Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blande kabel og trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har brebånd fra Telenor via kabel til et par pcer(som ikke kan ta imot trådløst nettverk), nå har jeg skaffet meg en bærbar som jeg håper å kunne bruke rundt i huset. Har søkt og lest at det jeg kanskje er på leting etter er "aksesspunkt"?

 

Det jeg lurer på er da, hvor langt disse sender? trenger jeg å sette opp antenner i begge etasjer på huset?

 

Takk for all hjelp! :thumbup:

Endret av John A.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om et aksesspunkt er tingen for deg ja, hva gjelder rekkevidde tror jeg nok det er ganske tilsvarende annet WiFi utstyr, og vil med andre ord variere mye med produsent/kvalitet og antennetyper.

 

Om du trenger ett AP i hver etasje kommer veldig an på hvilket AP du velger, og hvordan huset ditt er bygget. Var jeg deg, ville jeg kjøpt ett i nodelunge kvalitet. For så heller å supplere med ett til, hvis dekningen skulle vise seg å bli dårlig.

Lenke til kommentar

Det varierer veldig fra aksesspunkt til aksesspunkt, og avhenger av hvilke utfordringer signalene møter i vegger og tak/gulv. Du må også se på hva slags behov du har. Er det snakk om kun litt surfing og lignende, eller skal du streame HD-video? Til "lett" bruk skal du med all sannsynlighet kunne klare deg fint med noe til en billig pris. Jeg har forresten ikke inntrykk av at det er særlig vanlig å bruke flere aksesspunkt i et vanlig hus. Det gjelder bare å finne en egnet plass, sentralt i huset, der du kan ha aksesspunktet stående/montert.

Lenke til kommentar

tips: sjekk om den nye bærbare maskinen din har støtte for 802.11n også ofte omtalt som draft-n. Hvis den har det å bør du kjøpe em ruter osm har støtte for dette også. N-standarden har mye lenge rekkevidde og kan støtte opp til en teoretisk hastighetsgrense på ca 300mbit/sek. Uten N så er det snakk om G standarden. Den har mye kortere rekkevidde og har en maks teoretisk topfart på ca 54Mbit/sek.

 

En ruter med N støtte trenger ikke koste allverden, men det er fremdeles ikke bli helt standard å ha på ale rutere du finner i butikken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...