tyde signalet.

3: Monitoren har en feil som gjør at den ikke støtter 640x480 60Hz.

 

Jeg testet 640x480 60Hz i Windows, så da er det sansynligvis ikke selve skjermen som er problemet.

Skal se om jeg har en VGA-kabel bortgjemt et sted, for å se om det virker. Forutsatt at dette virker, er det da mest sannsynlig at DVI-portene er defekte?

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd med en D-Sub kabel, og fikk da sett post/bios som det skal være. Byttet så tilbake til DVI, men der var det ingen forbedring.

 

Er det monitoren eller skjermkortet det er mest sansynlig at det er noe feil med? Ender vel med at jeg må RMAe en av de med mindre noen kommer med noe bedre forslag.

Lenke til kommentar

Du har noen valg i bios du kan prøve. I "Advanced BIOS Features" har du:

 

Full Screen LOGO Show:

Allows you to determine whether to display the GIGABYTE Logo at system startup. Disabled

displays normal POST message. (Default: Enabled)

 

Trur ikke denne har noen virkning, men prøv hvis ikke Full Screen LOGO Show virker.

 

Init Display First

Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card or PCI

Express graphics card.

PCI Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)

PEG Sets PCI Express graphics card on the first PCI Express x16 slot (PCIEX16_1) as

the first display.

 

Men det var litt rart det fungerte på gamle skjermen, står det noe i manualen til den nye skjermen om dette?

Lenke til kommentar

Nei, fulgte ikke med noen manual. Den "nye" skjermen er sansynligvis en skjerm Servicon har hatt inne til service før; er litt maling på den og greier, tilogmed en sprekk i rammen, fulgte heller ikke med noen kabler. Men selve skjermbildet er da klart og fint.

 

Jeg er nesten helt sikker på at post-infoen/grub-menyen ble vist første gangen jeg slo på skjermen, er derfor jeg synes dette er så frustrerende. Har brukt trykkluft på pluggene; har det noe for seg å kjøpe ny DVI-D kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...