Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor finnes ingen snutebiler lenger?


-Serenity-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er som flere nevner, lengden som gjør det. I norge kan et vogntog med trekkvogn å semi værra 17,5 meter langt på de beste veiene (BK10), å da er det om å få hengern så lang som mulig, å bilen så kort som mulig. På en normal snutebil av europeisk standard, vil snuta værra nærmere 2 europaller lang, dvs at man får 6 palleplasser mindre på hengern, å det er selvsagt negativt da 6 palleplasser er ganske mange kroner. Forøvrig kan det jo nevnes at man begynte å produsere buldogg-biler omkring 1964, men først etter 10 år begynte salget å ta av. Da var det i hovedsak volum-biler som ønska buldogg, dvs langtransport med behov for lita vekt og mye laste-volum, mens alle andre fortsatte med den tradisjonelle snuta, dvs tipp-biler, maskintransport, osv da man hadde mer enn nok lengde å gå på i forhold til vekta. Volvo kutta ut snuta her i europa på 90-tallet, mens scania holdt den gående helt til 2006 da den siste europeiske snutebilen rulla ut fra fabrikken å havna i trøndelag.

 

Og angående hvordan de er å kjøre, så ville jeg uten tvil ha fåretrukket snutebil om jeg skulle kjørt langtransport. Den største fordelen, er at man har bedre plass inni hytta. På en vanlig buldog har man motoren i armlene-høyde mellom setene, noe som er svært u-praktisk med tanke på plass å bevegelsesmuligheter. På en snutebil derimot, så har man flatt gulv å god plass. Snutebil er som nevnt også mer komfertabelt å kjøre med tanke på hjul-plassering, å ikke minst så er det myyyye tøffere. Men som sagt: laste-plassen bestemmer.

 

Å angående detta med oversikt, så er jeg uenig. Jeg vil si man har BEDRE oversikt fra en snutebil, enn fra en buldog. Sitter man i setet på en buldog, så har man ei kjeeeempe-blindsone rett forran bilen hvor du kan gjemme en hel personbil inni, å det er meeeget skummelt med tanke på tettbebygde strøk, små kjøretøy og fotgjengere. HVERT år skjer det ulykker som følge av den blindsona, hvor lastebilen har fått en trafikal stans, man skal begynne å kjøre igjen, man strekker seg å ser så godt man kan, å alikkavæl har det kommet noen inni blindsona som skal over veien eller liknende som man da ikke ser. På en snutebil vil man alltid kunne være sikkre på at det ikke er noen der snuta er, å dermed er hele problemet borte. Man vil dog få ei blindsone rett forran snuta, men den vil være mindre og mer oversiktlig enn den du har på en buldog.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...å angående motorene, så er er ikke dem noe mindre økonomiske sjøl om dem er amrikanske. Dem har i det siste blitt svært vel-utvikla å fullt konkuranse-dyktige med de europeiske motorene. De jeg veit om som har amrikanske snutebiler av nyere dato, påstår desuten at dem er MER økonomisk å kjøre med enn de eurpeiske bilene. Kan desuten nevnes at den finske lastebilprodusenten SISU, bruker amrikansk CAT-motor i alle lastebilene sine, å det er en bil det ruller flere av på norske veier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...