Gå til innhold

Fjerne skygger på portrett bilder


Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Jeg har fått skikkelig dilla på og ta portrett bilder etter i går, var ute en tur med modell, og da var det gjort, blitt skikkelig ivrig, nå er det redigeringsfasen som står for start, på noen av bildene sliter jeg litt med skygger jeg vil ha vekk, hvordan er det best og gjøre dette i PS CS2 uten kvalitets tap??

(Det er ikke blits skygger, det er etter sola)

 

Hilsen Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod ikke helt hva fyren mente med dette

First I duplicate the image and select the area shown by the red box in the shadow on my duplicate document. I then make a selection on my original image of similar material outside of the shadow. These selection areas represent material that under the same lighting would have similar color and tone. Once the two areas are selected, then with the duplicate document active, use the Match Color Adjustment making sure to check to box to ignore selection when applying.

 

Next copy the duplicate image and add it as a layer on your original image. Using either layer select the shadow by using whatever tool works best for you. I started with the magnetic magic wand and made a mask of that. I then used a pressure/size sensitive brush to clean it up. set this selection as a mask so that the only part of the new layer that shows is where the shadow was

 

Ka verktøy brukes?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La meg gjøre det enkelt for dere

1. Åpne bildet

2. Lagre bildet som "bilde2"

3. Marker skygge

4. Høyreklikk -> new layer via copy.

5. Marker skyggebiten som er vist i guiden med rectangular marquee tool

6. Åpne bilde2 og marker lysbiten som vist av guiden

7. Åpne det første bildet igjen og velg Image -> Adjustments -> Match color

8. Velg "bilde2" som source

9. Huk av alle boksene

10. Finjuster med sliderene om nødvendig

11. Nå burde bildet ditt se ut som det andre bildet i guiden

12. Bruk healingbrush for å fjerne kantene.

 

Ellers, rtfm, jfgi, http://help.adobe.com/en_US/Photoshop/11.0...ab64-7658a.html

Lenke til kommentar

Den teknikken der fungerer nok heller dårlig for portretter. Som det står i guiden fungerer den nesten utelukkende for harde skygger på flate plan, som betong, asfalt osv.

 

Å lette skygger etter sollys i ansikter er ganske vanskelig. Dersom du har tatt bildene dine i råformat, kan du forsøke å bruke fill-lightslideren, i ACR/Lightroom som en rask løsning.

 

Hvis du ikke vil påvirke resten av bildet anbefaler jeg at du legger et curves-adjustmentlayer over bildet ditt og trykker opp lysheten slik at skyggene er omtrent så lyse du vil ha dem. Så inverterer du masken i adjustmentlaget ditt (ctrl+I), før du bruker en hvit brush til å hente frem lyset i de områdene du vil ha dem igjen. Bruk en myk brush med lav flow. Husk å fjerne haloer som eventuelt kommer utenfor ansikten til personen med en sort hard brush.

 

Hvis du har tatt bildene dine i jpeg er jeg redd for at begge disse teknikkene kommer til å hente frem mye støy i bildet, men det er ikke til å komme utenom så lenge du ikke planlegger å bruke laaang tid på støyfjerning og oppskarping i ettertid.

 

Spør om noe ble uklart her.

Lenke til kommentar

Jeg skyter kun RAW :) MEn løste problemet, den teknikken fungerte ikke, jeg rett og slett bare lagde teksturen i skyggen på nytt ved hjelp av områder i bilde, overrasket meg selv noe sykt til og være første portrett bilde jeg har redigert :D blei rett og slett genialt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...